SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

Re: SAS A330, Sikkerhetslanding på Værnes

hmm stusser på at SAS sender ut en ny fly...... eg trodde sas hadde mangel på fly til å satse på flere ruter ....?!:8:

hmm stusser på at SAS sender ut en ny fly...... eg trodde sas hadde mangel på fly til å satse på flere ruter ....?!:8:

Bl.a. så blir det nevnt i denne tråden at SAS har noe kapasitet til overs nå som følge av at Bangkok er innstilt.

Som sagt før - maskinen som ble sendt til TRD som erstatning for Stjernebussen skulle egentlig gått til BKK, men den gikk som kjent ikke. Dessuten hadde SAS noe begrenset tidabell på USA disse dagene pga Thanksgiving (da amerikanere som kjent holder seg hjemme med kalkun og foppal), så når dette først skjedde var det greit at det skjedde i går. Det er ikke vanlig at man har en ekstramaskin å sette inn - særlig ikke når 1/11 av flåten sitter fast i BKK

Selv om en landing med en motor inop. når man kun har to til å begynne med per definisjon vel er akkurat det, en nødlanding. Samme hvor udramatisk det hele måtte foregå og utarte seg ;)

En nødlanding blir karakterisert som en mayday til tårnet, og iverksettes når et system er helt ute av spill. Flyplassen iverksetter da full beredskap med ambulanser og brannbiler.

Landing med en motor på tomgang er ingen nødlanding, heller ikke et hydraulisk system ute av funksjon, så lenge det manuelle virker. Sikkerhetslanding bruker vi som begrep når enten vi eller flyplassen øker beredskapen, enten ved å sette seg i brannbiler eller å kjøre dem ut (dette er opp til flyplassen). En sikkerhetslanding er en landing med prioritet og økt beredskap.

(bare til info. Leste dette i noe jeg leste en gang, men husker ikke hvor)

SK9227 er forøvrig ventet 22:02, ny avgang SK945 00:05 iflg SAS' "Se om vi er i rute"

Jeg var på TRD i natt for å se A340 på TRD for første gang. Det var kaldt og det blåste opp mot 22 knop fra sørvest.

Flyet skulle gå 00.05 men det ble ingen avgang før kl. 01.10. Det ble en misforståelse mellom ATC og cockpit da maskinen backtracet den siste delen av taxingen på bane 09.

Det ble for trangt og flyet kilte seg fast. (Klarte ikke å snu.) Da ble det strødd og man sendte inn en taue traktor for å gi en hjelpende hånd.

Air Sweden ble sendt i holding over Flornes fyr mens det hele foregikk. Tipper det tok ca 20 min. ekstra med denne "tabben".

Deretter var det klart for A340 takeoff på bane 27. De brukte bare halve banen. Flyet la seg på en nord vestlig kurs med klarering opp til 35.000 fot...

Last edited:

Artig for deg å se - det er vel første gang TRD har hatt besøk av en A340!?
Da lå jeg og sov min uskyldige søvn, og var egentlig fornøyd med å ha fått meg den strandede fuglen.

Tenker det var en kjølig fornøyelse for deg.

VC-10

Ble det noen bilder da LTH? :) Vinden røsket godt i natt så det var nok hustrig på Værnes med den vindretningen. Noen som vet hvor lenge A330'n blir stående da. 340'en er vel i ferd med å snu i Chicago og sette kursen for ARN etter nattflighten fra TRD.

A340´n var parkert på M3. Desverre har jeg alt for dårlig fotoutstyr til å ta bilder fra den avstanden når det er mørkt. (les Sony Ericsson K850I)

Flyet la seg på en nord vestlig kurs med klarering opp til 35.000 fot...

FL340/34.000 ft ;)

En nødlanding blir karakterisert som en mayday til tårnet, og iverksettes når et system er helt ute av spill. Flyplassen iverksetter da full beredskap med ambulanser og brannbiler.

Landing med en motor på tomgang er ingen nødlanding, heller ikke et hydraulisk system ute av funksjon, så lenge det manuelle virker. Sikkerhetslanding bruker vi som begrep når enten vi eller flyplassen øker beredskapen, enten ved å sette seg i brannbiler eller å kjøre dem ut (dette er opp til flyplassen). En sikkerhetslanding er en landing med prioritet og økt beredskap.

(bare til info. Leste dette i noe jeg leste en gang, men husker ikke hvor)

Den evige diskusjonen... En annen variant er at kun fly i distress/nød (+VIP, SAR og HOSP) skal ha prioritet, dette flyet fikk naturligvis prioritet og dermed var det i nød, dvs nødlanding.. Hva produsenten av flyet velger å kalle det er en annen ting, normalt står vel tap av halparten av motorkraften i "emergency checklist"-kapittelet?? Tipper også at det står i prosedyrene til de fleste selskap at man skal si mayday, hvilket innebærer en nødsituasjon.

A340´n var parkert på M3. Desverre har jeg alt for dårlig fotoutstyr til å ta bilder fra den avstanden når det er mørkt. (les Sony Ericsson K850I)

Stod ikke 757-200 der?

Lenger mot øst blir det vel?

Tja litt vanskelig dette. Skulle tro at 757´n sto på M2. I såfall hadde det blitt lenger øst. Men det så ut som den var plassert lenger SØR da den sto på høyre side av A340´n sett fra vest mot øst.

Saa 330en staar fortsatt paa Vaernes?

Maa jo si at jeg finner det helt utrolig at RR bestemmer hva SAS skal gjoere med sine fly/motorer. Blir spennende aa se hvor lenge maskinen blir staaende i Trondheim. De kan jo krangle med RR noen dager aa tape noen millioner, saa ender det vel opp med motorskifte uansett.

Only SAS...

FL340/34.000 ft ;)
Hva produsenten av flyet velger å kalle det er en annen ting, normalt står vel tap av halparten av motorkraften i "emergency checklist"-kapittelet?? Tipper også at det står i prosedyrene til de fleste selskap at man skal si mayday, hvilket innebærer en nødsituasjon.

Vet inte om Airbus checklists överhuvudtaget innehåller någon "emergency checklist", tror inte det, det kan säkert FBU4EVER svara på. Boeing har det inte längre.

Och som du säger ska mayday sägas vid nödsituation men eftersom det inte förelåg någon nöd tror jag inte commander på SE-REF proklamerade mayday.

Last edited:

Dette er en nødlanding, sett fra ATC point of view. Hva selskap, produsent, aviser vil kalle det, er vel knakende likegyldig.

Om en person blir dårlig ombord i et fly, er det også en nødlanding.

Sikkerhetslanding = Noe selskapene finner på, for å få det hele til å virke litt mindre skummelt.

Dette er en nødlanding, sett fra ATC point of view. Hva selskap, produsent, aviser vil kalle det, er vel knakende likegyldig.

Om en person blir dårlig ombord i et fly, er det også en nødlanding.

Sikkerhetslanding = Noe selskapene finner på, for å få det hele til å virke litt mindre skummelt.

Kunne ikke sagt det bedre selv!

En to-motors airliner med flame-out på en motor utløser helt klart øket beredskap på brann/redning.

Back