Ryanair vant over Forbrukerombudet

Jeg synes det er litt merkelig at Ryanair skal være så vanskelig på dette. Dersom man har liten eller ingen grunn til å bruke tid og ressurser på å avbestille flyreisen fordi gebyret til Ryanair for tilbakebetaling er så stort at det spiser opp store deler av skattene man faktisk skal ha tilbake, er det neppe særlig mange som gidder å avbestille reisen sin.

Dersom man faktisk sparer et beløp stort nok til at det er verdt å avbestille, er det vel flere som kommer til å avbestille, og følgelig har Ryanair muligheten til å selge disse setene en ekstra gang. Vil ikke muligheten for ekstra salg av seter lett kunne overskride det de ikke tar inn i tilbakebetalingsgebyr?

Riktignok har Ryanair ofte billige flybilletter, men gjennomsnittsprisen må vel være over 80 kr?

men hva er selskapets faktiske kostnader ved refusjonen? er det kun kortgebyret, eller er det tiden det tar for en av de ansatte å lese henvendelsen og gjøre refusjonen manuellt i tillegg til kortgebyret?

Jeg overvar saken i Oslo tingrett. Der vitnet Caroline Green om hvor UTROOOLIG mye jobb det var å refundere pengene til kunden. Det var liksom ikke måte på hvor mange personer og avdelinger som måtte involveres. Virket i det hele tatt lite troverdig, og om det skulle stemme så har de vel egentlig bare seg selv å skylde. Jeg er enig i at det er snakk om småbeløp både for pax og FR, men det er det prinsipielle som er interessant i denne saken; kan man kreve et gebyr av kunden for å refundere penger denne har krav på?

Klart det er masse arbeid hvis de må gjøre det manuelt hver eneste gang. Hvis det gjøres automatisk burde det kreve lite ressurser, særlig for Ryanair som vel ikke har andre salgskanaler enn sin egen nettside og telefonservice. De kunne jo bare legge inn en automatikk i å tilbakebetale avgifter til alle som ikke blir med flyet...

Evt. kan vi jo innføre den herlige løsningen de benyttet ved BKK sist jeg var der, og som også benyttes diverse andre steder, nemlig innkreving av flyplassavgiften på flyplassen. Da slipper man å betale avgifter når man ikke flyr. Og så hadde vi fått gleden av å stå i en ekstra kø på flyplassen!

Back