Rutediskusjoner - Tromsø

Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Martin (Seafoodflyer) varsler «som vanlig» ny uke med nye ruter … kan vi tippe på noen fra Tromsø tro? :D

Kan nok ikke være annet.. Blir ikke overrasket om det kommer en rute med et av følgende flyselskap:
- Swiss
- Play
- Vueling
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Kan nok ikke være annet.. Blir ikke overrasket om det kommer en rute med et av følgende flyselskap:
- Swiss
- Play
- Vueling

Swiss er nok lite sannsynlig da Edelweiss (datterselskap som brukes til mer turismetunge destinasjoner) allerede flyr mellom Zurich og Tromsø.

Vueling fra Barcelona og kanskje andre baser er nok aktuelt før eller senere med tanke på IAGs satsning med både Iberia fra Madrid og BA fra London.

Play kan jeg lite om, men Icelandair hadde vel vært å foretrekke pga. bedre transfermuligheter.
 
Last edited:
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Play er vel relativt nysvidd i Norge. Nå som nettverksselskapene følger etter, hva med KLM, rett og slett?

Icelandair har det jo vært jobba med lenge.

Jeg har nevnt det før, men kan Turkish være en joker? De har jo økt på Nord-Finland.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Som Edelweiss er inne for Swiss så er vel Transavia inne for KLM.

Transavia er inde for KLM ja. Det cirka sådan at KL bygger deres strategi ud af AMS. Er det under daglige afgange er det Transavia der primært får smidt bolden. Er det daglige afgange og plus. Ja så er det moderKLM selv der tager ruten.

Jeg ved dog godt der er undtagelser i denne strategi. Bl.a langdistancetrafikken.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Transavia er inde for KLM ja. Det cirka sådan at KL bygger deres strategi ud af AMS. Er det under daglige afgange er det Transavia der primært får smidt bolden. Er det daglige afgange og plus. Ja så er det moderKLM selv der tager ruten.

Jeg ved dog godt der er undtagelser i denne strategi. Bl.a langdistancetrafikken.
Det har absolut intet med frekvenser at gøre.
Transavia er ganske enkelt bare Air France/KLM gruppens lavprisselskab. De står for trafikken udenfor de primære hubs i CDG og AMS, og i AMS er de et supplement til KLM på ruter hvor der er stor konkurrence, særligt fra easyJet, samt ruter til feriedestinationer, hvor der er behov for lave omkostninger. KLMs primære mål er forretningsrejsende og connections, resten er Transavia.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Med tanke på at Nord Norge er stort for amerikanerne og har vært det en stund. De har til nå flydd via OSL eller seilt opp norskekysten med Hurtigruten eller andre cruiseskip.
Er rullebanen (og inn/utflygning trasene) i TOS istand til å ha nonstop ruter til østkysten av USA og Canada?
Hvis det er teknisk mulig så kan vi godt se amerikanske selskaper starte rute til TOS fra østkysten slik dem gjorde da Island var "the big bucket list" destinasjonen.

Ellers tenker jeg at Icelandair og Turkish er gode kandidater for TOS. Begge disse kan bringe turister fra hele verden (spesielt Turkish) via deres gode huber i KEF/ IST.

Og jeg ville ikke blitt overrasket om Ryanair starter 2-3 vinterruter til TOS, da alle konkurrentene deres nå flyr hit. Ryanair flyr allerede til RVN, så hvorfor ikke TOS.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Med tanke på at Nord Norge er stort for amerikanerne og har vært det en stund. De har til nå flydd via OSL eller seilt opp norskekysten med Hurtigruten eller andre cruiseskip.
Er rullebanen (og inn/utflygning trasene) i TOS istand til å ha nonstop ruter til østkysten av USA og Canada?
Hvis det er teknisk mulig så kan vi godt se amerikanske selskaper starte rute til TOS fra østkysten slik dem gjorde da Island var "the big bucket list" destinasjonen.

