SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

och då får du i alla fall inte en A330 motor med dig i belly på 737 sett enbart till vikten. Sen är ju platsen en annan faktor. Så RFS it is.
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

och då får du i alla fall inte en A330 motor med dig i belly på 737 sett enbart till vikten. Sen är ju platsen en annan faktor. Så RFS it is.

Nei, men man får med seg endel annet


Tommy skrev:

Paa IAH faar man beskjed om aa ha en lastebil klar med en RR motor og pakke motoren og andre komponenter og laste bilen slik at denne er klar for avgang..............Klokka har naa blitt 1445 og Dag har faatt beskjed om at motoren maa skiftes, trucken sendes umiddelbart avgaarde, ETA MEM midnatt. ............slapper av paa et hotell ved flyplassen i paavente at motoren skal ankomme fra IAH med lastebil.

;)
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

och då får du i alla fall inte en A330 motor med dig i belly på 737 sett enbart till vikten. Sen är ju platsen en annan faktor. Så RFS it is.

Nei, SAS fraktet motoren med bil fra Kobenhavn. SAS har naervaer paa TRD og har mekanikere 45 minutter unna med rutefly
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Uten at det har noe med denne saken å gjøre, husker jeg godt SAS Cargo truck mistet en JT8D under en litt rask sving fra Snarøyveien inn i Oksenøyveien. Motoren hoppet noen gode meter over krysset og havnet i gresset foran kollen..
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

La oss si at med en flåte på 4 fly så har sikkert SAS ... 1 motor spare.
Og om den f.eks ikke er helt klar til å ship'es når SE-REF's shuter ned , og om tante har baller så kan det være årsaker til at ting tok tid ?
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

La oss si at med en flåte på 4 fly så har sikkert SAS ... 1 motor spare.
Og om den f.eks ikke er helt klar til å ship'es når SE-REF's shuter ned , og om tante har baller så kan det være årsaker til at ting tok tid ?

Dersom du har en kritisk reservedel til 15 mill USD paa lager, gi meg EN grunn for at denne ikke er 100% klar??

Dette blir for dumt..
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Fakta: Det tar maksimum 2 timer aa finne ut om motoren trenger aa skiftes eller ikke med erfarne mekanikere on site

Det er gjerne litt andre deler og summer, men et prinsipp jeg ofte bruker i min jobb er at kostnaden av å sende en erstatning på vei og evt. få den i retur om det viser seg den ike var nødnvedig, evt. stoppet på veien og ut så tilbake, er som oftest langt billigere enn å vente på å finne ut om man trenger delen.

Som en bonus har man plutselig en definert ramme med tid for feilsøking, da beslutning om nye deler er tatt, og det er da bare tiden frem til ankomst som å dele opp i feilsøking og så evt. klargjøring om feilsøking ikke fører frem.

-A
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Dersom du har en kritisk reservedel til 15 mill USD paa lager, gi meg EN grunn for at denne ikke er 100% klar??

Dette blir for dumt..

I et tenkt tilfelle kan det være at motoren på lager' nettop var plukket av en annen maskin og dermed ikke var så klar som vi rikssynsere tror.

Det er gjerne litt andre deler og summer, men et prinsipp jeg ofte bruker i min jobb er at kostnaden av å sende en erstatning på vei og evt. få den i retur om det viser seg den ike var nødnvedig, evt. stoppet på veien og ut så tilbake, er som oftest langt billigere enn å vente på å finne ut om man trenger delen.

Som en bonus har man plutselig en definert ramme med tid for feilsøking, da beslutning om nye deler er tatt, og det er da bare tiden frem til ankomst som å dele opp i feilsøking og så evt. klargjøring om feilsøking ikke fører frem.

-A

Helt enig i at det er et godt prinsipp, og jeg har også sendt hele servere til [bla.a] Harstad.... før vi var ferdig med diagnosen forde flyet gikk om 2 timer og neste om 6 timer.
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

I et tenkt tilfelle kan det være at motoren på lager' nettop var plukket av en annen maskin og dermed ikke var så klar som vi rikssynsere tror.

Er enig at det hadde vaert interessant aa hoere fra noen som jobber i SAS om hva som egentlig er grunnen til at dette tok saa lang tid.

De to motorbyttene paa SAS sine A330 jeg kjenner til, har tatt 4 og 6 dager aa faa gjennomfoert.
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Tror i alle fall vi er enige om at det er SAS og ikke RR som skal bestemme...
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Det er gjerne litt andre deler og summer, men et prinsipp jeg ofte bruker i min jobb er at kostnaden av å sende en erstatning på vei og evt. få den i retur om det viser seg den ike var nødnvedig, evt. stoppet på veien og ut så tilbake, er som oftest langt billigere enn å vente på å finne ut om man trenger delen.

