Ryanair og 3F er uenige om overenskomster

Hvis du har et privat firma (pilot), der udelukkende har én kunde (Ryanair), så betragtes det i Danmark som et almindeligt ansættelsesforhold og der skal dermed beskattes i Danmark på samme vilkår som hvis man var almindelig lønmodtager.

Ja og det er vel der er hele "humlen" i hele denne lange lange og til tider ophidsede diskussion..
Vi er nogen der ikke lige synes at FR er vores "kop te" og andre som elsker dem overalt på jorden...sådan er det og det ændres der nok ikke på
Hilsen Ole

Det er vel de ansatte som må betale skatt og har ansvar for det - ikke firmaet?
De ansatte utnytter skattehullet og da blir den lave lønna ikke så ille likevel.
Men man må vel betale skatt for å få rettigheter i f.eks Norge så risky business for de ansatte. Men dette gjelder vel folk som jobber i f.eks Cruisebransjen og ellers i utlandet også.

Hvis du har et privat firma (pilot), der udelukkende har én kunde (Ryanair), så betragtes det i Danmark som et almindeligt ansættelsesforhold og der skal dermed beskattes i Danmark på samme vilkår som hvis man var almindelig lønmodtager.

Forudsat du arbejder i Danmark mere end en bestemt tidsperiode (Spørg Komiske Helle hun har tjek på grænserne), og at det er et dansk registreret firma.

Desuden er det heller ikke at selv om ovennævnte er opfyldt, at det gælder, jvf. masser af IT konsulent firmaer -specielt inden for SAP.

Ja og det er vel der er hele "humlen" i hele denne lange lange og til tider ophidsede diskussion..
Vi er nogen der ikke lige synes at FR er vores "kop te" og andre som elsker dem overalt på jorden...sådan er det og det ændres der nok ikke på
Hilsen Ole

Det finnes faktisk en tredje kategori som ikke synes verden er så svart/hvitt. Det er oss som ikke hater/ikke elsker Ryanair, men som bruker de de gangene som det passer best :)

Det er vel de ansatte som må betale skatt og har ansvar for det - ikke firmaet?
De ansatte utnytter skattehullet og da blir den lave lønna ikke så ille likevel.
Men man må vel betale skatt for å få rettigheter i f.eks Norge så risky business for de ansatte. Men dette gjelder vel folk som jobber i f.eks Cruisebransjen og ellers i utlandet også.

Jeg må legge meg flat og innrømme at jeg ikke kan på "fingerspissene" hvem som innbetaler skatten i Irland.
I Norge trekker bedriften som utbetaler lønn en forskuddskatt som bedriften innbetaler til staten. Ved skatteoppgjøret vil så lønnsmottakeren bli avkrevd for lite betalt skatt, eller få tilbakebetalt for mye trukket skatt.
Jeg antok at det var likt i de fleste land, innkludert Irland. men jeg kan ta feil.

Vidar

Det er besynderligt med FR...et af deres såkaldte "spareforslag" går på at der skal installeres ståpladser, betales for toiletbesøg, kun 1 pilot ombord...alle 3 er da ganske tåbelige...

Selvsagt er de det :)
Men tro det eller ei, dette er markedsførings utspill på høyt nivå.
I bransjer med hard pris konkurranse er det 2 ting som gjelder;
- De reelle prisene ett selskap opererer med
- Prisoppfattelsen til kunden. (Det kunden TROR at prisene er)

Alle selskaper ønsker å bli OPPFATTET som billige selv om de ikke nødvendigvis er det..
Slike utspill gjør at man som kunde tenker
"aha.. når de ønsker å gå så langt langt for å kutte kostnader må de jo være ekstremt billige allerede".

Det er ofte stor forskjell på den reelle prisen og prisopfattelsen til kunden.
Ett eksempel er en matkjede i Norge - Bunnpris - som av kundene oppfattes som billige
men som i realiteten er DYRERE enn flere supermarkeder som OPPFATTES som dyre.
(Man måler dette gjevnlig i markedsundersøkelser).

W

Last edited:
1. Alle nye Ryanair kontrakter indeholder en klausul som siger at man skal kunne bevise at man betaler skat, Irland accepterer ikke længere at man kan få sin skat retur hvis man ikke bor i landet.

2. For 10-15 år siden flyttede en stor del SAS piloter til frankrig for på den måde at slippe billiger i skat (Kunstner skat i Frankrig)De var/er de højest betalte piloter i Skandinavien og alligevel grådige nok til at smutte udenom systemet hvis muligt. Skat evaluerede situationen og bestemte at der skal betales skat hvor firmaet holder til, dvs. der hvor beslutningerne tages etc. Den regel gælder stadig og derfor skal Ryanair ansatte i Billund selvfølgelig betale skat i Irland, hvor firmaet holder til.(Udenrigspolitik og ikke fagforeningspolitik)

3. En stor del af de piloter som mistede jobbet fra Maersk/Sterling havde ingen andre muligheder end at tage job i udlandet, en del tog til Ryanair. De har i mange år pendlet fra deres familier i DK og er selvfølgelig vældig tilfredse med muligheden for at kunne vende hjem, selvom det formegentlig kun er ganske få der får basen tilbudt. I Ryanair arbejder man hårdt sammenlignet med SAS, Cimber etc., i gennemsnit mellem 700 og 900 timer om året til en løn som kun er arbejdet værd hvis skatten betales i Irland.
Det må da være fair at piloterne i Ryanair tager det samme udbetalt som en SAS pilot for at arbejde mere. Der er skatteaftaler mellem DK og Irland og de er for tiden indrettet så man betaler hvor man er ansat, det gælder også for danskere som arbejder for dansk selskab i Irland, de betaler skat i DK, Star Air piloter baseret og nogle bor i Cologne, betaler skat i DK osv.

