Ryanair dropper CPH

FlyHi

ScanFlyer Crusty
Sidste år søgte Ryanair om slottider for 23 ruter. Ingen ansøgning til denne sommer.

Ryanair holder sig foreløbig væk fra Københavns Lufthavn. Så den stort anlagte lavpristerminal vil formentlig stadig stå halvtom. Sidste år søgte Ryanair om slottider op til sommersæsonen på 23 ruter fra København. Ansøgninger som blev trukket tilbage umiddelbart inden start.

http://www.tic.travel/news/21032011/ryanair-dropper-københavn

Dårlig nytt for CPH. :(

Nå mister også danskene muligheten til å reise superbillig fra deres hovedstad.

Er det ikke akkurat dette fagforeningene i CPH har jobbet så intenst for?

Såvidt jeg ved har fagforeningerne arbejdet for ordentlige vilkår. Deres interesse er ikke at holde FR ude af CPH, men at sørge for at folk må være medlem af en fagforening og ellers har rimelige vilkår. Så længe det ikke er tilfældet vil fagforeningerne arbejde imod dem, men får FR styr på det så er der vel ingen problemer.

Dårlig nytt for CPH. :(

Nå mister også danskene muligheten til å reise superbillig fra deres hovedstad.

Vi rejser allerede billigt fra CPH, så det er ikke noget afsavn. At få et i forvejen presset marked smadret endnu mere vil ikke være til gavn for nogen...

Og det kan du uttale på vegne av alle?

Nej jeg udtaler mig altid på egne vegne og gør det på en baggrund, hvor jeg ser tingene i et lidt større perspektiv end næste 1-krones kampagne. Jeg kan ikke se at FR i CPH vil gavne nogen andre end MOL.

Nej jeg udtaler mig altid på egne vegne og gør det på en baggrund, hvor jeg ser tingene i et lidt større perspektiv end næste 1-krones kampagne. Jeg kan ikke se at FR i CPH vil gavne nogen andre end MOL.

OK, for du sa det ikke ville være til gavn for noen.
Jeg er sikker på at veldig mange passasjerer ville synes det var positivt med enda mer konkurranse på CPH.

Jeg synes det er rørende at man er så opptatt av arbeidstakeres rettigheter.
Håper de er like solidariske overfor de ansatte i endel midtøsten-selskaper, som man har lest jobber på rene slavekontrakter. Enda verre enn Ryanair.

Jeg kan ikke se at FR i CPH vil gavne nogen andre end MOL.

Jeg kan se at det ville gavnet alle de som kan reise billig med FR, samt de som kan reise billigere med andre selskaper pga konkurransen med FR. Basert på FRs trafikktall rundt omkring så vil jeg tro at også en hel del danske passasjerer ville satt pris på et slikt tilbud. :)

De dette ikke vil gavne er selskaper med vesentlig høyere kostnader enn FR, og som dermed vil kunne miste en hel del passasjerer & inntekter.

OK, for du sa det ikke ville være til gavn for noen.
Jeg er sikker på at veldig mange passasjerer ville synes det var positivt med enda mer konkurranse på CPH.

På kort sigt sikkert - på langt sigt vil det samlede udbud blive skadet af det. Leisure rejsende tilbuds-jægere vil sikkert være glade, mens det vil give erhvervslivet dårligere muligheder eller mere besværlige rejser og ikke mindst vil det koste danske arbejdspladser. Det gavner ikke nogen udover MOL.

Men nok om det. Den sag har vi diskuteret 100 gange før, men nu kan vi da indtil videre glæde os over at det ikke ser ud til at de kommer til CPH lige nu.

Er det korrekt at ikke alle piloter som flyr for FR er ansatt i selskapet? Jeg leste ifm en hendelse på Beauvais, at kapteinen var kontraktør, dvs at vedkommende har en tidsbegrenset kontrakt for å fly som kaptein i FR uten å være ansatt, ( nærmest som et enkeltmannsforetak som det finnes en del av i byggebransjen ). Det er kanskje litt på siden av hav denne tråden dreier seg om, men det ville være interessant å vite om slikt finnes innenfor flyselskapene. Kan det tenkes at f eks pensjonerte SAS kapteiner tar jobb som pilot i et selskap uten å være ansatt ?

Jeg kan se at det ville gavnet alle de som kan reise billig med FR, samt de som kan reise billigere med andre selskaper pga konkurransen med FR. Basert på FRs trafikktall rundt omkring så vil jeg tro at også en hel del danske passasjerer ville satt pris på et slikt tilbud. :)

Men at noen kan reise litt billigere gavner nødvendigvis ikke markedet totalt. Ei er det heller noe poeng at flest mulig skal reise med fly hele tiden:stir

Du og noen andre kan sikkert glede dere ja :)

Jeg glæder mig også. easyJet, norwegian, CimberSterling, SAS og andre klarer fint at presse hinanden på priserne. Transavia måtte trække sig. Jeg ønsker også at have konkurrence og lave priser i fremtiden. Det sker kun hvis flyselskaberne overlever. Derfor er jeg glad for at MOL ikke kommer til CPH.

Er det korrekt at ikke alle piloter som flyr for FR er ansatt i selskapet? Jeg leste ifm en hendelse på Beauvais, at kapteinen var kontraktør, dvs at vedkommende har en tidsbegrenset kontrakt for å fly som kaptein i FR uten å være ansatt, ( nærmest som et enkeltmannsforetak som det finnes en del av i byggebransjen ). Det er kanskje litt på siden av hav denne tråden dreier seg om, men det ville være interessant å vite om slikt finnes innenfor flyselskapene. Kan det tenkes at f eks pensjonerte SAS kapteiner tar jobb som pilot i et selskap uten å være ansatt ?

De fleste piloter, og vistnok alle kabineansatte er ansat af Crewlink og lignende "vikarbureauer", og ikke af Ryanair. Dvs de ikke får sygedagpenge etc.

Øivind har en rigtig god pointe. Jeg kan anbefale fagforeningerne at kigge lidt på ansættelsesforhold - eller mangel på samme i f.eks. Onur Air, Corendon, Pegasus og Sky.
Men de er måske ligeglade med forholdene uden for EU/Schengen?

Såvidt jeg ved har fagforeningerne arbejdet for ordentlige vilkår. Deres interesse er ikke at holde FR ude af CPH, men at sørge for at folk må være medlem af en fagforening og ellers har rimelige vilkår. Så længe det ikke er tilfældet vil fagforeningerne arbejde imod dem, men får FR styr på det så er der vel ingen problemer.
De kan vel kjøre med kun vikarer, så er det jo ikke noe problem :colgate:

Jeg synes det er rørende at man er så opptatt av arbeidstakeres rettigheter.
Håper de er like solidariske overfor de ansatte i endel midtøsten-selskaper, som man har lest jobber på rene slavekontrakter. Enda verre enn Ryanair.

Selvfølgelig er det ingen som liker at andre må jobbe under slike vilkår, men det er ikke så mye fagforeningene kan gjøre med det. Vilkår for ansatte ansatt i eget land derimot, er en helt annen krig. En krig vi skal være glad for at noen tar!

_____

Ja, så blir billettene noe dyrere. Men på den andre siden vil du fortsette å ha råd til å reise. Noe du ikke vil ha råd til etter at din arbeidsplass er utkonkurrert av et utenlandsk firma med tvilsom personalpolitikk.

Back