SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Helt utrolig at alle utenfor SAS vet best om alt som foregår i SAS og deres avtaler med alt og alle, enten det er mekanikere, piloter, blåruss, Sofa CEO ;9
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Helt utrolig at alle utenfor SAS vet best om alt som foregår i SAS og deres avtaler med alt og alle, enten det er mekanikere, piloter, blåruss, Sofa CEO ;9

Det står du under brukernavnet ditt at du begynte på forumet for over 4 år siden. Jeg håper ikke at noe av det du skriver på noe som helst vis overrasker eller på annet vis hever pulsen din? Vi vet alt på forumet her. ;)

-A
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

4 år, jøss så lenge... get a life...
Nei ikke høy puls, men facts er ofte ikke overbevisende nok.
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Saa RR driver SAS, ikke SAS selv?? Bra aa vite. :rolleyes:

Tror du skal holde deg til aa fly flyet istedetfor aa bevege deg ut paa glattisen her.

Kansje dere to kan grave litt mindre i skuffen med adjektiver her; en av dere er ikke en økonom og en av dere er fra nord for Sinsen-krysset, og ingen av dere sitter i en perfekt situasjon til å vurdere dette. En av dere sitter derimot i en langt bedre stilling til å vurderere det faglige enn noen av oss.

-A
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

4 år, jøss så lenge... get a life...
Nei ikke høy puls, men facts er ofte ikke overbevisende nok.

Tror du misforstod meg, ville bare nevne at jeg regnet med med så lang tid her så burde ikke Tommy sin ydmykhet overraske deg, og alle som er her regelmessig må jo skjønne at hadde bare hele forumet her sluppet til i SAS så hadde jo alle visst bedre enn SAS selv. :)

-A
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Helt utrolig at alle utenfor SAS vet best om alt som foregår i SAS og deres avtaler med alt og alle, enten det er mekanikere, piloter, blåruss, Sofa CEO ;9

Ja, man kan jo ikke stille spoersmaal om avgjoerelser gjort av SAS, de er jo perfekte..

Foer folk blir fornaerma tror jeg det er litt viktig aa stikke fingern i jorda og svare paa spoersmaal som blir stilt. Det finnes kjente faktorer som andre flyselskaper forholder seg til. Dag Johnsen er en meget god kompis jeg snakker ofte med og hans oppgave er bl.a. aa bestemme dersom det skal gjoeres motorskift eller ikke. Han har jobbet i 25 aar i CO's Engineering og kan overhodet ikke kalles noen amatoer.

Jeg kloer meg i hodet naar jeg ser at ett redskap til en milliard staar og blomstrer nesten en uke paa EWR og etter aa ha snakket med Dag om dette, er det fakta nok for meg aa komme med de paastandene jeg kommer med i posten over.
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

SAS gjor absoulutt ikke alt perfect, men i ettertid er det alltid lett å se hva man skulle ha gjort. Tenker da ikke spesielt/eller bare på denne tråden.

Egentlig fantastisk at SAS i det hele har bestått etter 1998
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Helt utrolig at alle utenfor SAS vet best om alt som foregår i SAS og deres avtaler med alt og alle, enten det er mekanikere, piloter, blåruss, Sofa CEO ;9

... og det er pokker så god underholdning også!!!! :colgate:


Jeg er ingen ekspert på det tekniske, men hvis en motorfabrikant har anledning til å overstyre eller kontrollere beslutninger som er vesentlige for driften av en maskin til $200 mill er det intet mindre enn utrolig!

Jeg kan tenke meg at luftfartsmyndighetene også kunne tenke seg å ha et ord med i laget hvis så var tilfellet. Det er flyselskapet som er operatøren og som skal ta avgjørelsen, ikke Rolls.
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

SAS gjor absoulutt ikke alt perfect, men i ettertid er det alltid lett å se hva man skulle ha gjort.

Ja, de burde ha laert av siste motorfadese der oljeproever gikk i kryss over atlanteren i dagesvis, skifte motoren umiddelbart denne gangen og krangle med RR i etterkant slik at maskinen kommer i produksjon raskest mulig.

Men skjedde dette? Nesj, SAS gjoer ting paa sin egen maate.

Alle vet at jeg ikke er ingenioer, men jeg stoetter meg heller paa en kar som har ansvaret for 100+ RR motorer i flaaten sin enn folk som henviser til ETOPS sertifiseringsproplematikk som ikke eksisterer. Selv om jeg ikke er ingenioer, kan jeg faktisk lese ;)

Om faa timer har maskinen staatt i TRD i 3 doegn og maskinen staar fortsatt med uskiftet motor dersom det ikke har skjedd noe nytt i loepet av natten.

