Ryanair vant over Forbrukerombudet

RIBRO

ScanFlyer Gold
Forbrukerombud Bjørn Erik Thon ila flyselskapet Ryanair et tvangsgebyr på 500.000 kroner for at selskapet tar seg betalt for å refundere ubrukte billetter. Ombudet fikk først medhold i tingretten, men nå har lagmannsretten frikjent Ryanair, skriver Dagens Næringsliv.

- Ryanair er selvfølgelig veldig fornøyd. Det å betale gebyrer for ubrukte billetter er et viktig prinsipp for Ryanair, sier flyselskapets advokat Halvor Manshaug til avisen.


Aftenposten.no har tidligere skrevet at markedsrådet krever at Ryanair må endre reisevilkår

Ombudet må betale

I tillegg til at flyselskapet slipper å betale tvangsgebyret, må Forbrukerombudet dekke mer enn 300.000 kroner i renter og saksomkostninger for de to rettsbehandlingene om saken.

Forbrukerombudet sier nå at de vil studere dommen nøye. - Vi mente vi hadde en god sak. Nå må vi sette oss ned og vurdere en eventuell anke, sier seksjonssjef Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.

Uansett tapet, mener Gjedrem at de har vunnet frem på de aller fleste punkter når det gjelder Ryanair og selskapets billettbetingelser, til beste for forbrukerne.

Ryanair får refs


Øker ikke prisen

Stridens kjerne er et gebyr på 80 kroner som Ryanair krever for å betale tilbake for ubrukte billetter.

Hadde den første dommen blitt stående måtte Ryanair ha endret sitt billettsystem for Norge, noe som ville gitt store konsekvenser for forbrukeren.

- Ryanair er fornøyd med at dommen slår fast at selskapet ikke trenger å øke prisene, sier Manshaus.
 
Viktig avgjørelse dette. Personlig er jeg for at flyselskapet ikke kan kreve mer enn det det faktisk koster dem å refundere avgiftene.
 
Jeg mener dette er en riktig avgjørelse av lagmannsretten faktisk. Forbrukerombudet har gjort mye bra for forbrukerne, men dette var etter min mening en "fillesak" som ble å gå for langt, men vi får se om den blir anket videre.
 
Viktig avgjørelse dette. Personlig er jeg for at flyselskapet ikke kan kreve mer enn det det faktisk koster dem å refundere avgiftene.


Det er helt normalt å kreve gebyrer som er høyere enn den faktiske kostnaden for tjenesten. Bankene gjør det hver dag. Staten gjør det hver dag. Inkassoselskapene gjør det hver dag. Hvorfor skal ikke et flyselskap få gjøre det samme? Enten alle eller ingen.
Dette er en fillesak.
 
Det er helt normalt å kreve gebyrer som er høyere enn den faktiske kostnaden for tjenesten. Bankene gjør det hver dag. Staten gjør det hver dag. Inkassoselskapene gjør det hver dag. Hvorfor skal ikke et flyselskap få gjøre det samme? Enten alle eller ingen.
Dette er en fillesak.

Flyselskapet får i tillegg penger for ubenyttede billetter som ikke kan avbestilles.
 
Flyselskapet får i tillegg penger for ubenyttede billetter som ikke kan avbestilles.

Og sånn har det vært "i hundre år". Lenge før Ryanair kom på banen.

I alle år har man fått følgende beskjed hvis man har "billige billetter" på flyselskapene (alle sammen), at disse ikke kan refunderes. Hvorfor akkurat Ryanar skal tas, skjønner ikke jeg.
 
Og sånn har det vært "i hundre år". Lenge før Ryanair kom på banen.

I alle år har man fått følgende beskjed hvis man har "billige billetter" på flyselskapene (alle sammen), at disse ikke kan refunderes. Hvorfor akkurat Ryanar skal tas, skjønner ikke jeg.

Men krever disse gebyr for å få refundert avgifter.
 
Men krever disse gebyr for å få refundert avgifter.

Nei egentlig ikke. Fordi når du spurte om du fikk tilbake pengene for din ubrukte billett så fikk du et enkelt og greit svar: NEI.
Så du fikk altså ikke engang tilbake skattene minus gebyr. Du fikk NULL OG NIKS. Og sånn har det altså vært i "hundre år" uten at noen har reagert på det.
 
Nei egentlig ikke. Fordi når du spurte om du fikk tilbake pengene for din ubrukte billett så fikk du et enkelt og greit svar: NEI.
Så du fikk altså ikke engang tilbake skattene minus gebyr. Du fikk NULL OG NIKS. Og sånn har det altså vært i "hundre år" uten at noen har reagert på det.

Man har uansett hatt krav på å få dem tilbake, men mange var ikke klar over dette. Nå er jo Ryanair det eneste, eller et av de få som tar gebyr for å refundere flyavgifter. Hvis Ryanair er så bekymret over dette kan de jo heller ta et bestillingsgebyr som ikke refunderes, slik mange selskaper gjør.
 
Man har uansett hatt krav på å få dem tilbake, men mange var ikke klar over dette. Nå er jo Ryanair det eneste, eller et av de få som tar gebyr for å refundere flyavgifter. Hvis Ryanair er så bekymret over dette kan de jo heller ta et bestillingsgebyr som ikke refunderes, slik mange selskaper gjør.


