Ryanair og 3F er uenige om overenskomster

Re: Ryanair og 3F er enige om overenskomster

Ha ha - fik lige et chok da jeg så overskriften "Ryanair og 3F er enige om overenskomster" :wow:

Det bliver interessant at følge hvad 3F gør i BLL. Der er vel ingen tvivl om at Ryanair ikke indgår i nogle forhandlinger, så hvis 3F mener deres trussel, så er der ingen vej udenom at lave en konflikt og blokade af Ryanair.

Personligt vil jeg da ikke lægge skjul på at det er på tide, at der er nogle fagforeninger, der kæmper kampen for at få ansættelsesvilkår, der svarer til forholdene i de lande hvor personalet har base. I DK er det danske overenskomster, i NO er det norske osv osv.

Normalt er jeg ikke nogen stor tilhænger af fagforeninger, men i dette tilfælde synes jeg faktisk de har en berrettigelse og håber de tager kampen op.

Det bliver en interessant tid i BLL i dette forår...

Re: Ryanair og 3F er enige om overenskomster

Ha ha - fik lige et chok da jeg så overskriften "Ryanair og 3F er enige om overenskomster" :wow:

Jeg la på en "u" i overskriften

Uansett så kan jo dette bli spennende, og hadde vært gøy om Ryanair fikk seg en på tryne, selv om jeg ikke liker 3F heller

Hvilken makt er det denne 3F sitter med? Hvis de representerer fagorganisert bakkepersonell, så er det vel bare å starte et nytt selskap som driver med dette? Regner med at det også i Danmark finnes folk som ikke har så mye i mot å samarbeide med Ryanair.

Hvilken makt er det denne 3F sitter med? Hvis de representerer fagorganisert bakkepersonell, så er det vel bare å starte et nytt selskap som driver med dette? Regner med at det også i Danmark finnes folk som ikke har så mye i mot å samarbeide med Ryanair.

Mitt inntrykk etter å ha lest utallige tråder om fagforeninger og Danmark er at fagforeningenes makt synes å være urimelig store. I en annen tråd som diskuterte 3F og faglige møter refererte til "regler" om at man seneste inne 6 uker etter start i jobb hos arbeidsgiver hvor 3F er representert måtte melde seg inn. I tillegg har man vel noen episoder med "faglige møter", hvor de fagorganiserte (som vel er alle?) la ned arbeidet noen timer på dagen eller kvelden for å avholde faglige møter... Ut fra slilke episoder gjør det vel meg betenkt hvorvidt det er enkelt å starte opp en annen handlingoperatør (hvor de ansatte ikke er organisert i 3F) uten å møte store problemer, men jeg kan ta feil.

Mig bekendt skal FR ikke starte eget handlingselskab i BLL. De bliver handlet af BLL-Handling der - desværre - har overeneskomst med 3F.

Så hvad er det lige 3F.mafiaen vil have overenskomst med? Forventer de at piloter og stewardesser melder sig ind i 3F og vil være omfattet af en 3F overenskomst?

3F og andre i den socialudemokratiske fagforeningsmafia er desværre en ukontrolleret magfaktor i DK. Det vil være fantastisk hvis nogen ville tage kampen op med disse mafiosos.

Normalt er jeg ikke den store FR sympasitør, men at de kæmper mod fagforeninger er eksemplarisk.

Underligt at så mange har et besynderligt forhold til fagforeninger.
Hvis du arbejdsmæssigt kommer i klemme OG er medlem af en fagforening,
så er det dem der vil slås for dine rettigheder ift til løn, ferie osv osv..
Er du IKKE medlem af en fagforening ja så kan din arbejdsgiver skalte og valte med dig..
f.ex kan foreningen gå ind og medvirke til fastlæggelse af arbejdstid..
En fagforening ar absolut sin force, og jeg har meget svært ved at forstå hvorfor nordmænd ikke kan acceptere at sådan er det altså i Danmark...
Man kan populært sige " kan du ikke lide lugten i bageriet, ja så står det dig frit for at finde noget andet"
Det som 3F egentlig beder om , er at FR overholder nogle ganske simple regler. Det kan vel ikke være så svært.
FR siger at deres ansatte er under irsk lov,,ja ja det er noget teknisk intet andet...Bor og arbejder i i Danmark så er det dansk lov ,ret OG rettigheder der gælder...Det bør selv FR kunne forstå.
FR kan jo også melde sig ind i arbejdsgiverforeningen, så er de OGSÅ godt stillet, men så længe FR har den indstilling til deres ansatte som de øjensynlig har, så har de kun problemer...
Handling mæssig, så kan der altså godt være 2 handling selskaber i BLL...Det er deres TOTALE paxtal højt nok til.
Men BLL A/P vil nok slås hårdt for at det ikke sker,,vil jeg mene..
Hilsen Ole