4. Når 3F vil true med strejke er det udelukkende for egen vinding, de er i virkeligheden fuldstændig ligeglade med Ryanair ansatte, hvilket de også sagtens kan være, da de ikke kan få ændret noget som helst. Hvis der blive blokade, lukker Ryanair måske bare basen og flyver ind til Billund som før med det resultat at der er for mange 3F ansatte i Billund og derfor skal der fyres folk. For i øvrigt vil en stor del af de ansatte i Billund have bopæl i andre lande da de vil "floate" til Billund og arbejde 5 dage ad gangen.
Jeg synes det er på tide at slå øjnene op og erkende at alt for magtfulde fagforeninger svækker store firmaer som f.eks SAS, de er gået for vidt, tiderne er ikke som de gode gamle dage og derfor er det kun sundt at få Ryanair til DK. Der er for i øvrigt ikke forbudt at være i en fagforening hos Ryanair, hvilket en stor del af de ansatte piloter er i dag.(BALPA/IALPA)

5. Når alt kommer til alt er det vel et eller andet sted godt for danskerne at få mulighed for at flyve til folkelige priser, trods diverse tillæg kan det jo stadig gøres rigtigt billigt med Ryanair, måske 3F skal passe på ikke at blive alt for upopulære !

Last edited:
Sagen er også nået til Take-off.

”Vores ansatte kan melde sig ind i fremmedlegionen eller pigespejderne,” siger flyselskabet inden det næste måned får sin første base i Danmark, hvor selskabet i Billund Lufthavn stationerer op mod 100 ansatte.

http://www.takeoff.dk/news/22637

Hilsen Ole

Det er spændende hvad dette ender med, måske vi snart ser et FR fly med teksten
"bye bye denmark"

I dag åpnet Ryanair basen i Billund, trodde det skulle bli " støy " fra 3F men alle fly i rute.
Har lest Danske nettaviser uten å finne noe som helst.
Noen som har noe info hvordan åpningen har gått?

3F er vel ikke så sterke i Billund -- det er vel hovedsaklig 3F Kastrup-området som er uforholdsmessig sterke.

I dag åpnet Ryanair basen i Billund, trodde det skulle bli " støy " fra 3F men alle fly i rute.
Har lest Danske nettaviser uten å finne noe som helst.
Noen som har noe info hvordan åpningen har gått?

Hvis jeg skulle råde 3F i den her sag, ville jeg vente til sommer. Her vil Ryanair være noget etableret, de har fået solgt en masse billetter og risikere at have kunder der strander på deres feriedestination. Så måske 1-2 ugers tid inde i skolernes sommerferie ville være et godt tidspunkt at ramme Ryanair. Der vil 3F også kunne sige, at de har givet Ryanair en frist til at lave overenskomst, selvom de også skal være helt klar over, at de ikke bliver populære på at ramme familiernes sommerferie.

Men dette er kun mine tanker, hvis jeg skulle råde 3F til, hvordan de rammer Ryanair hårdest.

Hvis jeg skulle råde 3F i den her sag, ville jeg vente til sommer. Her vil Ryanair være noget etableret, de har fået solgt en masse billetter og risikere at have kunder der strander på deres feriedestination. Så måske 1-2 ugers tid inde i skolernes sommerferie ville være et godt tidspunkt at ramme Ryanair. Der vil 3F også kunne sige, at de har givet Ryanair en frist til at lave overenskomst, selvom de også skal være helt klar over, at de ikke bliver populære på at ramme familiernes sommerferie.

Men dette er kun mine tanker, hvis jeg skulle råde 3F til, hvordan de rammer Ryanair hårdest.

Ramme Ryanair???
Det er paxen som blir den lidende part her!

Jeg håper virkelig at 3F for en gangs skyld tenker litt lenger enn nesa deres rekker...

Ramme Ryanair???
Det er paxen som blir den lidende part her!

Jeg håper virkelig at 3F for en gangs skyld tenker litt lenger enn nesa deres rekker...

Udover at presse Ryanair ud direkte gennem blokade og lign., så vil 3F vel også gerne skræmme passagerne væk fra Ryanair, så deres kundegrundlag forsvinder.

Etikken kan man tage en diskussion om, men at skræmme passagerne væk vil næppe genere 3F. De kan jo altid henvise til andre flyselskaber, og allerede i dag vil jeg overveje at fraråde min jyske familie at købe billetter hos Ryanair til sommer pga. risikoen for, at deres fly aflyses - som regel mig de beder om at købe deres billetter i sidste ende, og det er tidligere endt med Ryanair. Det sidste skyldes hverken sympati eller antipati for 3F eller Ryanair, men hensynet til min familie. Eneste problem er så bare, at der ikke er ret mange lavprisalternativer til Ryanair i Billund.

Danskene har ofte fått "pepper" for at de er for konflikt-orienterte, i fagforeningssammenheng.
Men her skal man være glad at det er noen som har guts nok til å si at "nok er nok", og dermed sende et signal til MOL direkte. Et signal som MOL personlig sikkert gir blanke i, men som kanskje kan gi den effekt at FR og andre lavprisaktører ser at de har presset vilkårene i overenskomstene for de ansatte til ytterpunktet.
Det er også fint at all denne støyen skaper en mediadebatt! Det har man ikke minst sett i nettopp Danmark.

Back