Det er i den grad at misbruge sin magt, når man holder andre folk som gidsler (blokader) for egen vindings skyld. det er også misbrug af magt at tvinge folk ind i bestemte foreninger. Det er også misbrug af magt at ville gennemtrumfe en overenskomst uden af gjort sig uleh´gligheden med at spørge dem der rammes af dem om de ønsker den.
"landets lønniveau og vilkår" er ikke nogen statisk størrelse som vores betonagtige mafiaforeninger ynder at tro. Vi bor i en global verden - det er bare ikke gået op for magtmenneskerne i mafiaforeningerne.
Nu er blokader jo et helt lovligt pressionsmiddel i forhandlingerne om at indgå en overenskomst, så det er der intet misbrug i.
Hvis du prøver at omskrive din tekst til at mafiaflyselskaberne (læs FR m.fl.) misbruger sin egen magt til at bestemme om medarbejder skal være medlem af en fagforening og gennemtrumfer dårlige ansættelsesvilkår for egen vindings skyld - så passer den måske lidt mere til virkeligheden.
Det er jo ikke nogen hemmelighed, at ansættelsesforholdet hos FR ophører (læs: man bliver fyret) hvis man forsøger at melde sig ind i en fagforening, der kan tage vare på ens rettigheder. Derfor synes jeg det er prisværdigt, at der er nogen der kæmper for at det er muligt. Med O'Leary's mafia-metoder er det ganske enkelt ikke praktisk muligt for mange end bare at acceptere vilkårene eller måtte gå fra hus og hjem. Fair nok med al den snak om at det er frit for alle at søge ansættelse hos dem, men virkeligheden er bare lidt anderledes når man står med en stor gæld og skal sørge for at ens familie kan betale huslejen.
Hvis man bor og arbejder i Danmark og møder ind på job her, så er det da også kun rimeligt, at man er aflønnet, så man kan bo og leve her i landet og ikke mindst sørger for at betale sin skat her i landet. På fuldstændig samme vilkår som alle andre der bor og arbejder her. Alt andet er asocialt... Om dette lønniveau, så skal være højt eller lavt har jeg egenligt ikke den store mening om, men at benytte alverdens mere eller mindre (il)legale og kreative metoder for at undgå skattebetaling og få presset lønnen ned på et niveau, som man ikke kan leve af i denne del af verden (medmindre man "glemmer" at betale skat) er ganske enkelt ikke rimeligt - hverken overfor den ansatte, samfundet eller det øvrige arbejdsmarked og erhvervliv.
Jeg synes faktisk det var rimeligt hvis SKAT gik sammen med 3F og fik undersøgt disse ansættelsesforhold til bunds en gang for alle. Der er - efter sagerne i Frankrig - ganske gode indikationer på, at skattepligten ligger i arbejdslandet, men der mangler stadig at der bliver kørt en sag der kan danne præcedens for de øvrige EU-lande, hvor myndighederne har været alt for passive og set den anden vej. Men hver gang der er optræk til det, så stikker Ryanair af for at undgå det.
Lad os få tingene frem i lyset og få kørt en sag. Hvis Ryanair ikke har noget at skjule, så har de jo heller ikke noget at frygte. Men jeg er ret sikker på at de vil blive tvunget til at ændre deres ansættelsesbetingelse efter sådan en sag. De havde jo voldsomt travlt med at komme væk fra Frankrig, da myndighederne først begyndte at kigge lidt på måden de ansatte på - noget der klart tyder på at de ikke var interesserede i at få en sag på nakken, der kunne danne præcedens for andre EU-lande.
Ryanair er velkomne i Danmark, men på de vilkår der nu engang gælder her i landet når det gælder ansættelsesforhold og beskatning. At myndigheder og fagforeninger i andre lande har været så passive kan kun undre mig, men dem om det. I andre lande har man måske større accept for at visse mennesker arbejder under dårligere forhold end andre eller man har måske ikke brug for de skatteindtægter de kan bidrage med.
Hvis Ryanair ikke har noget at skjule, så burde de jo faktisk være interesserede i at få en afklaring på en evt. sag - istedet for gang på gang at blive beskyldt for at omgå lovgivningen og reglerne. Men nu er der jo sjældent røg uden ild...