Rygge trenger penger

Det er klart at det ikke går å drive flyplass med maks tak på godt under 1mill passasjerer i året, i hvert fall ikke i den størrelsen som er lagt opp til. 774.000 passasjerer er i størrelsesorden 15-20 flybevegelser pr. dag. Ikke all verden det om en skal kunne få bygget opp et funksjonelt tilførselsystem etc.

Det er klart at det ikke går å drive flyplass med maks tak på godt under 1mill passasjerer i året, i hvert fall ikke i den størrelsen som er lagt opp til. 774.000 passasjerer er i størrelsesorden 15-20 flybevegelser pr. dag. Ikke all verden det om en skal kunne få bygget opp et funksjonelt tilførselsystem etc.

Men det viste jo Orkla og Thon om når de begynnte å grave.....

Hvordan går det an å kjøre en flyplass i dass på så kort tid?? Og så roper man på staten .....

Siden RYG og DY ikke sier noe om hvor mange pax det er så må man gjette utifra DY snitt kabinfaktor og bevegelser, guestimat 300.000-450.000 ? ( Hvor er -KGL... :) )

Passasjertaket har var en del av konsesjonsvillkårene så klarer de ikke å få dette til å gå rundt så er det kanskje ikke "grunnlag" for en flyplass der nede. Ingen sympati for sutringen.

Synes heller ikke de bør øke taket som sikkert kommer til å gå utover OSL og dermed svekke inntjeningen til Avinor som finansierer småflyplasser rundt om i Norge.

Hvordan går det an å kjøre en flyplass i dass på så kort tid?? Og så roper man på staten .....

Det er vel mer snakk om hvordan man skal forvente at en nyåpnet lufthavn skal tjene penger etter et snaut års drift. Det var det ingen som forventet, heller ikke eierne. På åpningsdagen gjorde Olav Thon det klart i talen sin at han regnet med flere års drift før han så svarte tall på bunnlinjen rundt investeringen sin på Rygge.

Roper på staten? De ber vel ikke om noen penger, bare å slippe en regulering som ingen andre lufthavner i Norge har, og som nok er klekket ut av en eller annen byråkrat i Dept'et, som tror at det viktigste er å hindre konkurranse, til fordel for Avinor-systemet. I og for seg forståelig at distrikstsorienterte politikere ønsker å skjerme Avinor-systemet for å finansiere driften av 40+ lufthavner, men fair konkurranse er det ikke.

Ja dette blir for dumt.

Jeg kan gjerne være uenig i begrensningene som ligger til grunn for konsesjonen MEN:

Alle de involverte var klar over hvilke rammer som ble gitt for bygging og drift gjennom konsesjonen.
Det skulle da bare mangle om man på bakgrunn av dette, ikke bygger opp en organisasjon som tar høyde for de begrensningene som er satt.

Dette viser etter min mening frekkhetens nådegave der man bevisst tar seg vann over hode, for å kunne utfordre en allerede gitt konsesjon.

Det eneste som er Molbo her, er at investorene bak prosjektet nå bevisst kjører dette frem i media for å legge press på samferdsels myndighetene.
De må selv kunne ta konsekvensene av sine handlinger, i dette tilfelle en flyplass som allerede før åpning visste at de ikke kunne drive innenfor rammene som ble gitt.

Når det er sagt, så mener jeg at Rygge ikke burde hatt et tak, men snarere frie tøyler innenfor normale rammer for å kunne øke trafikken. Jeg ville synes at det var trist om Rygge forsvant, men jeg tror ikke det kommer til å skje!

Nå er ikke jeg bedriftsøkonom men synes det var et voldsomt beløp de var avhengige av for å overleve allerede etter så kort tid i forhold til totalinvesteringen ved å starte Rygge.

Er det forbudt, umoralsk eller frekt å be om å få endret konsesjonsbetingelser? Det må da være en legitim sak?

Er det forbudt, umoralsk eller frekt å be om å få endret konsesjonsbetingelser? Det må da være en legitim sak?

Javisst er det det. Men man bygger ikke sin business case rundt det, og det er det grunn til å tro har skjedd her. Det er både uprofesjonelt og uetisk.

-Vi trenger penger innen to måneder. Hvis ikke går vi konkurs, sier administrerende direktør Pål Tanberg i Moss Lufthavn Rygge til Dagens Næringsliv.

Ganske dramatiske uttalelser - og greit nok at man vil endre passasjertaket, men man visste jo hvilke inntekter man ville kunne forvente da flyplassen ble planlagt og hvor stor trafikk som var mulig. Det tyder på at planleggingen har gått litt fort i svingene og at hverdagen har innhentet administrasjon og eiere.

"Dette viser etter min mening frekkhetens nådegave der man bevisst tar seg vann over hode, for å kunne utfordre en allerede gitt konsesjon."

Hmmmmm.. Dette vitner da bare om på hvilken måte staten selv driver på...

DYA

Roper på staten? De ber vel ikke om noen penger, bare å slippe en regulering som ingen andre lufthavner i Norge har,

Jo, de roper på staten. Ikke etter penger (det skrev jeg heller ikke), men etter en endring i den konsesjonen de faktisk fikk - og som man selvsagt burde ha basert virksomheten sin på.

Men de ligger vel pt kun på 1/2 av konsesjonen i ant pax, så det ville vel være litt mer troverdig om de stanget i taket ?

Det skulle overraske meg stort om det ender med en konkurs.
Uansett må passasjertaket fjernes omgående slik at flyplassen får gode vekstvilkår. Passasjertallene sier sitt om at flyplassen har livets rett.

Back