Rutediskusjoner - Tromsø

Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Er garantert nevnt en eller annen plass, men hva klarer A321LR fra TOS?

Last edited:

Det er vel omtrent som vi har sett, at hele Europa er innafor rekkevidde, og at andre destinasjoner kun er med rare konstruksjoner på charter, med landing TOS og avgang fra
EVE.

AirBaltic tilbake nevnte jeg siden jeg ser at det spekuleres i AB inn som erstatter for SAS i Star.

Nå oppstår det vel også en og annen rullebanebegrensning på TOS? Som vel også må inn i regnestykket.

Nu kender jeg ikke begrænsningerne i TOS. jeg svarede blot på spørgsmålet om en A321'er. Jeg fandt inte en range map på LR/XLR....

AirBaltic tilbake nevnte jeg siden jeg ser at det spekuleres i AB inn som erstatter for SAS i Star.

Syltynn «påstand», men kan teoretisk gå. Men BT har et bredt spekter fra flere allianser og utenfor de allerede trives godt med, så er litt utenkelig. Men time will show.

Forøvrig kan vi nok ta videre diskusjonen videre i SAS *A exit-tråden :)

Nå oppstår det vel også en og annen rullebanebegrensning på TOS? Som vel også må inn i regnestykket.

En vanlig A321 klarer seg normalt med 2-2200 meter på avgang med maksvekt. Det er dog forutsatt tørr bane. LR/XLR har større vekt, men også kraftigere motorer, så distansene burde være omtrent de samme.

Tromsø har 2451 m bane og TODA på rundt 2700 meter begge veier.
Det kan dog være ganske glatt og guffent vinterstid, så mulig det vil innebære vektrestriksjoner i noen tilfelle.

En vanlig A321 klarer seg normalt med 2-2200 meter på avgang med maksvekt. Det er dog forutsatt tørr bane. LR/XLR har større vekt, men også kraftigere motorer, så distansene burde være omtrent de samme.

Tromsø har 2451 m bane og TODA på rundt 2700 meter begge veier.
Det kan dog være ganske glatt og guffent vinterstid, så mulig det vil innebære vektrestriksjoner i noen tilfelle.

Så range vil være omtrent det samme som det man gjør ut fra si CPH? Den lengste A321LR nå er jo CPH-IAD, så kanskje 3600nm i praksis. De snakker om 4700nm for A321XLR, men samtidig at den blir noe tyngre, så kanskje vi kan gjette på 4400nm?

Så, det går an i å spekulere i noe sånt: http://www.gcmap.com/mapui?P=TOS-JF...TOS-NRT&R=3500nm@TOS 4400nm@TOS&MS=wls&DU=nm ?

TOS-JFK er en kul rute, men særlig realistisk er det nok ikke.

Dersom Tromsø fortsetter å figurere i Amerikanske tidsskrifter, og det fortsetter å komme like mange amerikanere som nå: hvem vet!? Det ville vel helst være som charter, men samtidig er det jo mye "halvcharter" for tida.

Som nevnt i nabotråden åpner nå den nye terminalen i morgen, og estimatene og kapasiteten til påbygget er allerede nådd. Samtidig virker markedet umettelig, så her er mine tanker rundt det hele:

Først og fremst bør en legge merke til at den klassiske "nordlysturisten" skiller seg fra den gjennomsnittlige turisten på flere måter:
- De legger i snitt igjen mer penger per døgn enn andre turister, mye pga de har et tettpakket program og vil oppleve mye når de først er her. Har snakket med noen turister, og når de er i Tromsø skal de ofte på nordlys-tur, hvalsafari, hundesledetur, fjellheisen, Ishavskatedralen osv osv. De kommer ikke bare for å tusle rundt i Storgata med andre ord. Faktisk legger de i snitt igjen over 2600kr daglig, 700kr mer i døgnet enn en vanlig turist, noe det blir penger av!
- De er i hovedsak voksne, og kun 8% har noen under 18 år i reisefølget.
- De har i snitt 8,8 overnattinger i Norge.
- De er også mer bevisste når det kommer til overturisme, klima og har generelt også høye krav.
- I tillegg er det også svært store volumer som vil til Norge for å se nordlyset, rundt 40% av de aktive reisende i Tyskland, Storbritannia og Frankrike.

Eksemplene over er blant annet hentet herfra: https://assets.simpleviewcms.com/si...2023_56f0c650-8215-4bf9-bb49-daccd9783841.pdf

Totalt sett er det derfor et enormt potensial for turisme i regionen, MEN en bør også være særs forsiktige med hvilken strategi en velger å ta. En utvikling som Nord-Finalnd vil ikke være hensiktsmessig, da vi der snakker om masseturisme, og mer klassisk "charter". Dette vil være i strid med hva den klassiske nordlysturisten i Tromsø ønsker, og reiselivet bør derfor prøve å forhindre dette.