Som en bonus har man plutselig en definert ramme med tid for feilsøking, da beslutning om nye deler er tatt, og det er da bare tiden frem til ankomst som å dele opp i feilsøking og så evt. klargjøring om feilsøking ikke fører frem.

-A

Ja, det er vi enige i at SAS boer bestemme, ikke RR, selv om det har blitt hintet om annet tidligere i traade.

I dette tilfelle snakker man ikke om rambrikker eller harddisker, men om deler som koster 15 millioner dollar og ett produksjonsredskap som det koster minst 100.000 kr. i timen aa ha staaende, i tillegg til tapt goodwill. I tillegg, er motoren oedelagt, finner man det ut rimelig raskt, mens en PC/server reparasjon er mye mer uforutsigbar

Det blir for naivt aa tro at et flyselskap som CO sloeser og tar daarlige avgjoerelser. Dag sa det rimelig straight forward: Mitt maal er aa faa flyet i lufta saa snart som overhode mulig og han la paa bordet klare svar paa hvor lang tid ting MAKS. De tallene har jeg presentert i denne traaden.

At SAS ikke har klar driftskritiske reservedeler, tyder paa daarlig planlegging. I tillegg snakkes det ikke om at SAS ikke har hatt deler paa lager, det snakkes om aa konsultere seg med RR, noe som stinker beslutningsvegring og at noen ikke har baller til aa take charge for aa faa ting gjort (ikke tanta til PA sine baller :p)

Det blir selvsagt spekulasjoner hva som har skjedd, men naar man kjenner fakta om hvor lang tid boer det vaere lov til aa stille spoersmaal om hvorfor dette tar saa lang tid.

Intet hadde vaert bedre enn en logisk forklaring fra SAS
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

I dette tilfelle snakker man ikke om rambrikker eller harddisker, men om deler som koster 15 millioner dollar og ett produksjonsredskap som det koster minst 100.000 kr. i timen aa ha staaende, i tillegg til tapt goodwill. I tillegg, er motoren oedelagt, finner man det ut rimelig raskt, mens en PC/server reparasjon er mye mer uforutsigbar

IT-biter, enten det er servere eller andre ting, er nok ganske enkle å feilsøke. Det er bare veldig mange som ikke er flink å bruke gange-tabellen sin og finne ut hvor (timepris * tid + usikkerhet) krysser konstanten (ny del + litt arbeide). Det er nok forbløffende likt uansett hva system man jobber med, flymotorer eller IT.

Har man en fornuftig kompetanse så ser man veldig fort at man jakter på en "heisenbug" og vet det er bedre for alle å bare trø til med et bytte. Eneste problemet med IT i motsetning til en liten turbin er at man faktisk må forklare kunden dette forbausende ofte fordi det ikke er så opplagt med så små verdier i spill.

-A
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Er enig at det hadde vaert interessant aa hoere fra noen som jobber i SAS om hva som egentlig er grunnen til at dette tok saa lang tid.

De to motorbyttene paa SAS sine A330 jeg kjenner til, har tatt 4 og 6 dager aa faa gjennomfoert.

Det er ikke sikkert at det ligger noen hyper rasjonelle tanker bak dette. Det bare ble sånn. De ulike resultatenhetene i SAS tenker ut i fra sitt kostnadsbilde og budsjetter, og handler deretter.
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Heisann forumvenner!

Da ser det ut til at det har roet seg litt og jeg vil bare legge inn et punkt til slutt. Jeg av alle vil ikke kaste stein i glasshus og de fleste av oss som jobber i denne industrien har gjort eller sett en del feil i vaar tid, men poenget er jo at man skal laere av disse feilene og unngaa aa gjoere den samme feilen hver gang.

Det andre poenget jeg vil legge fram, noe som jeg ogsaa har nevnt tidligere, er at dette forumet har folk med forskjellig bakgrunn og det er jo det som gjoer dette interessant. Vi har medlemmer med lang fly erfaring, flygerledere, oekonomisk erfaring, teknisk erfaring, fly interesse og en mass andre jeg ikke husker i farten og det er greit aa hoere paa disse en gang i mellom, saa lenge de holder seg til fagomraadet, da de sikkert har greie paa det de jobber med til dagelig... ;)

Og til slutt jeg er sikker paa at dere som jobber i et bestemt yrke kan se paa andre selskap i samme industri og kjenne igjen problemer uten og ha en insight i detaljene og trekke en nogenlunde riktig konklusjon.

Dag
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Interessant artikkel. Det ser ut som at motoren faktisk ankom TRD allerede torsdag og at de brukte fra torsdag til mandags morran paa motorskiftet.
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Ser ogsaa at Trent 700ene til SAS veier dobbelt saa mye som det andre Trent 700 gjoer i foelge Stjoerdalsposten
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Legger også merke til at undersøkelsen på Værnes kostet 120 mill. Det var mye pæng.:p
 
Back
Top