Rutediskusjoner - Tromsø

Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Island er nok mer relevant for amerikanerne grunnet avstand og varme kilder, mens man i Tromsø har bedre tilbud for de som vil stå off-piste ned lyngenalpene og se høye fjell. Så det vil sikkert være interessant for enkelte. Så får vi se om de får regnet dette hjem.

Endnu et “good point” m.h.t. TOS!
Island har Blue Lagoon, som tiltrækker ufatteligt mange turister, og da
især amerikanere! Mange ved ikke, at de bader i spildevand fra det
nærliggende kraftværk Svartsengi ;)!
I øvrigt vil jeg - for en ordens skyld - gerne tilføje, at min tur til Nordnorge
var en af mine store rejseoplevelser!

Jeg kan ikke skjønne at Play er aktuelle. Islendinger vil i svært liten grad reise til steder som Tromsø - de vil ha sol og varme eller storbytur. Dermed gjenstår amerikanere, av geografiske årsaker. Og de som velger Play er nok i hovedsak de som søker de billigste reisene, og det publikummet reiser nok heller til England eller Tyskland framfor høykost-Tromsø. Og Play har ingen interlineavtaler eller feed fra andre enn seg selv. Icelandair har ihvertfall interlineavtale med UA/AA/DL ..
Play er som Ryanair - de overlever på voluim og ekstrem kabinfaktor. Og her finnes det ikke ...

Jeg kan ikke skjønne at Play er aktuelle. Islendinger vil i svært liten grad reise til steder som Tromsø - de vil ha sol og varme eller storbytur. Dermed gjenstår amerikanere, av geografiske årsaker. Og de som velger Play er nok i hovedsak de som søker de billigste reisene, og det publikummet reiser nok heller til England eller Tyskland framfor høykost-Tromsø. Og Play har ingen interlineavtaler eller feed fra andre enn seg selv. Icelandair har ihvertfall interlineavtale med UA/AA/DL ..
Play er som Ryanair - de overlever på voluim og ekstrem kabinfaktor. Og her finnes det ikke ...

Ekstrem kabinfaktor? Den må du gerne uddybe?

Jeg kan ikke skjønne at Play er aktuelle. Islendinger vil i svært liten grad reise til steder som Tromsø - de vil ha sol og varme eller storbytur. Dermed gjenstår amerikanere, av geografiske årsaker.

Synes dette ligner veldig på "typiske turister" i veldig mange nordlige land, samtidig som Easyjet, Transavia osv. flyr og skal fly til Tromsø...

Synes dette ligner veldig på "typiske turister" i veldig mange nordlige land, samtidig som Easyjet, Transavia osv. flyr og skal fly til Tromsø...

Ikke uenig i det, men med feed kun fra fire amerikanske byer, blir det veldig spinkelt....

Og Play har ingen interlineavtaler eller feed fra andre enn seg selv. Icelandair har ihvertfall interlineavtale med UA/AA/DL ..

Tja, de har jo PLAY Connect igjennom "Dohop", eller bedre kjent som selv-transfer med Spirit Airlines, Norwegian, Jet2.com, Azores Airlines og Sky Express.

Tja, de har jo PLAY Connect igjennom "Dohop", eller bedre kjent som selv-transfer med Spirit Airlines, Norwegian, Jet2.com, Azores Airlines og Sky Express.

Feed fra Europa er ibeste fall marginal. Og fire destinasjoner i USA fyller ikke 150 seter eller mer til Tromsø. Hvis de i det hele tatt har connection.

Feed fra Europa er ibeste fall marginal. Og fire destinasjoner i USA fyller ikke 150 seter eller mer til Tromsø. Hvis de i det hele tatt har connection.

Nei - BWI, BOS, IAD, SWF og YHM er ikke noe å skryte over!
For transfer fra USA er nok Icelandair overlegen fortsatt.

Er det bare jeg som synes Island er helt fantastisk, og en rute fra min hjemby hadde gjort at jeg sikkert dro dit stadig vekk på helgetur? Heller enn London. Mange MANGE nordleninger jeg kjenner ville brukt Island som turdestinasjon. Forskningsmiljøene kan også passe ganske godt - med utveksling, feltturer osv. Jeg hadde elsket denne ruta som Tromsøværing. Men jeg er kanskje sær? ;)

Da er fristen 15.7. gått ut. Når kan vi forvente å få fasit?

Usikker på om dette har vært omtalt tidligere på forumet.

Neos kommer med sesongen første flight fra Milano (MXP) til Tromsø søndag 29.12. B737 som benyttes.
De skal i tidsrommet 29.12 til 05.03 ha 10 avganger fra MXP til TOS.
9 av disse er utsolgt så ser ut som det er god etterspørsel..

https://www.neosair.it/LandingPages...DT=1&CHD=0&INF=0&tratta=milanomalpensa_tromso

Ser ut som ankomsten 05.01 vil så gå Tromsø - Rovaniemi - Tromsø før den returnerer til Milano.

https://www.travelandtourworld.com/...025-offering-unique-arctic-travel-experience/

Flyvningene til Neos er vel en blanding av hovedsaklig charter, og resterende seter selges via Neos sine nettsider. Slik har de gjort i flere år tidligere hvis jeg ikke husker feil.

Et annet selskap som opererer charter flighter til Tromsø i vinter er Smartwings.
Det er satt opp tilsammen 6 turer fra litt forskjellige byer i Tyskland samt Luxenburg.
Datoer er: 28.01, 02.02, 07.02, 12.02, 17.02 og 27.02.

https://www.aeroroutes.com/eng/241112-qs1q25tos

Disse er charter, så ikke hos salg hos Smartwings.
Er vel disse som tidligere blant annet blei fløyet av Germania for en del år tilbake (i tillegg til UK).

Et annet selskap som opererer charter flighter til Tromsø i vinter er Smartwings.
Det er satt opp tilsammen 6 turer fra litt forskjellige byer i Tyskland samt Luxenburg.
Datoer er: 28.01, 02.02, 07.02, 12.02, 17.02 og 27.02.

https://www.aeroroutes.com/eng/241112-qs1q25tos

Litt av noen priser på disse charterturene, "fra 2000 euro"... :D Men en nordlyssafari er inklusive.
Og det er utsolgt....! :)

De gamle fløy nylig SAS CDG-OSL og kunne rapportere «halve flyet» var asiater som skulle videre nordover etter ankomst OSL.

De gamle fløy nylig SAS CDG-OSL og kunne rapportere «halve flyet» var asiater som skulle videre nordover etter ankomst OSL.

Tolker jeg reisevaneundersøkelsen til TØI/Avinor rett, så er 16% av passasjerene mellom OSL og TOS utlendinger som har bytta fly (for det aller meste på OSL går jeg ut ifra).
Dette merkes for å si det sånn...

https://kommunikasjon.ntb.no/presse...lsen-pa-fly-2023?publisherId=17421123&lang=no

Mange andre interessante tall i rapporten og, som markedsandeler på stamrutenettet osv.

Fikk samme inntrykk da jeg fløy til Milano i november i fjor. De jeg snakket med hadde kommet ned fra TOS og kjørte self-connect videre til MXP (dette var halvannen måned før direkteflyet til Easy ble satt i gang).

Back