Dette blir jo også på en måte forhindret av seg pga at varme senger er en knapp ressurs i regionen. Det bygges stadig flere hoteller i Tromsø, men dette vil i all overskuelig fremtid være et tydelig tak som vil kunne hindre de store mengdene (utenom Cruiseskip). Et annet viktig poeng er også at hotellene i Tromsø har høyest belegg i mars, som vanligvis er blant den stilleste måneden i andre deler av turismen både i Norge og Europa. Dette er en gedigen fordel, og hadde nordlyset hypotetisk sett vært på sommeren, kan vi nok bare drømme om alle flyrutene som nå går i vinter til TOS.

En viktig strategi jeg vet reiselivet i regionen og har arbeidet med er å få folk til å bli lenger, samt å få flere til å oppleve regionen i skuldersesongene (vår og høst). Det er derfor bra at selskapene forlenger sesongen, blant annet at AF nå har forlenget ruten inn i sommerprogrammet. Dette vil sikre mer stabile arbeidsplasser og få bedre utnyttelse av kapasitet.

Noe det jobbes med er også å få folk til å dra videre. LYR er allerede en populær plass, men å få folk ut i Finnmark er også noe som kan satses mer på. For turistene vil jo dette være ekstremt eksotisk!

Når det kommer til etterlengtede flyruter vet jeg blant annet at KEF står høyt på listen, noe som vil gjøre reiseveien vesentlig lettere for det som er et umettelig marked. Ellers så tror jeg vi neste år også ser MAD og BRU, og frekvensøkning på eksisterende ruter. En joker her tror jeg kan bli en eventuell sesongbase for DY med en maskin. I jan-mar flyr DY i snitt en tur til utlandet fra TOS daglig, med en maskin basert her vil dette kunne økes til to, og de slipper å slynge maskinen fra OSL. Er også noen flygende i DY som bor i regionen som sikkert hadde satt pris på kortere vei til jobben i en periode. Rutene som DY starter i disse dager flyr jo ut mars, men jeg håper de starter de fra november neste høst hvis de blir videreført (nor de høyst trolig blir, da Karlsen virker veldig fornøyd).

Skal dog også sies at svært mange mellomlander på OSL, noe som gjør at Oslo-flyene og fylles opp av turister. Dette (sammen med høye hotellpriser i Tromsø) har vært et irritasjonsmoment for andre næringer, da det å få besøk fra forbindelser om vinteren eller å dra sørover har blitt mer kostbart. Er flere artikler om dette i Nordlys, og av egne observasjoner føles det også ganske likt ut å fly OSL-LGW og OSL-TOS mtp nasjonaliteter og språk om bord! Jeg har heller ikke merket meg noe økt frekvens på OSL-TOS i vinter, og med fulle fly og høye priser må dette være en av innenriksrutene med høyest inntjening.

Med andre ord vil turisme være en viktig del for utvikling av regionen, men utviklingen må også skje kontrollert og i et tempo regionen tåler. Ja, å bygge ut terminalen på TOS ytterligere er ytterst ønskelig, men vi må også sørge for at den ikke blir stående tom store deler av året.

Sånn, da har den innvandrete søringen snakket ferdig :)

Her var det mye fornuft!

Det er veldig, veldig mange sider ved dette, ja. Ser en til siste tilgjengelige passasjerstatistikk for TOS, så ser en bl.a. at innenlandstrafikken nærmest er uten utvikling. Det betyr i praksis noe av det du er inne på, at økt turisme på de som kommer via OSL (og noe BGO) bare "brukes" til å pakke full flyene OSL-TOS, mens den store økninga kommer på direkteruter fra utlandet. Det får de effektene du er inne på.

Er det ikke rart at ikke SK/DY øker frekvensen mer til OSL, i sesong i alle fall? På en måte kan man bedre forstå SK som øker til ARN og CPH, det er tross alt hubtilknytning.

Samfunnsmessige konsekvenser er det nok av, mye er positivt, men det er en del problemstillinger, som du er inne på. Økte kostnader til reise, til en region som ikke har alternativer er nevnt. Et annet poeng er et voldsomt press på leiemarkedet i Tromsø. Den sprengte kapasiteten på hotellene betyr at boliger forsvinner fra langtids til korttidsmarkedet. Det presser igjen pris i langtidsmarkedet, og presser folk uten økonomiske muskler ut av byen. Utover det mest åpenbare, har det negative konsekvenser for UiT, det fordyrer innleie av helsepersonell til UNN og faktisk sliter sesongarbeidere innafor turistnæringa med å finne bolig!

Jeg er helt enig i at man ikke vil ha det de har i Finland. Billig plast og en bruk av det samiske, som heldigvis ikke er akseptert her til lands, i ei vinterturismemørje.

Apropos kapasiteten og tom terminal, så er det tilbake til et tidligere poeng. Skulle det ikke være mulig å utnytte BDU til en flyplass nr 2 i regionen? Kanskje den må markedsføres annerledes. Ikke "Snowman" - for all del -, men kanskje rett og slett Troms innland, så har man et navn som spiller på merkevaren til Tromsø, uten at lokalpatriotiske døler blir sure.

TOS-OSL må vel være blant DY/SKs beste melkekuer i nettverket. Ikke uvanlig å se 6-8k t/r, samt bare plus tilgjengelig. Har observert 10-15 rader plus på det verste på denne ruta (vinterstid).

