Ryanair dropper CPH

Håber det skaber lidt overblik, ellers stiller jeg gerne op med lidt uddybning :)

Lars

Takk for veldig oppklarende innlegg! :)

Jeg mente nok forøvrig at 3F i praksis hadde monopol, og ikke i prinsippet. Slik du forklarer dette høres det litt ut som noe på grensen av utpressing, og selv om en fagforening gjerne kan jobbe for å sikre høy grad av organisering så kan jeg ikke skjønne at de får lov til å operere med krav om at man skal nekte å levere tjenester til aktører som ikke er organisert i 3F.

Jeg vet ikke om konkurranselovgivningen kan anvendes på dette markedet, men dette lukter det "refusal to supply" av (og det av en aktør som kanskje kan sies å være dominerende)....

Takk for veldig oppklarende innlegg! :)

Jeg mente nok forøvrig at 3F i praksis hadde monopol, og ikke i prinsippet. Slik du forklarer dette høres det litt ut som noe på grensen av utpressing, og selv om en fagforening gjerne kan jobbe for å sikre høy grad av organisering så kan jeg ikke skjønne at de får lov til å operere med krav om at man skal nekte å levere tjenester til aktører som ikke er organisert i 3F.

Jeg vet ikke om konkurranselovgivningen kan anvendes på dette markedet, men dette lukter det "refusal to supply" av (og det av en aktør som kanskje kan sies å være dominerende)....

Afpresning kan man nok godt kalde det. Med hensyn til konkurrencelovgivningen, vi jeg påstå, at det her sker så tit, at var det ulovligt, så var der kommet flere domme mod det, så antager, at det ikke er ulovligt. Det er iøvrigt i princippet op til det enkelte medlem af følge anvisningerne fra fagforeningen.

I den her sammenhæng undrer mig jeg dog over, at fagforeningerne "tillader" Ryanair i Aarhus og Billund, men det skyldes måske at der er et internt handlingselskab her?

Lars

Hva med FRA da og logikken der?

Husk at LH var rammet av streik/trusler om streik i februar 2010, med dertil kanselleringer, slik at veksten til FRA de 2 første månedene da ikke blir like imponerende da man kan ta bort noen prosenter pga dette

Jeg har selv vært på Kastrup og sett på nært hold hvordan fagforeningene opererer. Det er helt sykt hvilken makt de har, og det er ikke en kjeft som tør si i mot dem... Du ville blitt sjokkert.
Jeg ble sjokkert. Rett og slett. Jeg har nemlig arbeidet ved CPH i en kort periode, riktignok innen pax handling, hvor det er HK som driver på. Ble helt skremt av hvordan jeg ble approached av HK og fikk streng beskjed om å melde meg inn - men det var jo dog "2 eller 3 personer som stod utenfor"...

Hva gjaldt ramp var det jo disse karene i 3F som holdt på. Der var fagforeningskravet så formalisert at "man ble ikke ansatt om man ikke var medlem av 3F".

Blandt annet dette fagforingspisset var en av mange grunner til at jeg valgte å ikke arbeide ved Kastrup.
Problemet i denne sag for Ryanair og sådan set også for CPH er, at alt handling på CPH er organiseret under fagforeningen 3F og at det i princippet ikke vil være muligt for et nyt selskab at etablere sig uden at medarbejderne er organiseret under 3F - og 3F på Kastrup har besluttet at man ikke vil lade sine medlemmer handle Ryanair, da det flyvende personale her ikke er organiseret i en fagforening.
Menzies forsøkte jo å etablere seg ved CPH - og når sant skal sies - med dumpinglønner. Det gikk jo ikke lange stunden før 3F ble involvert... og det gikk jo fint, de fikk viljen sin med overenskomst og det hele - og vi kjenner jo alle til at Menzies CPH ikke eksisterer lenger.

Jeg tror det er vanskelig for nordmenn å forstå hvordan fagforeningene virkelig STYRER Kastrup. Jeg er forsatt sjokkert nå, noen år etter mitt lille forsøk på å arbeide der, men holdningene er helt andre enn de vi er vant med.

Jeg ble sjokkert. Rett og slett. Jeg har nemlig arbeidet ved CPH i en kort periode, riktignok innen pax handling, hvor det er HK som driver på. Ble helt skremt av hvordan jeg ble approached av HK og fikk streng beskjed om å melde meg inn - men det var jo dog "2 eller 3 personer som stod utenfor"...

Hva gjaldt ramp var det jo disse karene i 3F som holdt på. Der var fagforeningskravet så formalisert at "man ble ikke ansatt om man ikke var medlem av 3F".

Hertil vil jeg lige nævne, at de såkaldte eksklusivaftaler er blevet kendt ulovlige, det er i strid med foreningsfriheden. Så fagforeningerne kan ikke længere kræve i overenskomsterne, at de ansatte er medlem hos dem.

