Rutediskusjoner - Tromsø

Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Så Manchester var en god analyse.... Wow. For en vekst. Jeg bukker og bøyer meg i hatt og støv.

Vi dro med direkteruta Tromsø-Düsseldorf her forleden, den ble flydd med en A319 og hadde 69pax. Relativ gustent. Helt annen vibe enn på vinteren (da var det proppfulle fly). Tydelig at det er litt å hente ang. sommerturismen, men samtidig så er det jo en litt merkelig tid før sommerferie-perioden i Tyskland (NRW begynner først 8 Juli med sommerferie).

ITromsø melder EasyJet med følgende til TOS: Manchester, London, Bristol, Amsterdam, Paris, Milano og Genève

Er det kun OSL som har flere utenlandsdestinasjoner enn Tromsø, Tromsø har vel fler enn Torp som jeg antar har vært nr to etter OSL.

Nei, jeg har ikke glemt Bergen, men etter at Tromsø får 7 nye destinasjoner med Easyjet, så må jo Tromsø totalt sett ha fler enn Bergen, og kanskje til og med fler enn Torp.

Men for faen folkens, det er jo bare å telle:

Hvis man ikke tar hensyn til om det er sesongrute eller ikke, og utelukker charter:

TOS: 26 - CDG, VIE, LHR, GVA, AMS, BRS, LGW, MAN, MXP, ZRH, DUS, BER, HAM, STR, HEL, RVN, MAD, FRA, MUC, BGY, BRU, ARN, CPH, ORY, LTN, GDN

BGO: 44 - CDG, LPA, RIX, ZRH, DUS, HEL, ARN, MAD, KEF, AMS, EDI, FRA, MUC, ALC, BER, CPH, GDN, KRK, LGW, AGP, MAN, AYT, BCN, BGY, BLL, CHQ, DBV,NCL, INV, NCE, PMI, FCO, SPU, TFS, MXP, ORY, ABZ, BRU, DUB, GOT, HAM, LPL, FAE, GDN

TRF: 24 - CPH, LPA, VNO, ALC, AGP, BCN, PMI, BGY, GDN, STN, MAN, POZ, RIX, WMI, WRO, ZAG, DUB, NCE, FLR, OTP, TIA, WAW, SZZ, SKP

Selv med fare for tellefeil og utelatelser, så endrer det neppe stillingen mye. Store forskjell er at sesongrutene til TOS typisk er på vinteren, mens de andre har sommerruter.

Jaggu godt "konkurransen" er mellom Torp og Tromsø, og ikke Bergen. Da kunne det blitt stygt...

Stavanger - Sola kommer også opp i et lignende tall på rundt 25 ruter, men er kanskje mindre sesongbasert enn TOS og TRF.

Avinor har en glimrende oversikt over direkteruter fra "sine" flyplasser - men det er nok ruter som er i drift og ikke på "diskusjonsstadiet".
Egen oversikt over charter og innenlands.
På den oversikten har TOS 13 direkteruter til utlandet, SVG har 24 og BGO 43.
BGO har, og har i flere år hatt rute til LSI (Sumburgh). Den mangler på Someone sin oversikt.

Har laget en oversikt som jeg tror stemmer ganske greit:
IMG_0105.jpg
Nb: har ikke fått med all frekvensøkning, bare der jeg vet det er en økning. SK sine ruter til ARN og CPH varierer også ganske mye i frekvens, men utgangspunktet for tabellen er stort sett første uke i februar.

Ser ut til at enkelte ukedager har litt å gå på. Vil ikke overraske meg om DY har enda litt mer på lur de rolige dagene. Står flyene uansett på bakken om vinteren kan de jo likså godt prøve seg litt frem hvis de i det minste kan klare å gå i null

Last edited:

Stemmer HEL? Trodde den var daglig, men kan ta feil.Ellers viser jo oversikten at det klumpes godt til et par dager ja.

Stemmer HEL? Trodde den var daglig, men kan ta feil.Ellers viser jo oversikten at det klumpes godt til et par dager ja.

WF flyr noen av avgangene, og noen går vel også via RVN. Derfor litt vanskelig å telle den. Men er det Google flights sa i hvert fall :)

Ja, Finnair satser heftig …
blir blanding av E190, A319, A320, A321 og Q400.

Det har jo vart i flere sesonger allerede, så du tar allerede feil :colgate:

Men ja, noen av disse ryker nok til neste år, tror det rett og slett ikke er kapasitet på mottakersiden.

Har i dag vært i Tyskland og rekruttert økonomisk aktivitet i Tromsø. Møtte en hyggelig engelskmann i en ølkø før kamp, og kom i prat om hvor jeg er fra. Da han spurte om Norge er et land å dra til, la jeg ut om det vi har å by på. I pausen bestilte han, mens jeg så på, billetter for han og halve slekta med BA LHR-TOS. Alle monner drar��

Martin (Seafoodflyer) varsler «som vanlig» ny uke med nye ruter … kan vi tippe på noen fra Tromsø tro? :D

Back