Ja, man har og har hatt krav på å få de tilbake. Men i praksis har det ikke funket sånn. Flyselskapene har holdt kjeft til kundene om dette, og når kundene har spurt om man får penger igjen for en ubenyttet billett, så har man fått svar at "nei det får du ikke". Uansett hvordan du vrir og vrenger på dette, så blir det feil. En passasjer spør, og selskapet svarer med et fullstendig galt, eller i beste fall villedende svar.


IMM
 
Ja, man har og har hatt krav på å få de tilbake. Men i praksis har det ikke funket sånn. Flyselskapene har holdt kjeft til kundene om dette, og når kundene har spurt om man får penger igjen for en ubenyttet billett, så har man fått svar at "nei det får du ikke". Uansett hvordan du vrir og vrenger på dette, så blir det feil. En passasjer spør, og selskapet svarer med et fullstendig galt, eller i beste fall villedende svar.


IMM

Selvsagt er det galt uansett selskap å nekte å gi penger kunden har rett til å få tilbake, både i fortiden og nå. Det bør heller ikke belastes et gebyr som er større enn det som tilsvarer flyselskapets kostnader ved refusjonen.
 
Det bør heller ikke belastes et gebyr som er større enn det som tilsvarer flyselskapets kostnader ved refusjonen.

Enig med deg om det. Men slik vi har det i samfunnet i dag, finnes det tusenvis av gebyrer som selskaper (og ikke minst Staten) tar, som ikke har samsvar med kostnadene og gebyrene. Noen av disse gebyrene har et hinsides forhold mellom faktiske kostnader og prisen som tas. Bare ta tinglysningsgebyr som et eksempel. Kommer fort opp i 50.000 kroner. Jobben som gjøres tar et minutt eller to.

Skal det være en regel om at et gebyr KUN skal dekke reelle kostnader, så må det gjelde over hele linja i samfunnet. Ikke bare for tilbakebetaling av skatter på flyreiser.
 
men hva er selskapets faktiske kostnader ved refusjonen? er det kun kortgebyret, eller er det tiden det tar for en av de ansatte å lese henvendelsen og gjøre refusjonen manuellt i tillegg til kortgebyret?
 
Enig med deg om det. Men slik vi har det i samfunnet i dag, finnes det tusenvis av gebyrer som selskaper (og ikke minst Staten) tar, som ikke har samsvar med kostnadene og gebyrene. Noen av disse gebyrene har et hinsides forhold mellom faktiske kostnader og prisen som tas. Bare ta tinglysningsgebyr som et eksempel. Kommer fort opp i 50.000 kroner. Jobben som gjøres tar et minutt eller to.

Skal det være en regel om at et gebyr KUN skal dekke reelle kostnader, så må det gjelde over hele linja i samfunnet. Ikke bare for tilbakebetaling av skatter på flyreiser.


Tror vi er ganske enige her egentlig, men tror du mener dokumentavgift som er en prosentsats av kjøpesummen, hvilket er blitt helt hinsides med stigende boligpriser. Tinglysningsgebyret følger fastsatte satser per dokument/panterett. For fast eiendom er det for tiden kr 1935. Men vi får holde oss til topic.
 
Det blir jo spennende å se hva Norwegian og SAS gjør nå. SAS fjernet jo sitt gebyr. Kommer det tilbake.
 
Kanskje staten selv bør gå i spissen for å fjerne høye administrasjonsgebyrer som egentlig er skjulte skatter.
 
Nei egentlig ikke. Fordi når du spurte om du fikk tilbake pengene for din ubrukte billett så fikk du et enkelt og greit svar: NEI.
Så du fikk altså ikke engang tilbake skattene minus gebyr. Du fikk NULL OG NIKS. Og sånn har det altså vært i "hundre år" uten at noen har reagert på det.
OK, det var faktisk slik i "hundre" år at man fikk null og niks tilbake.

Husker fra min jobb i reisebyrå for 10 år siden, da var det faktisk ingen skatter/avgifter/moms i tillegg til billettprisen. Det begynte omtrent da, først med 141 kr i tillegg på utenlandsbilletter, så gikk det bare i slag i slag med "togskatt" og alle mulige avgifter som staten skulle ha og deretter bestillingsgebyrer av alle slag. Moms på flyreiser er det vel en tre-fire år siden det ble innført. (Korriger meg hvis jeg tar feil).
Så at noen ansatte ikke har fått med seg at slike gebyrer og skatt/moms faktisk skal refunderes kan jeg forstå, selv om det selvsagt ikke bør være slik.
 
Mulig Ryanair har sett muligheten for at en kan bestille mange billetter for å ha fleksibilitet med tanke på reisetidspunktet selv om en har til hensikt å bare reise en gang. Hvis en får igjen alt minus billetten til kr 1 blir det dårlig butikk, til og med for Ryanair, dersom halve flyet er tomt fordi de som har billett flyr dagen før eller etter eller til et annet sted uten at det koster dem mer enn ei krone.
 
Back
Top