Lars

Var det ikke en svensk Rosengren som sa at Norge var den siste Sovjetstat? For meg virker det som Kastrup er det siste proletariatets diktatur i Skandinavia.

Var det ikke en svensk Rosengren som sa at Norge var den siste Sovjetstat? For meg virker det som Kastrup er det siste proletariatets diktatur i Skandinavia.
:up:

Tanken har slått meg også. Jeg er selv fagorganisert, og mener at alle skal bestemme selv om de vil være det, uten tvang hverken den ene eller den andre veien.
Systemet på CPH virker fullstendig utdatert, og det er underlig at noe slikt kan fortsette i et opplyst og moderne land som Danmark. Jeg kan ikke skjønne at myndigheter og arbeidsgivere finner seg i slike holdninger og maktmisbruk.
Hvordan er det forresten å arbeide uorganisert på denne arbeidsplassen?

Under min korte periode ved Kastrup i 2008 var det ingen stuere som var uorganiserte, og det var, i foelge HK selv - to eller tre pax service agents som var uorganiserte. Jeg organiserte meg ikke, men ville maatte ha gjort det skulle jeg fortsatt aa jobbe der for ikke aa bli uglesett eller forbigaatt karrieremessig.

Som tidligere nævnt er der intet som rent lovgivningsmæssigt forhindrer handling på CPH som ikke er organiseret under 3F. Problemet er at 3F har opbygget en magtbase og selv defineret en kultur hvor alle skal være organiseret under 3F da alt andet er usolidarisk. Konsekvensen hvis man ikke er organiseret under 3F er chikane, trusler m.v. med den intention at skabe så ubehageligt arbejdsmiljø som muligt for den som harvalgt at være "usolidarisk". Grundet dette er det desværre utænkeligt at du på sigt kan drive en handling virksomhed på CPH uden involvering af 3F.

Overordnet set er flere af fagforeningerne i DK efter min bedste overbevisning skampletter på det danske arbejdsmarked og deres opførsel og handlinger er en skændsel - og dette gælder specielt 3F og i særlig grad 3F Kastrup. Personligt kan jeg kan udstå dem og deres holdninger og håber de på et tidspunkt knækker halsen - jo før jo bedre...

Som tidligere nævnt er der intet som rent lovgivningsmæssigt forhindrer handling på CPH som ikke er organiseret under 3F. Problemet er at 3F har opbygget en magtbase og selv defineret en kultur hvor alle skal være organiseret under 3F da alt andet er usolidarisk. Konsekvensen hvis man ikke er organiseret under 3F er chikane, trusler m.v. med den intention at skabe så ubehageligt arbejdsmiljø som muligt for den som harvalgt at være "usolidarisk". Grundet dette er det desværre utænkeligt at du på sigt kan drive en handling virksomhed på CPH uden involvering af 3F.

Det høres jo nesten ut som om 3F har gått i skole hos Jimmy Hoffa og Teamsters, eller iallefall har aspirasjoner i den retningen...:) Det er ikke ofte jeg sier dette, men kanskje en ide å hyre inn Maggie Thatcher... ;)

Last edited:
:up:

Hvordan er det forresten å arbeide uorganisert på denne arbeidsplassen?

Jeg har ikke egen erfaring, men har hørt at det er "join or die" mentalitet.
Blir man ikke med i 3F, så blir man frøset ut, og nærmest mobbet. Det gjør at man i praksis ikke har noe valg.

Jeg er for valgfrihet, både på den ene og den andre måten. Selv er jeg ikke fagorganisert, og kaller ikke det å være usolidarisk. Vi har nettop gått igjennom en omfattende nedbemanningsperiode, og jeg måtte kjempe for meg selv, uten all den hjelpen, informasjonen og kunnskapen som fagforeningen stiller med. Jeg har ingen tillitsmann å gå til, og ei får jeg rabatt hos forsikringsselskapet, bensinstasjonen eller gunstigere betingelser i banken.

Jeg er forundret at en fagforening har så mye makt som det sies om 3F. Slik bør det fakitsk ikke være.

Etter det som kommer fram over, undres jeg mer og mer over at en slik totalitær og udemokratisk forening i det hele tatt har lov til å eksistere.
Å tilrøve seg så mye makt over arbeidere i et moderne, vestlig samfunn er uakseptabelt og som nevnt over går tankene mot at dette bortimot virker som mafiamidler.
Sunn konkurranse mellom fagforeninger gavner både samfunn og arbeidstakere, men dette systemet synes mest gavne 3F :whip

Et eller andet sted kan det synes underligt at 3F har set sig sure på FR.
3F kan jo ikke vide om ansatte i andre selskaber de handler, f.ex QR og senere i år EK, er medlemmer i en fagforening...og så skal jeg lige hilse og sige at det sandelig ikke er alle SAS ansatte som er med i en fagforening, så på den måde er det underligt at det kun er FR der jagtes...Hvordan det hænger sammen i f.ex EasyJet.
Det kan synes underligt for mange at fagforeningerne i DK har stor indflydelse, men det har de og har altid haft det...Det er en del af Danmark, take it or leave it
Hilsen
Ole

...
Det kan synes underligt for mange at fagforeningerne i DK har stor indflydelse, men det har de og har altid haft det...Det er en del af Danmark, take it or leave it

Det er nok mange som vil hevde at fagforeningene i Norge også har veldig stor innflytelse (og mange av disse vil hevde at fagforeningene har for stor innflytelse), men det er ikke på noen måte i nærheten av det som beskrives her.

