Rutediskusjoner - Tromsø

Re: Rutediskusjoner - Tromsø

. LHR fremstår som den mest sannsynlige neste hubdestinasjon. Dette begrunnet med betydelig transfer fra BA/oneworldnettverket, men ikke minst betydlig lokaltrafikkpotensiale fra UK-Nord-Norge. Riktignok er det to aktører på ruten, men jeg tenker LHR trekker mer pengesterke briter med BA.


Problemet med LHR er slots, som er langt vanskeligere/dyrere å oppdrive sammenlignet med alle de andre stedene som nå har fått rute til TOS
 
Rutediskusjoner - Tromsø

Vi hadde jo en slik tråd for om lag ti år siden, og det er litt gøy å se hvor fort ting har endret seg. En ting er nordlysturisme som sådan, men kanskje også et bilde over hvordan turismesegmentet har endret seg også.

At det kommer litt 1x/2x daily til flere flyplasser i sentraleuropa er sannsynlig. Tipper et par til tyske destinasjoner som mest trolig.

At AY går daily til Tromsø hadde ingen trodd før. At frekvensene på ARN/CHP/OSL øker underbygger at det er BETYDELIG transfer fra langdistanse til Tromsø. CPH/FRA/MUC/CPH/HEL/AMS/ZRH er nå dekt. LHR fremstår som den mest sannsynlige neste hubdestinasjon. Dette begrunnet med betydelig transfer fra BA/oneworldnettverket, men ikke minst betydlig lokaltrafikkpotensiale fra UK-Nord-Norge. Riktignok er det to aktører på ruten, men jeg tenker LHR trekker mer pengesterke briter med BA.

En joker i diskusjonen er hvorvidt Nord-Norge klarer å markedsføre midnattsola på samme måte som nordlyset. Da får en til flere "opplevelser" som gjør destinasjonen mer interessant i lengre perioder.


CDG var dekket x 1 uken denne vinteren i det minste. Vet ikke om AF kommer tilbake. Flyet jeg drog med i januar var nesten fullt og mange med transfer via CDG.
KEF kunne kanskje komme tilbake, gode muligheter med forbindelser til Nord-Amerika.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

AMS er jo lite og kortvarig. Her er det vel noen av de samme slot-problemene som LHR.

Er det virkelig marked for enda flere destinasjoner i Tyskland?

Hva med Nord-Italia? Det er mange pengesterke italienere i Tromsø om vinteren. Det har vært charter fra Milano.

Brussel tilbake? Her hadde jo SAS rute, før korona.

KEF har vært mye i bildet. På nytt ettersom en antar at trafkken fra USA vil tilta.

Hva med andre byer i UK? Det er jo alltids et visst marked for reiser dit, og det kommer mange turister til Tromsø.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Alle de største byene i Europa med en viss pengesterk befolkning er aktuelle. Brussel, Madrid og Milano er gode eksempler på potensielle nye ruter.

Det bor over 80 millioner mennesker i Tyskland og tyskerne elsker Norge, så neste vinters to ukentlige fra fem-seks byer i Tyskland er langt fra å dekke den potensielle etterspørselen.

Etter hvert er det vel hotellkapasiteten i Tromsø som setter begrensningen, ikke flykapasiteten.
 
Last edited:
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Ser airBaltic i Flysmart24 er ute å hinter om at en rute til TOS kan være en brukbar god ide
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Hva med Nord-Italia? Det er mange pengesterke italienere i Tromsø om vinteren. Det har vært charter fra Milano.
.

"check"

Ellers er jo Norwegian sine nye ruter i konkurranse med Eurowings (Berlin) og AirFrance (Paris).

