6 flights bound for Arlanda Airport were diverted to other airports last night. According to local media several drones in different sizes were spotted over the airport.
Ingen fly kan lande eller lette på København lufthavn mandag kveld. Årsaken skal være droner i området.
CPH sliter med droner i kveld.
![]()
Kaos på København lufthavn
Politiet bekrefter overfor Ekstra Bladet at det er massiv polititilstedeverelse på flyplassen.www.vg.no
Samme system som varsler ved en bemannet flyplass kan vel varsle et remote tower.Hva skjer hvis dronene begynner å fly over flyplasser som er fjernstyrte (i første omgang fra Bodø)?
Vil en RTC (Remote Tower Control) i Bodø kunne oppdage droner ved en fjernstyrt flyplass, eller er vil de være avhengig av at evt. naboer eller tilfeldig forbipasserende oppdager dronene?
Vet ikke om det burde være en samletråd for dronehendelser. Vilnius lufthavn er i allefall stengt nå, "due to unknown activity overhead Vilnius"
Flyplassen i Vilnius i Litauen måtte stenge i fleire timar natt til søndag på grunn av meldingar om luftballongar i luftrommet.
No viser det seg at ballongane blei brukte av belarusiske smuglarar til å frakte sigarettar inn i Litauen, melder AFP.
Smuglarane har funne ut at det er billigare å bruke luftballongar enn dronar for å smugle sigarettar inn i EU.
Det er ikke droner alt som flyr ....(NRK)
Hva mener du med "samme system"? Så vidt jeg har forstått er det vel kun mennesker som har oppdaget og varslet om droner så langt. Eller tar jeg feil?Samme system som varsler ved en bemannet flyplass kan vel varsle et remote tower.
Nei, det var fem fly som gikk i holding. Først var det to over Oslo-området, og deretter tre fly over Østfold og Sverige.OSL stengte i kort tid i natt. To fly gikk i holding men ble klarert inn nordfra etter noen minutter. 5(!) droner skal ha vært observert på sørsiden. Alle landet etterhvert normalt. DY fra Gdansk gikk først mot ARN, men ombestemte seg ved Karlskoga og landet til slutt på OSL.
Det er vel fortsatt personer på bakken selv om selve tårnet ikke er bemannetHva mener du med "samme system"? Så vidt jeg har forstått er det vel kun mennesker som har oppdaget og varslet om droner så langt. Eller tar jeg feil?
Avinor har det de kaller "aktive systemer" og kamera for å oppdage ulovlig droneflyvning. Systemet på OSL har vært i bruk siden våren 2022. Det bruker et eget radarsystem på flyplassen. Hvor mange andre flyplasser som har systemet vet jeg ikke, kanskje ingen? I tillegg er dette muligheter som Avinor ikke ønsker oppmerksomhet rundt, av åpenbare årsaker.Hva mener du med "samme system"? Så vidt jeg har forstått er det vel kun mennesker som har oppdaget og varslet om droner så langt. Eller tar jeg feil?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.