Jeg er medlem av en fagforening, er sterk tilhenger av fagforeninger, men overhodet ikke begeistret for hvordan fagforeningene i Danmark synes å operere. Det synes å være en helt annen virkelighet enn hva vi kjenner fra Norge, og man kan ikke si at arbeidstakerne har dårlige kår i Norge. Dvs. fagforeningene gjør nok jobben sin, men på en noe mindre diktatorisk måte enn hva som synes å være tilfellet i Danmark.

Denne ordningen med "faglige møter" som vi har hørt om tidligere høres på meg ut som en form for streik, og "kravene" om organisering i 3f for å unngå utfrysing er jo mildest talt oppsiktsvekkende, og virker å være litt a la det man ser i gamle amerikanske mafiafilmer. At dette er tillatt, hvis det er det, er svært underlig.

Last edited:
Underligt at så mange har et besynderligt forhold til fagforeninger.
Hvis du arbejdsmæssigt kommer i klemme OG er medlem af en fagforening,
så er det dem der vil slås for dine rettigheder ift til løn, ferie osv osv..
Er du IKKE medlem af en fagforening ja så kan din arbejdsgiver skalte og valte med dig..
f.ex kan foreningen gå ind og medvirke til fastlæggelse af arbejdstid..
En fagforening ar absolut sin force, og jeg har meget svært ved at forstå hvorfor nordmænd ikke kan acceptere at sådan er det altså i Danmark...
Man kan populært sige " kan du ikke lide lugten i bageriet, ja så står det dig frit for at finde noget andet"
Det som 3F egentlig beder om , er at FR overholder nogle ganske simple regler. Det kan vel ikke være så svært.

Hilsen Ole

Jeg tror de fleste her inne vet veldig godt hva en fagforening er, men det betyr jo ikke at man kan synes at de 'misbruker' sin makt.

Jeg tror de fleste her inne vet veldig godt hva en fagforening er, men det betyr jo ikke at man kan synes at de 'misbruker' sin makt.

Hvordan er det at misbruge sin magt, at sørge for at virksomheder ansætter deres folk ud fra de vilkår der nu en gang et i det land de har base?

Det er da på tide, at der er nogen der tager denne kamp - nu hvor andre lande lukker øjnene for det og åbenbart accepterer at der arbejder og bor folk i landet, der ikke har ansættelsesforhold, som tilsvarerer landets lønniveau og vilkår.

Ryanair er mig bekendt ikke igang med at lave egen handling i BLL - ergo har de intet med 3F at gøre.

Hvis endelig de var ved at lave egen handling - er der ikke noget LOVKRAV om at der indgås overenskomst med 3F. Der skal to til en aftale

Men at 3F med sine mafiametoder nok vil forsøge det er en anden ting.

Man har i min optik INGEN brug for en fagforening. De formuer folk betaler i kontingent, kan man købe mange advokat timer for, skulle det gå galt.

Man kan sagtens være ansat i udlandet og arbejde i Danmark uden at være omfattet af danske overenskomster - det sker dagligt i masser af andre brancher. På samme måde som danskere kan arbejde i udlandet på danske vilkår - og heldigvis da for det. Vi må snart komme ud af opfattelsen af at alt i Danmark er bedre end i resten af verden.

At FR i perioder slinger folk omkring BLL gør dem jo ikke ansatte i BLL.
På samme måde som da SK i "gamle dage" havde folk stationeret i BKK der fløj fast mellem BKK og SIN - de var heller ikke ansat på Thai vilkår.

Hvordan er det at misbruge sin magt, at sørge for at virksomheder ansætter deres folk ud fra de vilkår der nu en gang et i det land de har base?

