Re: Rutediskusjoner - Tromsø
Som nevnt i nabotråden åpner nå den nye terminalen i morgen, og estimatene og kapasiteten til påbygget er allerede nådd. Samtidig virker markedet umettelig, så her er mine tanker rundt det hele:
Først og fremst bør en legge merke til at den klassiske "nordlysturisten" skiller seg fra den gjennomsnittlige turisten på flere måter:
- De legger i snitt igjen mer penger per døgn enn andre turister, mye pga de har et tettpakket program og vil oppleve mye når de først er her. Har snakket med noen turister, og når de er i Tromsø skal de ofte på nordlys-tur, hvalsafari, hundesledetur, fjellheisen, Ishavskatedralen osv osv. De kommer ikke bare for å tusle rundt i Storgata med andre ord. Faktisk legger de i snitt igjen over 2600kr daglig, 700kr mer i døgnet enn en vanlig turist, noe det blir penger av!
- De er i hovedsak voksne, og kun 8% har noen under 18 år i reisefølget.
- De har i snitt 8,8 overnattinger i Norge.
- De er også mer bevisste når det kommer til overturisme, klima og har generelt også høye krav.
- I tillegg er det også svært store volumer som vil til Norge for å se nordlyset, rundt 40% av de aktive reisende i Tyskland, Storbritannia og Frankrike.
Eksemplene over er blant annet hentet herfra:
https://assets.simpleviewcms.com/si...2023_56f0c650-8215-4bf9-bb49-daccd9783841.pdf
Totalt sett er det derfor et enormt potensial for turisme i regionen, MEN en bør også være særs forsiktige med hvilken strategi en velger å ta. En utvikling som Nord-Finalnd vil ikke være hensiktsmessig, da vi der snakker om masseturisme, og mer klassisk "charter". Dette vil være i strid med hva den klassiske nordlysturisten i Tromsø ønsker, og reiselivet bør derfor prøve å forhindre dette.
Dette blir jo også på en måte forhindret av seg pga at varme senger er en knapp ressurs i regionen. Det bygges stadig flere hoteller i Tromsø, men dette vil i all overskuelig fremtid være et tydelig tak som vil kunne hindre de store mengdene (utenom Cruiseskip). Et annet viktig poeng er også at hotellene i Tromsø har høyest belegg i mars, som vanligvis er blant den stilleste måneden i andre deler av turismen både i Norge og Europa. Dette er en gedigen fordel, og hadde nordlyset hypotetisk sett vært på sommeren, kan vi nok bare drømme om alle flyrutene som nå går i vinter til TOS.
En viktig strategi jeg vet reiselivet i regionen og har arbeidet med er å få folk til å bli lenger, samt å få flere til å oppleve regionen i skuldersesongene (vår og høst). Det er derfor bra at selskapene forlenger sesongen, blant annet at AF nå har forlenget ruten inn i sommerprogrammet. Dette vil sikre mer stabile arbeidsplasser og få bedre utnyttelse av kapasitet.
Noe det jobbes med er også å få folk til å dra videre. LYR er allerede en populær plass, men å få folk ut i Finnmark er også noe som kan satses mer på. For turistene vil jo dette være ekstremt eksotisk!
Når det kommer til etterlengtede flyruter vet jeg blant annet at KEF står høyt på listen, noe som vil gjøre reiseveien vesentlig lettere for det som er et umettelig marked. Ellers så tror jeg vi neste år også ser MAD og BRU, og frekvensøkning på eksisterende ruter. En joker her tror jeg kan bli en eventuell sesongbase for DY med en maskin. I jan-mar flyr DY i snitt en tur til utlandet fra TOS daglig, med en maskin basert her vil dette kunne økes til to, og de slipper å slynge maskinen fra OSL. Er også noen flygende i DY som bor i regionen som sikkert hadde satt pris på kortere vei til jobben i en periode. Rutene som DY starter i disse dager flyr jo ut mars, men jeg håper de starter de fra november neste høst hvis de blir videreført (nor de høyst trolig blir, da Karlsen virker veldig fornøyd).
Skal dog også sies at svært mange mellomlander på OSL, noe som gjør at Oslo-flyene og fylles opp av turister. Dette (sammen med høye hotellpriser i Tromsø) har vært et irritasjonsmoment for andre næringer, da det å få besøk fra forbindelser om vinteren eller å dra sørover har blitt mer kostbart. Er flere artikler om dette i Nordlys, og av egne observasjoner føles det også ganske likt ut å fly OSL-LGW og OSL-TOS mtp nasjonaliteter og språk om bord! Jeg har heller ikke merket meg noe økt frekvens på OSL-TOS i vinter, og med fulle fly og høye priser må dette være en av innenriksrutene med høyest inntjening.
Med andre ord vil turisme være en viktig del for utvikling av regionen, men utviklingen må også skje kontrollert og i et tempo regionen tåler. Ja, å bygge ut terminalen på TOS ytterligere er ytterst ønskelig, men vi må også sørge for at den ikke blir stående tom store deler av året.
Sånn, da har den innvandrete søringen snakket ferdig