Ellers tenker jeg at Icelandair og Turkish er gode kandidater for TOS. Begge disse kan bringe turister fra hele verden (spesielt Turkish) via deres gode huber i KEF/ IST.

Og jeg ville ikke blitt overrasket om Ryanair starter 2-3 vinterruter til TOS, da alle konkurrentene deres nå flyr hit. Ryanair flyr allerede til RVN, så hvorfor ikke TOS.


Synd ingen har svart, jeg tenker imidlertid at inntil rullebaneforlengelsen kommer så er det eneste helårsrealistiske ruter med A321? Mener alt annet blir for begrenset med rullebanelengden og innflyvningsvinkelen? Iallefall på vintertid, når man får redusert bremselengde også.

Kanskje har vi noen med litt teknisk innsikt som kan si noe om teoretisk og praktiske muligheter på mye brukte flytyper? 757 var mye på besøk hos oss ei stund, men den brukes jo ikke mye hos store selskaper lenger. Ville mini-787'en kunne ha en regelmessig og realistisk sjanse? A350 kan jeg ikke se for meg uten redusering i vekt?
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Synd ingen har svart, jeg tenker imidlertid at inntil rullebaneforlengelsen kommer så er det eneste helårsrealistiske ruter med A321? Mener alt annet blir for begrenset med rullebanelengden og innflyvningsvinkelen? Iallefall på vintertid, når man får redusert bremselengde også.

Kanskje har vi noen med litt teknisk innsikt som kan si noe om teoretisk og praktiske muligheter på mye brukte flytyper? 757 var mye på besøk hos oss ei stund, men den brukes jo ikke mye hos store selskaper lenger. Ville mini-787'en kunne ha en regelmessig og realistisk sjanse? A350 kan jeg ikke se for meg uten redusering i vekt?
Takk for svaret Polaris.
Jeg tenkte faktisk at A321/B757 ville vært opplagte flytyper å starte med på TOS for amerikanske flyselskaper, slik dem gjorde på KEF. Disse er jo mer egnet vel ift inn-/
Utflygnings restriksjonene som er på TOS.
Så får man jo kanskje håpet at man får forlenget rullebanen noe mer mot sør, slik at man kan ta større fly (også ut fra TOS) det vil kunne åpne opp for større markeder selv om nok Japan og Kina chartrende (når de kommer tilbake) sannsynlig må ta 1-stop på vei hjem.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

TOS kan vel per i dag ikke ta større fly enn kode 4D såvidt jeg forstår?
Altså i teorien kan 767 gå men det blir vel muligens problemer med å å snu på 45m bane.
I tillegg er vel LDA ganske lav med snaue 2000m på bane 18.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Takk for svaret Polaris.
Jeg tenkte faktisk at A321/B757 ville vært opplagte flytyper å starte med på TOS for amerikanske flyselskaper, slik dem gjorde på KEF. Disse er jo mer egnet vel ift inn-/
Utflygnings restriksjonene som er på TOS.
Så får man jo kanskje håpet at man får forlenget rullebanen noe mer mot sør, slik at man kan ta større fly (også ut fra TOS) det vil kunne åpne opp for større markeder selv om nok Japan og Kina chartrende (når de kommer tilbake) sannsynlig må ta 1-stop på vei hjem.

Vel samtidig dekker både United og Delta TOS, gjennom deres JV partnere i henholdvis Lufthansa og Air France. Husk at nettverkselskepene som nå flyr til TOS også fyller flyene ved hjelp av feed inn til hubbene deres. Og slik jeg forstår det bidrar dette kanskje bra på TOS rutene deres.

Ellers er det vel mer en bare rullebanelengden som er utfordringen her.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Swiss er nok lite sannsynlig da Edelweiss (datterselskap som brukes til mer turismetunge destinasjoner) allerede flyr mellom Zurich og Tromsø.

Vueling fra Barcelona og kanskje andre baser er nok aktuelt før eller senere med tanke på IAGs satsning med både Iberia fra Madrid og BA fra London.

