Forbrukerombud Bjørn Erik Thon ila flyselskapet Ryanair et tvangsgebyr på 500.000 kroner for at selskapet tar seg betalt for å refundere ubrukte billetter. Ombudet fikk først medhold i tingretten, men nå har lagmannsretten frikjent Ryanair, skriver Dagens Næringsliv.
- Ryanair er selvfølgelig veldig fornøyd. Det å betale gebyrer for ubrukte billetter er et viktig prinsipp for Ryanair, sier flyselskapets advokat Halvor Manshaug til avisen.
Aftenposten.no har tidligere skrevet at markedsrådet krever at Ryanair må endre reisevilkår
Ombudet må betale
I tillegg til at flyselskapet slipper å betale tvangsgebyret, må Forbrukerombudet dekke mer enn 300.000 kroner i renter og saksomkostninger for de to rettsbehandlingene om saken.
Forbrukerombudet sier nå at de vil studere dommen nøye. - Vi mente vi hadde en god sak. Nå må vi sette oss ned og vurdere en eventuell anke, sier seksjonssjef Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.
Uansett tapet, mener Gjedrem at de har vunnet frem på de aller fleste punkter når det gjelder Ryanair og selskapets billettbetingelser, til beste for forbrukerne.
Ryanair får refs
Øker ikke prisen
Stridens kjerne er et gebyr på 80 kroner som Ryanair krever for å betale tilbake for ubrukte billetter.
Hadde den første dommen blitt stående måtte Ryanair ha endret sitt billettsystem for Norge, noe som ville gitt store konsekvenser for forbrukeren.
- Ryanair er fornøyd med at dommen slår fast at selskapet ikke trenger å øke prisene, sier Manshaus.
- Ryanair er selvfølgelig veldig fornøyd. Det å betale gebyrer for ubrukte billetter er et viktig prinsipp for Ryanair, sier flyselskapets advokat Halvor Manshaug til avisen.
Aftenposten.no har tidligere skrevet at markedsrådet krever at Ryanair må endre reisevilkår
Ombudet må betale
I tillegg til at flyselskapet slipper å betale tvangsgebyret, må Forbrukerombudet dekke mer enn 300.000 kroner i renter og saksomkostninger for de to rettsbehandlingene om saken.
Forbrukerombudet sier nå at de vil studere dommen nøye. - Vi mente vi hadde en god sak. Nå må vi sette oss ned og vurdere en eventuell anke, sier seksjonssjef Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.
Uansett tapet, mener Gjedrem at de har vunnet frem på de aller fleste punkter når det gjelder Ryanair og selskapets billettbetingelser, til beste for forbrukerne.
Ryanair får refs
Øker ikke prisen
Stridens kjerne er et gebyr på 80 kroner som Ryanair krever for å betale tilbake for ubrukte billetter.
Hadde den første dommen blitt stående måtte Ryanair ha endret sitt billettsystem for Norge, noe som ville gitt store konsekvenser for forbrukeren.
- Ryanair er fornøyd med at dommen slår fast at selskapet ikke trenger å øke prisene, sier Manshaus.