hmm stusser på at SAS sender ut en ny fly...... eg trodde sas hadde mangel på fly til å satse på flere ruter ....?!:8:
hmm stusser på at SAS sender ut en ny fly...... eg trodde sas hadde mangel på fly til å satse på flere ruter ....?!:8:
Selv om en landing med en motor inop. når man kun har to til å begynne med per definisjon vel er akkurat det, en nødlanding. Samme hvor udramatisk det hele måtte foregå og utarte seg![]()
SK9227 er forøvrig ventet 22:02, ny avgang SK945 00:05 iflg SAS' "Se om vi er i rute"
Flyet la seg på en nord vestlig kurs med klarering opp til 35.000 fot...
En nødlanding blir karakterisert som en mayday til tårnet, og iverksettes når et system er helt ute av spill. Flyplassen iverksetter da full beredskap med ambulanser og brannbiler.
Landing med en motor på tomgang er ingen nødlanding, heller ikke et hydraulisk system ute av funksjon, så lenge det manuelle virker. Sikkerhetslanding bruker vi som begrep når enten vi eller flyplassen øker beredskapen, enten ved å sette seg i brannbiler eller å kjøre dem ut (dette er opp til flyplassen). En sikkerhetslanding er en landing med prioritet og økt beredskap.
(bare til info. Leste dette i noe jeg leste en gang, men husker ikke hvor)
A340´n var parkert på M3. Desverre har jeg alt for dårlig fotoutstyr til å ta bilder fra den avstanden når det er mørkt. (les Sony Ericsson K850I)
Originally Posted by LTH
Flyet la seg på en nord vestlig kurs med klarering opp til 35.000 fot...
FL340/34.000 ft![]()
Stod ikke 757-200 der?
Lenger mot øst blir det vel?
FL340/34.000 ft
Hva produsenten av flyet velger å kalle det er en annen ting, normalt står vel tap av halparten av motorkraften i "emergency checklist"-kapittelet?? Tipper også at det står i prosedyrene til de fleste selskap at man skal si mayday, hvilket innebærer en nødsituasjon.
Dette er en nødlanding, sett fra ATC point of view. Hva selskap, produsent, aviser vil kalle det, er vel knakende likegyldig.
Om en person blir dårlig ombord i et fly, er det også en nødlanding.
Sikkerhetslanding = Noe selskapene finner på, for å få det hele til å virke litt mindre skummelt.