Overraskelsen Rovaniemi (Finnair) så jeg virkelig ikke komme.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Spørs med den Berlinruta…når Tromsøværingene er ferdige med nyhetens verdi, hvor mye omvendt-trafikk går det? Har litt mine tvil, dårlig råd «im Osten» og ikke så mange som sogner til flyplassen. Har mer tro på Milan.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Nå er det jo til og med to på den ruta: på de samme to ukedagene... Norwegian har definitivt prisa seg lavere enn Eurowings, foreløpig.
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Vi går en travel vinter i møte på TOS. Håper at de innen desember har klart å ferdigstille det meste av ny innsjekk, utenlandsgater, taxfree etc. Per nå har vi midlertidig innsjekk og en midlertidig utenlandsterminal. Redd at dette by på utfordringer kapasitetsmessig med den planlagte trafikken (særlig på lørdager).

Per nå så ser lørdagstrafikken i Desember sånn ut:

08:05 - Las Palmas
09:00 - Milano
10:25 - Rovaniemi
11:00 - København
11:30 - Helsinki
13:35 - Munich
15:00 - Vienna
15:15 - Frankfurt
15:55 - Paris
19:05 - Düsseldorf
20:50 - London Luton
22:40 - Gdansk
 
Last edited:
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Vi går en travel vinter i møte på TOS. Håper at de innen desember har klart å ferdigstille det meste av ny innsjekk, utenlandsgater, taxfree etc. Per nå har vi midlertidig innsjekk og en midlertidig utenlandsterminal. Redd at dette by på utfordringer kapasitetsmessig med den planlagte trafikken (særlig på lørdager).

Per nå så ser lørdagstrafikken i Desember sånn ut:

08:05 - Las Palmas
09:00 - Milano
10:25 - Rovaniemi
11:00 - København
11:30 - Helsinki
13:35 - Munich
15:00 - Vienna
15:15 - Frankfurt
15:55 - Paris
19:05 - Düsseldorf
20:50 - London Luton
22:40 - Gdansk

Travelt ved 3-tiden, men samtidig er jo endel av trafikken ganske spredt utover dagen
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Og Air France vender tilbake med samme frekvens som forrige sommer


Ellers ser jeg Seafoodflyer på sosiale medier skryter av yielden på rutene til TOS sånn generelt.
 
Og Air France vender tilbake med samme frekvens som forrige sommer


Ellers ser jeg Seafoodflyer på sosiale medier skryter av yielden på rutene til TOS sånn generelt.

Düsseldorf er mer eller mindre smekkfull (A319) vår, vinter, sommer og høst. Talte kun 12 ledige helt bakerst på retur med A320. Tipper yielden må ligge godt oppe i 85%+…?!
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Düsseldorf er mer eller mindre smekkfull (A319) vår, vinter, sommer og høst. Talte kun 12 ledige helt bakerst på retur med A320. Tipper yielden må ligge godt oppe i 85%+…?!

Belegg mener du her. Yielden er mer billettprisen ;)
 
Rutediskusjoner - Tromsø

Og Air France vender tilbake med samme frekvens som forrige sommer


Ellers ser jeg Seafoodflyer på sosiale medier skryter av yielden på rutene til TOS sånn generelt.


Hadde de sommerrute i år også?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Belegg mener du her. Yielden er mer billettprisen ;)

Aha, trodde det handlet om antall seter over betalende passasjerer. Ikke at prisen i seg selv var relevant. Stor forskjell på prisen på basic og smart, men en T/R ligger relativt gjevnt på 500-600€ med smart-billett. Om det dekker kostnaden, får man vel håpe. Når Ryanair kan fly timesvis for 400kr og få det til å være profitabelt…
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Aha, trodde det handlet om antall seter over betalende passasjerer. Ikke at prisen i seg selv var relevant. Stor forskjell på prisen på basic og smart, men en T/R ligger relativt gjevnt på 500-600€ med smart-billett. Om det dekker kostnaden, får man vel håpe. Når Ryanair kan fly timesvis for 400kr og få det til å være profitabelt…

Load factor, på godt norsk, er det nok du tenker på her. Eller belegg eller fyllingsgrad det heter.

Ellers hadde også Ryanair tapt penger hvis deres gjennomsnittsinntekt per passasjer var 400kr ;)
 
Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Som nevnt i en annen tråd, 14.000 turiser gjennom TOS sist uke. Hva blir det neste? AirBaltic tilbake på TOS? Endelig Icelandair?
 
Back
Top