1. Alle nye Ryanair kontrakter indeholder en klausul som siger at man skal kunne bevise at man betaler skat, Irland accepterer ikke længere at man kan få sin skat retur hvis man ikke bor i landet.
2. For 10-15 år siden flyttede en stor del SAS piloter til frankrig for på den måde at slippe billiger i skat (Kunstner skat i Frankrig)De var/er de højest betalte piloter i Skandinavien og alligevel grådige nok til at smutte udenom systemet hvis muligt. Skat evaluerede situationen og bestemte at der skal betales skat hvor firmaet holder til, dvs. der hvor beslutningerne tages etc. Den regel gælder stadig og derfor skal Ryanair ansatte i Billund selvfølgelig betale skat i Irland, hvor firmaet holder til.(Udenrigspolitik og ikke fagforeningspolitik)
3. En stor del af de piloter som mistede jobbet fra Maersk/Sterling havde ingen andre muligheder end at tage job i udlandet, en del tog til Ryanair. De har i mange år pendlet fra deres familier i DK og er selvfølgelig vældig tilfredse med muligheden for at kunne vende hjem, selvom det formegentlig kun er ganske få der får basen tilbudt. I Ryanair arbejder man hårdt sammenlignet med SAS, Cimber etc., i gennemsnit mellem 700 og 900 timer om året til en løn som kun er arbejdet værd hvis skatten betales i Irland.
Det må da være fair at piloterne i Ryanair tager det samme udbetalt som en SAS pilot for at arbejde mere. Der er skatteaftaler mellem DK og Irland og de er for tiden indrettet så man betaler hvor man er ansat, det gælder også for danskere som arbejder for dansk selskab i Irland, de betaler skat i DK, Star Air piloter baseret og nogle bor i Cologne, betaler skat i DK osv.
4. Når 3F vil true med strejke er det udelukkende for egen vinding, de er i virkeligheden fuldstændig ligeglade med Ryanair ansatte, hvilket de også sagtens kan være, da de ikke kan få ændret noget som helst. Hvis der blive blokade, lukker Ryanair måske bare basen og flyver ind til Billund som før med det resultat at der er for mange 3F ansatte i Billund og derfor skal der fyres folk. For i øvrigt vil en stor del af de ansatte i Billund have bopæl i andre lande da de vil "floate" til Billund og arbejde 5 dage ad gangen.
Jeg synes det er på tide at slå øjnene op og erkende at alt for magtfulde fagforeninger svækker store firmaer som f.eks SAS, de er gået for vidt, tiderne er ikke som de gode gamle dage og derfor er det kun sundt at få Ryanair til DK. Der er for i øvrigt ikke forbudt at være i en fagforening hos Ryanair, hvilket en stor del af de ansatte piloter er i dag.(BALPA/IALPA)
5. Når alt kommer til alt er det vel et eller andet sted godt for danskerne at få mulighed for at flyve til folkelige priser, trods diverse tillæg kan det jo stadig gøres rigtigt billigt med Ryanair, måske 3F skal passe på ikke at blive alt for upopulære !