Norwegian trues med store bøter

kekker

Onkel reisende kekker
Norwegian trues med store bøter

Forbrukerombudet er ute å rasler med sabelen, da Norwegian tydeligvis (??) ikke spiller helt etter riktige regler..

Aftenposten.no/reise skriver at Norwegian nekter kunder erstatning når ruteendringer fører til forsinkelser.

Norwegian velger visst å ikke forholde seg til EUs regler og har laget egne regler på dette området. Noe som forbrukerombudet har et litt lunkent forhold til.

Derfor har selskapet fått valget mellom å endre reglene eller oppleve at det reises sak mot dem i Markedsrådet med bot på flere hundre tusen kroner som mulig resultat.

–Vi har hatt en uenighet ned Norwegian om dette i halvannet år. Nå må vi settes strek. Selskapet må rydde opp, sier fagdirektør hos Forbrukerombudet, Jo Gjedrem, til Aftenposten.

Nå kjenner jeg ikke fin-jussen i dette og hvor stort problemet egentlig er, men det kan da umulig være verdt å bruke energi på dette, for Norwegians del??
Hvor ofte forandrer de ruter og if so, er reglene tydeligvis klare??

Jeg har en slags følelse av at man ikke skal kødde for mye med forbrukerombudet, av to grunner. Den ene er at de har en stygg tendens til å ha rett og for det andre kan det ikke gi annet enn dårlig PR..

Last edited:
Re: Norwegian trues med store bøter

Virker visst som det er inn å lage egne regler for enkelte selskap.
Er enig med deg kekker at de ikke bør kødde med forbrukerombudet, og dette er jo dårlig pr for DY at de nå havner i klassen sammen med FR.

–En ruteendring er ingen forsinkelse, mener Norwegian.

En interessant uttalelse, det betyr jo at alle flyselskapene bare kan kalle en forsinkelse en ruteendring så de kan unngå EU reglene. Disse reglene ble nettopp laget for at lavprisselskaper ikke skulle vri seg unna å gi passasjerene det politikerne mener de har krav på.

Her kommer det an på omstendighetene. For flyselskapet er en forsinkelse noe som uforutsett oppstår tett før avgang. En ruteendring skjer uker eller måneder i forveien.

Men definisjonen for flyselskapet vil nok kanskje avvike fra omverdenens, så man snakker ikke alltid samme språk. Derfor er det alltid vikitig å definere slike begreper.

Er vel ikke første gangen Aftenposten og DY ikke snakker samme språk......

Er vel ikke første gangen Aftenposten og DY ikke snakker samme språk......

ehh, er det ikke forbrukerombudet og DY som ikke snakker samme språk ? Aftenposten har vel sitert forbrukerombudet i denne saken.

Og i Danmark vil DY heller ikke leve op til lovgivningen om at ombooke pax som har booket på ruter de lukker. De tilbydes blot pengene retur :(

På tide at der falder nogle klare domme, så selskaber som DY, FR mv ikke kan snige sig udenom lovgivningen.

ehh, er det ikke forbrukerombudet og DY som ikke snakker samme språk ? Aftenposten har vel sitert forbrukerombudet i denne saken.

Det har du helt rett i.

Det er heller ikke første gang DY og Aftenposten snakker samme språk.
Men, hva tror, mener, synnes eller vil "Markedsrådet" gjøre.........?

"Tro skal du gjøre i kjerka, her skal du vite"......

Ser du ironien......?

Last edited:

Det har du helt rett i.

Det er heller ikke første gang DY og Aftenposten snakker samme språk.
Men, hva tror, mener, synnes eller vil "Markedsrådet" gjøre.........?

"Tro skal du gjøre i kjerka, her skal du vite"......

Ser DU ironien......?

Jeg flyr mennesker (ikke pax) fra A til B. (Ikke ironi)

.

Det med rettigheter for pax er utentvil innviklet. Hva de vil gjøre i denne saken har jeg rett og slett ingen aning på.
A mener det og B mener det, så da får de finne ut på en eller annen måte hvordan de skal bli enige om saken.
Utfallet bør uansett bli at det er forstålig for begge parter.
Hadde vært på tide at de fikk et klart regelverk som selskapene måtte forholde seg til.

Er jo nok av tråder her inne ang pax som havner i knipa av og til pga kanseleringer etc.

Problemet er vel igjen at regelverket til EU ikke dekker så dekker så mye mer en forsinkelser og kanselleringer. Forordningen kom til for å gi passasjerer klare og like rettigheter når de er ut og reiser og uregelmessigheter oppstår.
Så ser vi til stadighet at forskjellige organisasjoner rundt omkring, som Forbrukerrådet og Flyklagenemda, forsøker å utvide brukte begreper slik at forordningen kan benyttes til å gjelde andre saker.
Jeg er veldig med Hpkris at det trengs ett klart regelverk som passasjerer og flyselskapet må forholde seg til. Regler angående ruteendringer regner jeg finnes i f.eks. Montreal konvensionen men jeg mener det hadde vært fornuftig med et felles Europeisk regelverk hvor alt står tydelig beskrevet.

Og i Danmark vil DY heller ikke leve op til lovgivningen om at ombooke pax som har booket på ruter de lukker. De tilbydes blot pengene retur :(

På tide at der falder nogle klare domme, så selskaber som DY, FR mv ikke kan snige sig udenom lovgivningen.
Helt enig. Lyndomme med bøder i størrelsesordenen 100.000 kr første gang, 200.000 kr anden gang osv. vil være passende. Inddragelse af flyverettigheder hvis bøderne ikke betales rettidigt.

Back