Det er da på tide, at der er nogen der tager denne kamp - nu hvor andre lande lukker øjnene for det og åbenbart accepterer at der arbejder og bor folk i landet, der ikke har ansættelsesforhold, som tilsvarerer landets lønniveau og vilkår.
Det er i den grad at misbruge sin magt, når man holder andre folk som gidsler (blokader) for egen vindings skyld. det er også misbrug af magt at tvinge folk ind i bestemte foreninger. Det er også misbrug af magt at ville gennemtrumfe en overenskomst uden af gjort sig uleh´gligheden med at spørge dem der rammes af dem om de ønsker den.

"landets lønniveau og vilkår" er ikke nogen statisk størrelse som vores betonagtige mafiaforeninger ynder at tro. Vi bor i en global verden - det er bare ikke gået op for magtmenneskerne i mafiaforeningerne.

Det er i den grad at misbruge sin magt, når man holder andre folk som gidsler (blokader) for egen vindings skyld. det er også misbrug af magt at tvinge folk ind i bestemte foreninger. Det er også misbrug af magt at ville gennemtrumfe en overenskomst uden af gjort sig uleh´gligheden med at spørge dem der rammes af dem om de ønsker den.

"landets lønniveau og vilkår" er ikke nogen statisk størrelse som vores betonagtige mafiaforeninger ynder at tro. Vi bor i en global verden - det er bare ikke gået op for magtmenneskerne i mafiaforeningerne.

Og hvad med magtmenneskerne i mafiaflyselskaberne?? Her tænker jeg specifikt på.... ja, Ryanair!

Jeg har full forståelse og respekt for at en fagforening kjemper for sine medlemmers rettigheter.

Nu er blokader jo et helt lovligt pressionsmiddel i forhandlingerne om at indgå en overenskomst, så det er der intet misbrug i.

Hvis du prøver at omskrive din tekst til at mafiaflyselskaberne (læs FR m.fl.) misbruger sin egen magt til at bestemme om medarbejder skal være medlem af en fagforening og gennemtrumfer dårlige ansættelsesvilkår for egen vindings skyld - så passer den måske lidt mere til virkeligheden.

Det er jo ikke nogen hemmelighed, at ansættelsesforholdet hos FR ophører (læs: man bliver fyret) hvis man forsøger at melde sig ind i en fagforening, der kan tage vare på ens rettigheder. Derfor synes jeg det er prisværdigt, at der er nogen der kæmper for at det er muligt. Med O'Leary's mafia-metoder er det ganske enkelt ikke praktisk muligt for mange end bare at acceptere vilkårene eller måtte gå fra hus og hjem. Fair nok med al den snak om at det er frit for alle at søge ansættelse hos dem, men virkeligheden er bare lidt anderledes når man står med en stor gæld og skal sørge for at ens familie kan betale huslejen.

Hvis man bor og arbejder i Danmark og møder ind på job her, så er det da også kun rimeligt, at man er aflønnet, så man kan bo og leve her i landet og ikke mindst sørger for at betale sin skat her i landet. På fuldstændig samme vilkår som alle andre der bor og arbejder her. Alt andet er asocialt... Om dette lønniveau, så skal være højt eller lavt har jeg egenligt ikke den store mening om, men at benytte alverdens mere eller mindre (il)legale og kreative metoder for at undgå skattebetaling og få presset lønnen ned på et niveau, som man ikke kan leve af i denne del af verden (medmindre man "glemmer" at betale skat) er ganske enkelt ikke rimeligt - hverken overfor den ansatte, samfundet eller det øvrige arbejdsmarked og erhvervliv.

Jeg synes faktisk det var rimeligt hvis SKAT gik sammen med 3F og fik undersøgt disse ansættelsesforhold til bunds en gang for alle. Der er - efter sagerne i Frankrig - ganske gode indikationer på, at skattepligten ligger i arbejdslandet, men der mangler stadig at der bliver kørt en sag der kan danne præcedens for de øvrige EU-lande, hvor myndighederne har været alt for passive og set den anden vej. Men hver gang der er optræk til det, så stikker Ryanair af for at undgå det.

Lad os få tingene frem i lyset og få kørt en sag. Hvis Ryanair ikke har noget at skjule, så har de jo heller ikke noget at frygte. Men jeg er ret sikker på at de vil blive tvunget til at ændre deres ansættelsesbetingelse efter sådan en sag. De havde jo voldsomt travlt med at komme væk fra Frankrig, da myndighederne først begyndte at kigge lidt på måden de ansatte på - noget der klart tyder på at de ikke var interesserede i at få en sag på nakken, der kunne danne præcedens for andre EU-lande.

