København, den 18. mars 2011
Novia kjøpt opp av Aviator
Aviator, den nordiske leverandøren av ground handling til luftfartsindustrien, inngikk onsdag 16. mars 2011 en avtale med danske Novia om oppkjøp av samtlige aksjer i Novia. Novia vil stå for 30 % av Aviators samlede aktiviteter på det nordiske markedet, hvor Aviator sikter på å bli markedsleder.
Investeringsfondet Accent Equity 2008, som fra før eier norske Norport Handling Bergen AS og Røros Flyservice AS, samt svenske Nordic Aero AB, har nå overtatt enda en virksomhet i markedet for ground handling i Skandinavia. Novia (CPH) og herunder Sturup Handling (MMX), kommer innledningsvis til å fortsette som selvstendige virksomheter i Aviator-konsernet. Novia selges av Odin Private Equity og Lars Thuesen.
Det eneste uavhengige ground handling-selskapet i Norden
Med oppkjøpet av Novia er Aviator nå den eneste uavhengige fullservicevirksomheten for ground handling med aktiviteter i hele Norden. På sikt ligger fokus på å skape én sterk virksomhet og vokse organisk gjennom nye kunder og produktområder. Administrerende direktør i Aviator, Paul Synnott, sier dette om oppkjøpet:
- Med oppkjøpet av Novia vil vi kunne tilby bedre geografisk dekning for våre kunder. Vi er også langt bedre rustet i konkurransen på det nordiske markedet og har et bedre finansielt grunnlag for å nå vårt mål om å bli Nordens foretrukne ground handling-selskap.
En del av en større konsolidering i flybransjen
De største forandringene i Novia vil skje på styrenivå, der tre personer fra Aviator går inn i styret. Hos Novia ser man også optimistisk på fremtiden og ser oppkjøpet som et tegn på et større konsolideringsbehov i bransjen. Stig Thygesen, administrerende direktør i Novia, forteller:
- For tiden opplever vi en større konsolidering i flybransjen. Selskapene har blitt færre og større gjennom sammenlegginger og oppkjøp. Det har også smittet over på ground handling, hvor færre og sterke aktører er en naturlig del av utviklingen. Jeg ser frem til at vi som en del av Aviator vil nyte godt av kompetansen fra de andre i konsernet, og at vi skal være med på å skape det beste og mest konkurransedyktige ground handling-selskapet i Norden.
Oppkjøp vil skape ro i CPH
De siste årene har ground handling, spesielt i Københavns Lufthavn, vært preget av ustabilitet. Oppkjøpet vil ifølge Paul Synnott være til nytte for både konkurransen og stabiliteten i CPH:
- Spesielt for Københavns Lufthavn har det vært et turbulent klima når det gjelder ground handling. Med oppkjøpet av Novia har vi sikret at Aviator er en finansielt sterk og stabil aktør som vil levere god service til en god pris, avslutter han.
Om Aviator
Aviator er en uavhengig nordisk leverandør av ground handling-tjenester. Konsernet ble opprettet i desember 2010, da Aviator kjøpte svenske Nordic Aero AB og de norske selskapene Røros Flyservice AS og Norport Handling Bergen AS. Aviator eies av investeringsfondet Accent Equity 2008, de tidligere eierne av de tre selskapene og ledelsen. Accent Equity 2008 er majoritetsaksjonær. Gruppen hadde i 2010 en omsetning på omlag en milliard SEK og har 1250 ansatte.
Aviator leverer ground handling på 13 flyplasser i Norge og syv i Sverige. Aviator står dessuten for avising og flyvask i Helsinki og i København. Aktivitetene i København utføres i dag under navnet Copenhagen Flight Services. Selskapets kunder omfatter blant annet Air Baltic, Air France, Amapola, British Airways, Finnair, KLM, Malmö Aviation, NextJet, Norwegian Air Shuttle, Ryanair, Qatar Airways, Skyways og Thomas Cook.
Handlingselskaberne Nordic Aero, Røros og Norport fusionerede i 2010 under navnet Aviator, og i 2011 blev også danske Novia købt af Aviator.
Man har nu taget det næste skridt og valgt at samle alle 4 selskaber under navnet Aviator. Det betyder at Røros og Norport skifter navn til Aviator i 2013 og Nordic Aero og Novia i 2014.
Viste ikke at Novia var med i fusjonen. Novia har veldig dårlig rykte på seg i København. Vet Norwegian en periode vurderte å slutte å bruke Novia. Jeg er dritt lei å bruke Novia som faktisk ikke har kunnskaper om noe og bruker 40 min på bagasjen
Jeg har nå lest gjennom postene (og ikke bare overskriftene) og neimen om jeg klarer klrer å se noe om at CPH har hatt problemer med bagasjeanlegget. Så vidt jeg tolker det har handlingen i CPH vært preget av ustabilitet personellmessig og ikke utstyrsmessig! Correct me if I´m wrong og vis gjerne til hvor i postene det står om problemer med bagasjeanlegget!Du har kanskje bare lest overskriftene du?
På CPH har de i lengre tid hadd store problemer med bagasjeanlegget, så det er ikke bare inkompetanse som spiller inn her nei...
Jeg har nå lest gjennom postene (og ikke bare overskriftene) og neimen om jeg klarer klrer å se noe om at CPH har hatt problemer med bagasjeanlegget. Så vidt jeg tolker det har handlingen i CPH vært preget av ustabilitet personellmessig og ikke utstyrsmessig! Correct me if I´m wrong og vis gjerne til hvor i postene det står om problemer med bagasjeanlegget!
For anden ferie-weekend i træk har Københavns Lufthavn haft store problemer med sit bagageanlæg.
Flere ganger i sommer har bagasjeanlegget på CPH hatt store tekniske problemer, og det er ikke første gang
http://ing.dk/artikel/bagagebaand-gik-i-stykker-3000-kufferter-strandede-i-kastrup-160275
Men du har rett i at det også skorter på personalsiden, og endel der burde aldri vært stuere....
Kan det vara så att DY bara vill betala Novia för minimal bemanning av ramppersonalen?
Är det två man som ska lossa en full 737-800 med 170 bag på bagagevagnar och sedan lossa dem även på bagagebandet så tar det LÅNG tid...
Bare et spørsmål fra en uvitende:
Ligger det i handlingkontraktene hvor mange personer som skal være involvert - eller er dette opp til handlingagenten ?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.