Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Er garantert nevnt en eller annen plass, men hva klarer A321LR fra TOS?
En almindelig A321-200 kan gå til følgende i range.
En LR/XLR klare ennå mere.
https://gyazo.com/645a5bd8190e9739915367cccb66d552
Nå oppstår det vel også en og annen rullebanebegrensning på TOS? Som vel også må inn i regnestykket.
AirBaltic tilbake nevnte jeg siden jeg ser at det spekuleres i AB inn som erstatter for SAS i Star.

Nå oppstår det vel også en og annen rullebanebegrensning på TOS? Som vel også må inn i regnestykket.
En vanlig A321 klarer seg normalt med 2-2200 meter på avgang med maksvekt. Det er dog forutsatt tørr bane. LR/XLR har større vekt, men også kraftigere motorer, så distansene burde være omtrent de samme.
Tromsø har 2451 m bane og TODA på rundt 2700 meter begge veier.
Det kan dog være ganske glatt og guffent vinterstid, så mulig det vil innebære vektrestriksjoner i noen tilfelle.

Jeg vil snarere si at man i Tromsø tillater de mest hodeløse ting, for å tilfredsstille de som ønsker å bygge mer, ikke minst innenfor hotellbransjen. Passer man seg ikke snart ødelegger man sitt eget produkt ved å dynke byen i stygge hotellbygg. Jeg tror ikke mer "Moxy" er det Tromsø trenger, men det hadde sikkert vært enda mer av sånt med et kommunestyreflertall med enda mindre brems. Det er jo et legitimt ønske.
I dag tidlig ble lufthavnsjefen på TOS intervjua på NRK. Han sa noe sånt som at det er flere aktører i kontakt med TOS, men at det er vanskelig på grunn av at alle gjerne vil fly til omtrent samme tid. Det er vel en uttalelse som i praksis betyr at TOS har mindre trafikkvekst enn potensialet, pga kapasitetsproblemer?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.