Play kan jeg lite om, men Icelandair hadde vel vært å foretrekke pga. bedre transfermuligheter.

Om Swiss hadde startet i Tromsø, ville de nok fløyet fra Geneva i konkurranse med Easy og Norwegian.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Lokalavisen iTromsø har publisert en sak om nye flyruter til Tromsø - og hvem som har fått slott-tider i Tromsø til vintersesongen.

Av rutene som ikke er offentliggjort/bekreftet ennå, er Widerøe med seks utenlandsruter (Billund, Dublin, Edinburgh, Göteborg, Hamburg og Rovaniemi), Air Serbia til Beograd, Play til Reykjavik og en ukjent aktør til et sted utenfor Schengen.

Den endelige bekreftelsen på om rutene vil flys til vinteren kommer etter firsten for å gi tilbake SLOT-tider ved lufthavnen utgår den 15. juli.

https://www.itromso.no/nyheter/i/LMlPjV/wideroee-jobber-med-ny-storsatsing-utenlands-seks-nye-direkteruter-til-tromsoe
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Lokalavisen iTromsø har publisert en sak om nye flyruter til Tromsø - og hvem som har fått slott-tider i Tromsø til vintersesongen.

Av rutene som ikke er offentliggjort/bekreftet ennå, er Widerøe med seks utenlandsruter (Billund, Dublin, Edinburgh, Göteborg, Hamburg og Rovaniemi), Air Serbia til Beograd, Play til Reykjavik og en ukjent aktør til et sted utenfor Schengen.



https://www.itromso.no/nyheter/i/LMlPjV/wideroee-jobber-med-ny-storsatsing-utenlands-seks-nye-direkteruter-til-tromsoe

Interessant, interessant.
WF skal kanskje samarbeide med AY paa Rovaniemi. Ellers er det vel kun Hamburg som har en annen operatoer allederede. Air Serbia vil vaere en overraskelse, og en ny Non-Schengen rute. Reykjavik var nesten forventet, saa de kunne faa transfer til Nord-Amerika, men jeg hadde heller trodd Icelandair ville ta den. Play vil i saa fall gjoere comeback i Norge etter at vestlandsrutene ble lagt ned.
 
Last edited:
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Interessant, interessant.
WF skal kanskje samarbeide med AY paa Rovaniemi. Ellers er det vel kun Hamburg som har en annen operatoer allederede. Air Serbia vil vaere en overraskelse, og en ny Non-Schengen rute. Reykjavik var nesten forventet, saa de kunne faa transfer til Nord-Amerika, men jeg hadde heller trodd Icelandair ville ta den. Play vil i saa fall gjoere comeback i Norge etter at vestlandsrutene ble lagt ned.

Husk at dette er slot tildeling, og her hender jo at flyselskaper "søker i vei", uten at de nødvendigvis ender opp med å starte en rute, selv når de får tildelt slot.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Lokalavisen iTromsø har publisert en sak om nye flyruter til Tromsø - og hvem som har fått slott-tider i Tromsø til vintersesongen.

Av rutene som ikke er offentliggjort/bekreftet ennå, er Widerøe med seks utenlandsruter (Billund, Dublin, Edinburgh, Göteborg, Hamburg og Rovaniemi), Air Serbia til Beograd, Play til Reykjavik og en ukjent aktør til et sted utenfor Schengen.



https://www.itromso.no/nyheter/i/LMlPjV/wideroee-jobber-med-ny-storsatsing-utenlands-seks-nye-direkteruter-til-tromsoe

Spennende. WF flyr jo til BIL, DUB, GOT og HAM fra BGO allerede så kanskje dette blir W-flyvinger? Men disse rutene må vel kanskje gå med E-jets fra TOS og ikke Q400? Kanskje de da også skal overta BGO-EDI fra DY?
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Husk at dette er slot tildeling, og her hender jo at flyselskaper "søker i vei", uten at de nødvendigvis ender opp med å starte en rute, selv når de får tildelt slot.

Jeg er klar over det.
 
Back
Top