Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes
Ja det er sikkert og visst

Fint å høre mange synspunkter rundt dette!
I mitt innlegg tidlig i tråden så nevnte jeg ordene "per definisjon". Det var ikke for å være vanskelig eller for å arrestere noen, snarere å opplyse om at flere flyselskaper jeg vet om, inkludert det jeg selv fløy for, hadde nedskrevet i OM noe a la: en en-motors landing "constitutes an emergency landing." Alltid. Uansett. (tog du 'an LN-MOW)
Men det var i vårt tilfelle fortsatt opp til fartøysjefen å avgjøre hvilke prioriteringer og servicer som trengtes da dette naturligvis vil variere fra hendelse til hendelse. Med andre ord, på papiret var det en nødlandig med alt papirarbeid det medfører, men opp til PIC å avgjøre om omstendighetene tilsier mayday, full scramble av ARFF og emergency descent til nærmeste flyplass. Kall det gjerne lip service i forhold til luftfartsmyndighetene å ha det i OM, men det ser jo riktigere ut på papiret enn å si det motsatte

Det var altså mitt syn på "per definisjon". Kan godt hende det er helt irrelevant i denne sammenheng for alt jeg vet, sikkert noen som vil skyte meg på det.
På Airbus er eng. failure på cruise vel under Abnormal checklist (FBU 4EVER?) og vi vet at det som regel er en temmelig rutinemessig landing uten dramatikk når noe sånt skjer. Men fortsatt, litt retorikk satt på spissen: de som nevner at en motorkutt i A330 er "no problem" ville vel ikke vært like kalde i buksebaken etter et post V1-cut hot and heavy i Bangkok? Kan vel tenkes at noen ville ymtet frempå et mayday slik disse flinke
B757-pilotene gjorde
-selv om det ifølge en eller annen luring ikke skulle tilsi å være en "nødlanding"? Og selv på en ETOPS180-maskin på FL3XX, som i dette tilfellet, ville man vel ikke vært helt 100% rolig da man aldri vet årsaken til hvorfor den ene flamet out? Hva om det er snakk om contaminated fuel? Da går man vel fra sikkerhetslanding til nødlanding snarere enn man skulle ønske. Eller hva om det er noe BA038-finurligheter? Det er jo en Airbus, hva med Qantas sin heisatur, er det nå fuel-computerne sin tur til å ta kvelden litt denne gang? Jada jada I know! Litt ute på viddene
Tilslutt, det er vel og bra med guidelines fra LT/FAA/EASA, flyselskap og fabrikanter, men til syvende og sist vil det være kaptein som vet tilstanden på sin maskin til ethvert tidspunkt og har "final responsibility of the outcome of the flight." Det kan ingen ta fra han/henne
Mine to cents.