Det er du jo netop ikke tilhænger af, når du vil at en fagforening skal kunne diktere løn og arbejdsforhold også for ikke medlemmer. Det er du heller ikke hvis du vil bestemme at ansatte ikke selv kan vælge de forhold de vil arbejde under.
For det første vil jeg sætte pris på at du ikke udtaler dig om hvad jeg mener og ikke mener. Det er noget fordrejet sludder.
Nu har vi engang i Danmark et system, hvor arbejdsmarkedet
forhandler om ansættelsesvilkårene. Noget Ryanair åbenbart ikke vil. En overenskomst er en
forhandling og ikke et diktat - hverken fra arbejdsgiver eller fagforening.
'
Vi ser masser af fysiske blokader - også på offentlig vej som bl.a. 3F står bag.
Det du tolker som en fysisk blokade vil oftest være en demonstration. Jeg har stadig til gode at høre en eneste fagforening opfordre medlemmerne til fysiske blokader. Alle opfordres til at træde til side, hvis nogen skal passere. Om alle deltagerne i demonstrationen så retter sig efter fagforeningens opfordring er så en anden sag. Det vil i så fald være en overtrædelse af ordensvedtægterne og kan straffes med bøde, men det er ingenting med fagforeningen og en blokade at gøre.
At bestemme hvor mennesker må eller ikke må arbejde er da i den grad at tage det frie valg væk fra folk, igen det modsatte af det du siger du går ind for.
Der er da ingen der bestemmer hvor mennesker må og ikke må arbejde. Fagforeningen kan nægte sine medlemmer at arbejde for en konfliktramt virksomhed, men det står da alle frit at melde sig ud af fagbevægelse og udføre arbejdet alligevel.
De spilleregler som arbejdsgivere og arbejdstagere nu engang har vedtaget på det danske arbejdsmarked inkludere bl.a. muligheden for blokader, lockout, strejker osv. - det kræver naturligvis at alle parter holder sig indenfor reglerne og varsler korrekt m.v. og ikke mindst forsøger at opnå en løsning ad forhandlingens vej.
her siger du jo ordret at du vil blande 3f ind i myndighedsudøvelse - skræmmende!
Det er naturligvis svært at køre en saglig diskussion, hvis du absolut vil mistolke. Som jeg netop har uddybet, så har 3F ikke noget med skatteforhold at gøre og SKAT har ikke noget med arbejdsforhold at gøre. Men det udelukker da på ingen måde at de hver især kan køre deres sag, som der tydeligvis er behov for.
Jeg kan forstå, at du mener at arbejde udført fra Danamrk skal betles efter danske forhold - jeg går så også udfra at SK ansatte der flyver fra PEK-til CPH eller fra BKK til København så også skal have Kinesisk henholdsvis Thailøn - og beskattes der, eller at Danskere der arbejde som ansatte af eksempelvis MS i Uganda skal have Ugandisk løn, for slet ikke at tale om at de danske soldater i Afghanistan skal beskattes og aflønnes på Afghansk! Af en eller anden grund tror jeg ikke helt på det - men indtil det sker, kan jeg ikke tage dine andre udtalelser alvorligt. "retfærdighed" må jo nødvendigvis gå begge veje.
Nu mistolker du igen og pålægger mig meninger som jeg aldrig har udtalt mig om.
Der er ingen sammenhæng med denne sag og de eksempler du nævner. Vi taler om ansatte som er baseret, bosat og udelukkende arbejder ud fra en dansk base. De skal naturligvis have ansættelsesforhold iht. det land de bor og arbejder i.
Idag er FR's ansatte ikke baseret i DK og derfor skal de naturligvis heller ikke ansættes efter danske vilkår. Dette ændrer sig med en base i BLL.
SAS har ikke baser i hverken PEK, BKK eller andre steder udenfor deres hjemmemarked, hvor deres ansatte også beskatter og har ordentlige vikår.
Når dette så er sagt, finder jeg det naturligvis forkert HVIS det er korrekt at FR ansatte fures for medlemsskab af en bestemt fagforening, forudsat at en sådan fyring med den begrundelse er ulovlig i det land hvor kontrakten er indgået.
Det ER korrekt at man fyres, hvis Ryanair finder ud af man er medlem af en fagforening - det er en så udbredt opfattelse hos de ansatte, at ingen reelt tur at tage chancen - uagtet at det naturligvis ikke er nogen officiel politik fra FR's side. Problemet her er at Ryanair-mafiaen er smarte nok til ikke at fyre folk af den grund, men finder straks andre årsager - eller lader deres korttidskontrakter udløbe. En ting er den usmagelige praksis - noget andet er om man kan løfte bevisbyrden - noget som er yderst svært i dette tilfælde.
Men i sidste ende er det naturligvis alene op til FR om de vil indgå overenskomster eller ej, på samme måde som FR heller ikke kan tvinge #F eller andre mafiaorganisation til at skrive under på overenskomster - der skal som bekendt 2 (mindst) til en aftale.
Det er naturligvis alene op til Ryanair om de vil indgå en overenskomst, men det er også alene op til modparten om de vil iværksætte blokader m.v. Der skal netop to til at lave en aftale om hvis Ryanair ikke vil være med, så må man jo tage de værktøjer i brug man har for at få¨en aftale igennem. Sådan er spillereglerne nu engang på det danske arbejdsmarked og hvis man ikke kan acceptere det, så står det selv Ryanair frit at lade være med at være en del af det danske arbejdsmarked.
Og så er der vist ikke mere at sige om den sag.