Ryanair er velkomne i Danmark, men på de vilkår der nu engang gælder her i landet når det gælder ansættelsesforhold og beskatning. At myndigheder og fagforeninger i andre lande har været så passive kan kun undre mig, men dem om det. I andre lande har man måske større accept for at visse mennesker arbejder under dårligere forhold end andre eller man har måske ikke brug for de skatteindtægter de kan bidrage med.

Hvis Ryanair ikke har noget at skjule, så burde de jo faktisk være interesserede i at få en afklaring på en evt. sag - istedet for gang på gang at blive beskyldt for at omgå lovgivningen og reglerne. Men nu er der jo sjældent røg uden ild...

Last edited:
Nu er blokader jo et helt lovligt pressionsmiddel i forhandlingerne om at indgå en overenskomst, så det er der intet misbrug i....
Præsis hvilken LOV tillader blokering af offentlige veje i en løn kamp? Præsis hvilken lov tillader at tage andre mennesker som gidsler i en lønkamp? Præsis hvilken lov tillader at nægte at udføre arbejde for andre som en arbejdsgiver pålægger en at gøre.

Der er muligvis kutume for at acceptere blokader - men jeg tvivler på at du vil kunne finde en lov der tillader det.

Hvis man bor og arbejder i Danmark og møder ind på job her, så er det da også kun rimeligt, at man er aflønnet, så man kan bo og leve her i landet ...
HVis man bor og arbejder i Danamrk er det vel også kun rimeligt at man selv kan indgå den aftale man selv finder det rimeligt at indgå, uden at andre skal blande sig i det.

Skattepligt eller ej er et anliggende mellem medarbejder og skattemyndighed - det skal hverken arbejdsgiver eller mafiaorganisation blande sig i.

Alene tanken om at du vil blande 3F ind i skattesager er skræmmende og mangler på total viden respekt for individet.

HVis man bor og arbejder i Danamrk er det vel også kun rimeligt at man selv kan indgå den aftale man selv finder det rimeligt at indgå, uden at andre skal blande sig i det.

Skattepligt eller ej er et anliggende mellem medarbejder og skattemyndighed - det skal hverken arbejdsgiver eller mafiaorganisation blande sig i.

Alene tanken om at du vil blande 3F ind i skattesager er skræmmende og mangler på total viden respekt for individet.

Jeg er helt enig med deg i at det er ikke så rent lite oppsiktsvekkende å skulle blande inn fagforeninger i skattespørsmål.

Videre så må jeg også si meg helt enig i at skatteplikten er et individuelt ansvar, på samme måte som overholdelse av så mange andre lover også er.

Blokader i en lønnskamp er for meg å oppfatte som sivil ulydighet. Nå kjenner ikke jeg lovverket i Danmark, men jeg stiller meg sterkt undrende til at dette eventuelt skulle være tillatt per lov.

Last edited:
Præsis hvilken LOV tillader blokering af offentlige veje i en løn kamp? Præsis hvilken lov tillader at tage andre mennesker som gidsler i en lønkamp? Præsis hvilken lov tillader at nægte at udføre arbejde for andre som en arbejdsgiver pålægger en at gøre.

Der er muligvis kutume for at acceptere blokader - men jeg tvivler på at du vil kunne finde en lov der tillader det.

En blokade handler ikke om at blokere offentlig vej. At man i en senere fase af en blokade kan demonstrere foran virksomheden er ikke det samme som at blokere. Hvis nogen gør det, så er det imod de instrukser de har fået fra fagforeningen og er ulovligt.

Jeg er helt enig med deg i at det er ikke så rent lite oppsiktsvekkende å skulle blande inn fagforeninger i skattespørsmål.

Videre så må jeg også si meg helt enig i at skatteplikten er et individuelt ansvar, på samme måte som overholdelse av så mange andre lover også er.

Man skal ikke blande fagforeningerne ind i skattespørgsmål - det er jo netop derfor jeg skriver at SKAT burde gå ind i sagen også - netop for at tage sig at den del, så kan 3F tage sig af overenskomsts-delen.

Når det gælder blokader, så er der ikke nødvendigvis tale om fysiske blokader. En blokade er meget mere end det og handler bl.a. om at man nægter sine medlemmer at udføre arbejde for denne blokaderamte virksomhed. I første omgang ved at ikke at blive ansat direkte af virksomheden og i næste fase at de ikke må udføre dette arbejde som ansatte i andre virksomheder.

Back