Vi faar se hva soendagen bringer..
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

I følge "mine kilder" kom motoren til TRD i går kveld og når jeg landet kl 2310 var det aktivitet i SAS hangaren. Totalt motorhavari var fasiten.
 
Last edited:
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Underholdende tråd, takk til de som har gitt gode bidrag. Så kan man jo velge hvem man vil tro på;)
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

SK9131 []01DEC08[] [ UTC

333 33314

STD STA ETD ATD TOFF
01DEC TRD CPH 0730 0900

SI REPO AFTER UNSCHED ENGINE CHG IN TRD.
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Virkelig interessant lesning denne tråden ja.....mange interessante synspunkter og facts som en menig-mann aldri ellers tenker på eller hører om...
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Ny motor montert, prøvekjørt og setter nesa mot cph i morra tidlig.
 
Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Ja, da maa man jo si at SAS har virkelig faatt opp dampen i dette tilfellet. Det tok da kun 4 doegn foer maskinen var i trafikk.

Mr. Johnsen og jeg hadde en hypotetisk diskusjon paa morran i dag. Klokka 1030 i dag fikk dag en telefon om at en 757 var paa vei til aa lande i Memphis med en motor. Umiddelbart tas det en telefon ut til IAH der 2 erfarne mekanikere faar beskjed om aa plukke sammen utstyr aa komme seg med CO2249 som gaar 1112. Gutta pakker sammen og blir kjoert bort til terminalen og laster sitt utstyr og kommer seg avgaarde. Dag har i mellomtiden gitt beskjed om at 2 skift maa staa klare til aa reise i ettermiddag. Han har ogsaa avtalt med NW og sine egne mekanikere paa MEM om aa organisere utstyr for motorskift og gjoere klar en hangar for dette. Paa IAH faar man beskjed om aa ha en lastebil klar med en RR motor og pakke motoren og andre komponenter og laste bilen slik at denne er klar for avgang.
Klokka 1245 ankommer de to erfarne motor mekanikerne MEM og sjekker om det er fuelkomponenter som kan skiftes, om det er metaller i oljen. Dessverre er det turbinene som er gaaen, man finner metaller i oljen og motoren maa skiftes. Det tar ca. 1-2 timer aa komme frem til denne konklusjonen. Klokka har naa blitt 1445 og Dag har faatt beskjed om at motoren maa skiftes, trucken sendes umiddelbart avgaarde, ETA MEM midnatt. NWA og COs lokale mekanikere + spesialistene sendt fra IAH har faatt flyet inn i hangaren og er klare for COs gjeng som kommer over. Det foerste skiftet sendes kl 1605 med CO2944 og starter umiddelbart med aa ta motoren av flyet. Denne operasjonen tar mellom 6-8 timer. I mellomtiden ankommer skift 2 til MEM, de er ansvarlige for aa sette den nye motoren paa, de slapper av paa et hotell ved flyplassen i paavente at motoren skal ankomme fra IAH med lastebil. Klokka 2330 er skift 1 ferdig med aa pelle av motoren og moeter skift 2 i hangaren for briefing. Motoren ankommer kl 0100 og man setter paa motoren i loepet av 6-8 timer. Klokken 0800 er motorskiftet ferdig, 21 timer og 30 minutter etter dette skjedde. Man gjoer noedvendige tester og flyet er klar til aa settes i produksjon igjen dagen etter at motorhavariet skjedde.

RR er selvsagt informert underveis, men har ikke stemmerett paa barnas dag engang naar det gjelder COs sine fly.

Scenarioene er helt like. CO flyr kun ERJ til MEM, saa lite plass til baade folk og utstyr. SAS opererer TRD med 737 og har muligheten til aa sende mer frakt og folk. Begge klarte denne operasjonen uten aa chartre/ fly ekstrafly. Det er like langt for begge aa transportere motoren.

SAS klarte dette paa 96 timer, CO paa 24. Kan ogsaa nevnes at Dag har ansvaret for over 200 maskiner som er ETOPS sertifisert i sin flaate mens SAS har 4 (!) fly..

Fakta: Det tar maksimum 2 timer aa finne ut om motoren trenger aa skiftes eller ikke med erfarne mekanikere on site
Fakta: Man har en meget god indikasjon paa hva som er gaernt real time ved aa accesse dataen som flyet sender tilbake til basen.
Fakta: CO bruker maksimum 24 timer paa aa faa flyet tilbake i produksjon i like scenarioer, SK bruker 96 timer
Fakta: Rolls Royse informeres av CO underveis men har overhodet ingen paavirkning om avgjoerelser som tas om motoren skal skiftes eller ikke. SAS, hvem vet??

Saa da kan man jo sitte aa tygge paa det som her har blitt servert og eventuelt komme med refleksjoner
 
Back
Top