SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

261 passasjerer.SE-REF er for øvrig Star Alliance-maskinen.

Våre A330-300 er innredet for 264 passasjerer, A340'ene tar 245.
Vi hadde faktisk SE-REF oppe til diskusjon på infomøtet i SAS Intercont. Det har vært endel bomstarter på høyre motor den seneste tiden, men den har alltid startet på andre forsøk uten feilsignaler. Feilsøking er utført flere ganger uten noen konkrete funn. Nå blir det spennende om Rolls Royce vil kreve at motoren forblir på flyet og ikke fjernes slik de krevde på maskinen som ble stående i USA i dagesvis. Inflight shutdown og eller unscheduled engine removal kan påvirke RR's 180-minutters ETOPS-approval, og det koster RR flesk.
Etter en pause i TRD, fortsetter pax og crew med OY-KBM til ORD.

Hvis det er tilfellet med engine flame out i marsjhøyde er det pr definisjon en nødlanding da flyet skal av sikkerhetsmessige årsaker ned på nærmeste flyplass for kontroll og inspeksjon og eventuell reparasjon.

Feil, det er en førevarslanding, spesielt i en Airbus som har så enkle prosedyrer hvis en motor slutter å virke. I en Airbus er det ikke definert som en nødsituasjon heller.

Man skal "planlegge å lande på nærmeste brukbare flyplass", men kun av sikkerhetsmessige årsaker.

Som blir flydd dit (trd) idag da eller?

Ja, den er vel på TRD i disse stunder. Ankomst ORD nærmere midnatt norsk tid.

Feil, det er en førevarslanding, spesielt i en Airbus som har så enkle prosedyrer hvis en motor slutter å virke. I en Airbus er det ikke definert som en nødsituasjon heller.Man skal "planlegge å lande på nærmeste brukbare flyplass", men kun av sikkerhetsmessige årsaker.

Completely correct!

Våre A330-300 er innredet for 264 passasjerer, A340'ene tar 245.
Vi hadde faktisk SE-REF oppe til diskusjon på infomøtet i SAS Intercont. Det har vært endel bomstarter på høyre motor den seneste tiden, men den har alltid startet på andre forsøk uten feilsignaler. Feilsøking er utført flere ganger uten noen konkrete funn. Nå blir det spennende om Rolls Royce vil kreve at motoren forblir på flyet og ikke fjernes slik de krevde på maskinen som ble stående i USA i dagesvis. Inflight shutdown og eller unscheduled engine removal kan påvirke RR's 180-minutters ETOPS-approval, og det koster RR flesk.
Etter en pause i TRD, fortsetter pax og crew med OY-KBM til ORD.
Kan det ha vært SE-REF jeg og Espen så utenfor hangar, med rusende motor mandag formiddag?

CPH ja (vesentlig informasjon, hvem trenger? :p) - Om det er stjernebuss, så er det uansett negativt :)

Mulig minnet spiller meg en liten puss, men -KBM blir vel kanskje første 340 på besøk her?

Blir en sen kveld for paxen ser det ut som. ETD ENVA 22:00

Attachments

• ScreenShot.png
    ScreenShot.png
    7.9 KB · Views: 730

Noen som vet rutenr på KBM på tur til Værnes, og REF på tur fra?

Hvorfor kan ikke A33x dumpe fuel, mens A340 kan? er det større forskjell på MTOW og MLW (?max landingsvekt) på typene?

Så da har SAS en 340 på "avveie" på vei mot ORD, en 330 på Værnes evt på vei tilbake til CPH og en 340 sittende fast i BKK om jeg har lest rett? Hvordan påvirker dette resten av IC-nettet?

-A

Fra avinor.no:

14:00 Chicago SK945 SAS Ny tid 22:40

Står dog intet om ankomst av en erstatningsmaskin. For de som har mulighet, stikk ut og ta noen bilder av A340'en som skal komme. Ikke hverdagskost med en A340 transatlantisk avgang fra TRD.

Må passasjerene gjennom en ny sikkerhetskontroll/sjekk siden dette er blir en flight over til US & A? Hvordan vil dette løses i praksis på TRD? Er jo ikke hver dag man har direkteflight til US...

Fra avinor.no:

14:00 Chicago SK945 SAS Ny tid 22:40

Står dog intet om ankomst av en erstatningsmaskin. For de som har mulighet, stikk ut og ta noen bilder av A340'en som skal komme. Ikke hverdagskost med en A340 transatlantisk avgang fra TRD.

Planen var å komme meg utover. Men om jeg skal ta (dårlige) bilder i mørket, vil jeg være bortskjemt nok til å prøve å få begge maskinene :)

Back