Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes
Ja, da maa man jo si at SAS har virkelig faatt opp dampen i dette tilfellet. Det tok da kun 4 doegn foer maskinen var i trafikk.
Mr. Johnsen og jeg hadde en hypotetisk diskusjon paa morran i dag. Klokka 1030 i dag fikk dag en telefon om at en 757 var paa vei til aa lande i Memphis med en motor. Umiddelbart tas det en telefon ut til IAH der 2 erfarne mekanikere faar beskjed om aa plukke sammen utstyr aa komme seg med CO2249 som gaar 1112. Gutta pakker sammen og blir kjoert bort til terminalen og laster sitt utstyr og kommer seg avgaarde. Dag har i mellomtiden gitt beskjed om at 2 skift maa staa klare til aa reise i ettermiddag. Han har ogsaa avtalt med NW og sine egne mekanikere paa MEM om aa organisere utstyr for motorskift og gjoere klar en hangar for dette. Paa IAH faar man beskjed om aa ha en lastebil klar med en RR motor og pakke motoren og andre komponenter og laste bilen slik at denne er klar for avgang.
Klokka 1245 ankommer de to erfarne motor mekanikerne MEM og sjekker om det er fuelkomponenter som kan skiftes, om det er metaller i oljen. Dessverre er det turbinene som er gaaen, man finner metaller i oljen og motoren maa skiftes. Det tar ca. 1-2 timer aa komme frem til denne konklusjonen. Klokka har naa blitt 1445 og Dag har faatt beskjed om at motoren maa skiftes, trucken sendes umiddelbart avgaarde, ETA MEM midnatt. NWA og COs lokale mekanikere + spesialistene sendt fra IAH har faatt flyet inn i hangaren og er klare for COs gjeng som kommer over. Det foerste skiftet sendes kl 1605 med CO2944 og starter umiddelbart med aa ta motoren av flyet. Denne operasjonen tar mellom 6-8 timer. I mellomtiden ankommer skift 2 til MEM, de er ansvarlige for aa sette den nye motoren paa, de slapper av paa et hotell ved flyplassen i paavente at motoren skal ankomme fra IAH med lastebil. Klokka 2330 er skift 1 ferdig med aa pelle av motoren og moeter skift 2 i hangaren for briefing. Motoren ankommer kl 0100 og man setter paa motoren i loepet av 6-8 timer. Klokken 0800 er motorskiftet ferdig, 21 timer og 30 minutter etter dette skjedde. Man gjoer noedvendige tester og flyet er klar til aa settes i produksjon igjen dagen etter at motorhavariet skjedde.
RR er selvsagt informert underveis, men har ikke stemmerett paa barnas dag engang naar det gjelder COs sine fly.
Scenarioene er helt like. CO flyr kun ERJ til MEM, saa lite plass til baade folk og utstyr. SAS opererer TRD med 737 og har muligheten til aa sende mer frakt og folk. Begge klarte denne operasjonen uten aa chartre/ fly ekstrafly. Det er like langt for begge aa transportere motoren.
SAS klarte dette paa 96 timer, CO paa 24. Kan ogsaa nevnes at Dag har ansvaret for over 200 maskiner som er ETOPS sertifisert i sin flaate mens SAS har 4 (!) fly..
Fakta: Det tar maksimum 2 timer aa finne ut om motoren trenger aa skiftes eller ikke med erfarne mekanikere on site
Fakta: Man har en meget god indikasjon paa hva som er gaernt real time ved aa accesse dataen som flyet sender tilbake til basen.
Fakta: CO bruker maksimum 24 timer paa aa faa flyet tilbake i produksjon i like scenarioer, SK bruker 96 timer
Fakta: Rolls Royse informeres av CO underveis men har overhodet ingen paavirkning om avgjoerelser som tas om motoren skal skiftes eller ikke. SAS, hvem vet??
Saa da kan man jo sitte aa tygge paa det som her har blitt servert og eventuelt komme med refleksjoner