Rygge trenger penger

Men de ligger vel pt kun på 1/2 av konsesjonen i ant pax, så det ville vel være litt mer troverdig om de stanget i taket ?

De mener vel at taket er en hindring for at en masse andre aktører etablerer seg der og får julene til å gå rundt.

Jeg husker jeg leste en artikkel i Moss Avis om jeg ikke tok helt feil, der ledelsen i Rygge mente de på sikt mulig kunne forvente en direkterute til USA. Det var til og med på den tiden da OSL kun hadde en intercont rute med PK.

Ufattelig hvor lite kunnskap de satt på da. Skal se om jeg finner igjen den artikkelen.

Men er virkelig Rygge "full" allerede naa? Har den ikke kapasitet til mer, og staar det egentlig mange selskaper og banker paa doeren og vil inn?

Hva skjedde for oevrig med planene til City Airline? Det ble stille fra dem etter at Norwegian utvidet satsingen paa innenlandsruter fra Rygge.

Kapasiteten til RYG er vel full med DY sin drift, vel? Ettersom driften ikke kom i gang for fullt før etter påske, så stemmer det bra med maks utnyttelse til neste år hvis de har 450.000 i år.

Dette viser etter min mening frekkhetens nådegave der man bevisst tar seg vann over hode, for å kunne utfordre en allerede gitt konsesjon.

Det er ikke bare Talltriksere for Tromsø-OL som har lest sin Machiavelli, kapitalister gjør det også. DN hadde fx tidligere i år en stor reportasje om at Olav Thon har snoket seg rundt regelverket for å få bygge ut Sandvika Storsenter.

Jeg vet selvsagt ikke, men vil ikke se bort fra at de har investert først, og så håper at politisk press skal få fjernet konsesjonstaket etterpå. Alternativet hadde vært å ikke investere i det hele tatt.

Til Uppercut: Du er altså enig i samferdselsdepartemantet om at Rygge må ha tak for å ikke skape for stor konkuranse mot OSL...
Kjenner jeg blir sinnsykt provosert av sånne kommunist utalelser som det der... LA Markedet styre, væææær så snill..

Alle vet godt at det bare er tull at Rygge skal ha ett tak, det må i så fall bare cære for at politikerne faktsik ser en god "trussel" mot Gardermoen..

Takk

Nå er det vel dessuten ikke taket som er problemet her - jeg tviler sterkt på at de allerede har fyllt opp såpass. Det er bare en mulighet til å skylde på politikerne.

Det er vel der poenget ligger begravet - Rygge har langt færre pax enn taket på ca 780.000, og da tjener flyplassen ikke nok penger.

Elementært min gode mr. Watson.

Til Uppercut: Du er altså enig i samferdselsdepartemantet om at Rygge må ha tak for å ikke skape for stor konkuranse mot OSL...
Kjenner jeg blir sinnsykt provosert av sånne kommunist utalelser som det der... LA Markedet styre, væææær så snill..

Alle vet godt at det bare er tull at Rygge skal ha ett tak, det må i så fall bare cære for at politikerne faktsik ser en god "trussel" mot Gardermoen..

Takk

Begrunnelsen for trafikktaket på Rygge er da ikke at Samferdselsdepartementet vil unngå konkurranse med Gardermoen? Hvor har du det fra? Og om markedet selv skulle styrt, slik du etterlyser, så ville ikke det nødvendigvis ha gitt spesielt mange flere flyselskaper og avganger fra Rygge. Hvis ikke etterspørselen er tilstede, hjelper det lite om tilbudet økes og økes... Etterspørselen etter flyreiser avhenger ikke først og fremst av et trafikktak. For øvrig kan jo bare Rygge søke departementet om å taket akkurat som alle andre må.

Last edited:
Passasjertaket er noe utrolig sludder som selvsagt skulle vært opphevet. Ingen ville selvsagt investert i en flyplass som ikke kunne utnytte kapasiteten sin. Det ligger vel litt i kortene at taket også blir opphevet dersom det er skikkelig behov for det.

Men på den annen side: :exclaimation Burde ikke Rygge og ledelsen der nå konsentrere seg om litt andre ting enn det taket? De er jo laangt unna å støte på det taket. Det er vel mye som tyder på at de ikke kjente flymarkedet godt nok og trodde det var mye enklere enn det i virkeligheten er å få etablert ruter. Visjonene tok helt overhånd kanskje? Og dersom de hadde regnet med mye bedre tall i budsjettene til nå (tatt i betraktning DY's betydelige aktivitet), har de virkelig gjort en dårlig jobb og burde ha begynt å kutte kostnader for lengst.

De bør ikke rope opp om konkursspøkelset dersom det ikke er reelt og er det reelt burde de ha sett det tidligere.

De er ikke så veldig langt unna taket i dag. Hvis de har fått gjennom 450.000 fra midten av april, så betyr dette på 2/3 år. Dette betyr rundt 700.000 på et fullt år, og med andre ord helt opp mot taket. Og dette er i åpningsåret.

Hvor stor er egentlig kapasiteten på Rygge når det gjelder terminalstørrelse og flybevegelser? Hvor mange passasjerer kan flyplassen teoretisk rett håndtere - uavhengig av dette taket..?

Da er jo alt greit da, "taket" var kjent , kundene er der, så da må man øke avgifter, og hente inn mer $$ på taxfree , parkering og kiosken.

Trenger ikke å være blåruss her...

Eller lavere kostnader...., men når pax grunnlaget er gitt, må kunden dekke dine utgifter.

Jeg er ikke i mot RYG , men mot å grine seg til noe man i utgangspunktet ikke fikk lov til.

...ikke ulik all annen norsk tenkning. Alt løses med høyere avgifter...

Hva har dette med avgifter å gjøre?

Og for øvrig kan man eventuelt vente på Samferdselsdepartementets svar før man skråsikkert uttaler seg om at det ikke er politisk villighet i annerledeslandet til å øke passasjertaket på Moss Lufthavn Rygge...

Last edited:
Back