Som du skriver innledningsvis så kan det virke som at det er FR man er ute etter å ramme, og kanskje ikke det man fremholder som årsaken: Organisering av personell i selskapet man skal utføre handling for. Om dette er nærmere sannheten så er det jo egentlig dobbelt betenkelig. Dvs. at en fagforening har tilnærmet vetorett i forhold til hvem som skal kunne etablere seg i et marked, og det tror jeg ikke fagforeningene er den/de rette til å gjøre. At fagforeningene er opptatte av å jobbe for å sikre stor grad av organisering synes jeg er uproblematisk, men ikke på den måte det indikeres at man gjør det i 3F.

3F kan jo ikke vide om ansatte i andre selskaber de handler, f.ex QR og senere i år EK, er medlemmer i en fagforening...og så skal jeg lige hilse og sige at det sandelig ikke er alle SAS ansatte som er med i en fagforening, så på den måde er det underligt at det kun er FR der jagtes...Hvordan det hænger sammen i f.ex EasyJet.
Hilsen
Ole

For meg er dette ren mafia.
De fikk vel også sparket ut endel folk for noen år siden, men at det fortsatt er problemer er åpenbart.
Kan også fortelle mange og lange historier om bagasje håndtering, fagforenings tull etc fra Kastrup.
Et denne foreningen har fått lov til (og fortsatt tilsynelatende får lov) å holde på med dette er for meg en stor gåte. Dette har ingenting med fagforeningsarbeid å gjøre, det er utpressing, trusler, og maktmisbruk. Skremmnede at dette skjer i et demokratisk land i 2011.
Jeg har ikke noe spesielt til overs for Ryanair, og tviler på at fagforeningene har sørget for at de ikke kommer til CPH, men en faktor er det åpenbart.

Etter hva jeg har forstått gir ikke den danske arbeidmiljøloven like "god beskyttelse" til arbeidtakerne på oppsigelsesvern??? Og da blir bildet på dette med sterke fagforeninger litt annet for meg. Når loven ikke beskytter deg mot oppsigelse, er det greit med en sterk fagforening i ryggen.......

Eh, jo, det danske lovverket har godt beskyttelsesvern rundt oppsigelser - men det spesielle er vel at de har en egen funksjonaer-arbeidslovgivning. Stuere gaar vel ikke under denne, mens pax agenter gjoer det. Her inngaar blandt annet progressive oppsigelsestider (saavidt jeg husker kan du ikke fra arbeidsgivers side sies opp paa kortere enn tre maaneders varsel, og dette tror jeg blir helt opp til ett ars oppsigelsestid hvis du har arbeidet i bedriften i 12 aar eller mer.)

EDIT: Der funksjonærloven ikke gjelder (f.eks. på ramp) er oppsigelsesvarselet som det avtales i kontrakt (i praksis er det vel noe som skjer i overenskomstene med fagforeningene, men jeg tviler på at du finner kontrakter i Danmark med dags eller ukes oppsigelsesvarsel - og bortfall av fagforeningene ville neppe påvirket det). Videre har man naturligvis et vern mot usaklig oppsigelse. Jeg vet ikke helt hvor du mener man er dårligere stilt enn i Norge?

For funksjonærer gjelder det 3 måneders oppsigelsestid etter at du har vært ansatt i 6 måneder - og oppsigelsesstiden stiger gradsvis til et halvt år (6 måneder) etter at du har arbeidet der i 9 år. I tillegg har du krav på tilleggsgodtgjørelser én månedslønn hvis du blir sagt opp etter 12 års arbeid i bedriften, to måneder ved 15 års arbeid, og tre måneder etter 18 år i bedriften. Jeg vil mene dette er svært gode vilkår, som faktisk er sikret gjennom lovverk, og ikke fagforeningene - selvom de sikkert hadde sitt at sige ved innførelsen av dette.

Til sammenligning til Norge, kan nevnes at over 90 % av danske virksomheter er omfattet av en overenskomst med fagforeninger, hvorav ca 75 % av norske bedrifter er det, dog baserte på 15 år gamle tall fra OECD.

Last edited:
Men hva med grunner til oppsigelse, var mest det jeg tenkte på.

Som i Norge, må oppsigelse skje på saklig grunnlag, og en oppsigelse er dermed ugyldig dersom den skjer på usaklig grunnlag. Jeg har ingen grunn til å tro at hva som oppfattes som usaklig varrierer landene i mellom.

Back