For å nyansere litt, så finnes det mange billige flighter. Men det finnes uker som er "umulige" på vinteren. Likeså er torsdag ettermiddag/fredag ettermiddag ofte svindyre.

Det er high demand. Det er pengesterke turister. Det er duopol. Jeg tenker DY/SK er happy med en kjempegod yield, og de kjenner jo markedet godt nok til å vite at de nødvendigvis ikke tjener noe mer på å sette opp flere fly. Fair det.

For å løse problemet som nevnes over her, tror jeg man er avhengig av en tredje aktør. Etter at Wizz brente seg, så har jeg vel ikke helt troen på det.

Et sidespor delvis inne på tema. Dagjobben min er innen kommunikasjon, event, konferanse og med fulle fly og rom til 3800 kroner natta så sliter konferansemarkedet store deler av året. Bodø-hotellene jobber for å utnytte det, men fly inn/ut av BOO er enda værre.

Nordlysturisme er topp for Tromsøbyen, og for lite kapasitet er det bare å hive seg rundt på. Større terminal (igjen), høyere frekvens, spesielt på OSL og flere hoteller. Dessverre er ikke kommunestyret glad i hverken næringsliv, utbygging eller utvikling, men de sitter jo ikke for evig.

Jeg vil snarere si at man i Tromsø tillater de mest hodeløse ting, for å tilfredsstille de som ønsker å bygge mer, ikke minst innenfor hotellbransjen. Passer man seg ikke snart ødelegger man sitt eget produkt ved å dynke byen i stygge hotellbygg. Jeg tror ikke mer "Moxy" er det Tromsø trenger, men det hadde sikkert vært enda mer av sånt med et kommunestyreflertall med enda mindre brems. Det er jo et legitimt ønske.

Jeg vil snarere si at man i Tromsø tillater de mest hodeløse ting, for å tilfredsstille de som ønsker å bygge mer, ikke minst innenfor hotellbransjen. Passer man seg ikke snart ødelegger man sitt eget produkt ved å dynke byen i stygge hotellbygg. Jeg tror ikke mer "Moxy" er det Tromsø trenger, men det hadde sikkert vært enda mer av sånt med et kommunestyreflertall med enda mindre brems. Det er jo et legitimt ønske.

Det er vel hit and miss, de sier nei til gode prosjekter også. Denne vakre bygården (se vedlegg, og ja det var sarkasme) kunne blitt et flott hotell, men nei..

Attachments

• Kaigata-3-5.jpg
    Kaigata-3-5.jpg
    87.4 KB · Views: 309
  • Stordalen.jpg
    Stordalen.jpg
    83.7 KB · Views: 301

Jeg vil si at dette er et enda bedre eksempel på hva som bør unngås, enn et kjempestygt hotell utafor sentrum. En vegg av høye hus, så sjøen blir borte, var jo allerede i ferd med å utvikle seg. Reint arkitektonisk er et sånt bygg et overgrep mot de gamletrehusene, som faktisk er igjen der - rett ved siden av. Når det gjelder politikk, så er jo dette en sak som er stoppa administrativt, fordi hotellet er dobbelt så høyt som gjeldene reguleringsplan tillater. Reguleringsplaner er til for å skape helhet, så kan de selvsagt fravikes - politisk- for å unngå urimeligheter, men der man strukturelt har en politikk der man fraviker reguleringsplaner bare for at de som vil investere skal få lov, s
får man et gjennomsnittlig, stygt, norsk tettsted i retur.

Akkurat i sentrum av Tromsø, for også å bevare byens relevans som destinasjon, håper jeg at man har lært å bli mye mer restriktiv, spesielt i nærheta av de delene med gammel trehusbebyggelse.

Ifølge NHO har antall utenlandske hotellgjestedøgn i Tromsø gått fra 20.000 i 2008 til det 10-dobbelte i 2018. En formidabel jobb som er gjort med både ruteutvikling o.l.. En slik vekst er imidlertid ikke bærekraftig på lang sikt, selv om alle som driver med hotell og opplevelser vil argumentere for det motsatte.

I dag tidlig ble lufthavnsjefen på TOS intervjua på NRK. Han sa noe sånt som at det er flere aktører i kontakt med TOS, men at det er vanskelig på grunn av at alle gjerne vil fly til omtrent samme tid. Det er vel en uttalelse som i praksis betyr at TOS har mindre trafikkvekst enn potensialet, pga kapasitetsproblemer?

I dag tidlig ble lufthavnsjefen på TOS intervjua på NRK. Han sa noe sånt som at det er flere aktører i kontakt med TOS, men at det er vanskelig på grunn av at alle gjerne vil fly til omtrent samme tid. Det er vel en uttalelse som i praksis betyr at TOS har mindre trafikkvekst enn potensialet, pga kapasitetsproblemer?

Det er nok helt sant at mange ønsker seg til TOS på lørdag mellom «11:00-13:00», men store flyplasser må også fordele trafikken for at det ikke skal bli for mange fly samtidig, så ikke noe unikt for TOS sin del - noe de nok gjør og man må forvente som på alle andre flyplasser.
Ikke ment som et motargument mot videre utbygging.

Back