Norwegian kjøper bakkeutstyr.

Re: Norwegian kjøper bakkeutstyr.

Noen som har anelse hva en slik bil egentlig koster? De er jo fullpakket med spesialutstyr.

Prisene vil jo variere med kjøretøymodell og det spesifikke utstyret den selges med. Blir jo laget på bestilling disse kjøretøyene, så det er vel ingen som er "off the rack".

Tipper prisene vil ligge rundt 2-4 mill. for de små åpne bilene, og 4-6 mill. for de store lukkede bilene.

Her er de presentert på boarding.no

Norwegian tar nå selv over de icing og får levert sju helt nye de/anti-ice biler. De topp moderne bilene utgjør en betydelig miljøgevinst

Bilene er utstyrt med ”state of the art” løsninger, herav mulighet for snøfjerning med trykkluft og oppsett for variabelt blandingsforhold. Dette reduserer utslippene av glycolholdig avisingvæske med 60 - 65 % sammenlignet med konvensjonelle avisingsbiler.
http://boarding.no/art.asp?id=38092

Må bare le. Nok en grunn for ikke å reise med DY. Tar jo evigheter å avise fly med den bilen, i forhold til hvilket utstyr SGS har. Enkelt, effektivt og smart SGS så klart.

Går vel akkurat like fort bare operatøren har operatøren har god trening ... skjønner ikke den uttalelsen. Imidlertid ser jeg de har åpen cab .. det må bli kaldt .... :rolleyes:

Går vel akkurat like fort bare operatøren har operatøren har god trening ... skjønner ikke den uttalelsen. Imidlertid ser jeg de har åpen cab .. det må bli kaldt .... :rolleyes:

1 bil hos dy i forhold 2 modern biler hos SGS (boo). Nok en grunn til ikke å reise med DY.
Trenger jeg si mer. Vi kan jo gjøre opp status etter vinteren.

.... kanskje man pooler utstyret .. som de gjør i Oslo ......

Det kan hende det går tregt i starten til dem får litt erfaring på manøvrering, men fordelen er at man slipper å havne i deice kø bak SAS, men jeg skal være glad det ikke er meg som står ut på den kurva der.

Må bare le. Nok en grunn for ikke å reise med DY. Tar jo evigheter å avise fly med den bilen, i forhold til hvilket utstyr SGS har. Enkelt, effektivt og smart SGS så klart.

Dersom SGS ikke står uten både bil og jobb snart da, kanskje gjeipen får en annen lyd snart..

Dersom SGS ikke står uten både bil og jobb snart da, kanskje gjeipen får en annen lyd snart..

Jeg synes man bør ha såpass respekt for hverandres jobb, og for å holde sakelighetsnivået oppe, at man holder seg for god til slike kommentarer.

Jeg synes man bør ha såpass respekt for hverandres jobb, og for å holde sakelighetsnivået oppe, at man holder seg for god til slike kommentarer.

"1 bil hos dy i forhold 2 modern biler hos SGS (boo). Nok en grunn til ikke å reise med DY."
Er det dette du kaller for saklig innlegg da??? Dersom de NYE bilene DY får levert er gammeldagse tror jeg ikke leverandøren lever lenge. Nei, SGS må snart innse at det finnes andre som kan gjøre deres jobb like bra som de gjør. Når det er sagt, SGS leverer kvalitet, men man trenger ikke tro man er konge på haugen for det.................

Saa ikke akkurat state of the art ut det der. Mener aa huske at SAS sine deicing biler opereres av en person som sitter innendoers, mens denne vanlige lastebilen med en tank bakpaa maa ha to personer for aa operere. Kan ikke akkurat vaere loennsomt

Får jo "håpe" at disse bilene ikke kan kjøres av en person fra korgen da. For ellers blir det en del som :headbang

De ny bilene opereres av 2 personer mot SGS sine kjøretøy der det bare er 1 person. Jeg har selv hvert på plasser som f.eks Riga og praha som bruker samme kjøretøy som Norwegian har anskaffet seg, å de fungerer ganske bra bortsett fra at han som trekker korteste strået må stå i kurva colgate: . Den erfaringa jeg har er at den er like effektiv som dem SGS benytter seg av. Ofte så må SGS sine biler gå over vingen 2 ganger får å fjerne all snø/slush mens dem som står i kurva får med seg alt på en gang. bakdelen er at man må manøvrere bila litt mere da den arma er kortere enn den som sitter på SGS sine bilder. Så i snitt så vil jeg si at hvis man sammenligner bilene med lik kompetanse i hver bil så vil jobben gå like fort/sakte. Fordelen for Norwegian er at dem slipper å stå i kø bak SAS på enkelte plasser, dette sparer Norwegian mye tid på, dessuten så har denne bila såvidt jeg har forstått mulighet til å bruke høytrykksluft til å fjerne snø fra stand, dette er noe som kan spare tid på førsteflight om morgenen, man må selvsagt deice uansett men da med mindre veske.

Norwegian er ikke akkurat kjent for å velge løsninger som bidrar til en en prosess som gir høyere kostnader. Har de valgt denne bilen, så er det garantert fordi den har fordeler som her ikke er presentert!

FL-serien til Volvo er jo småbiler. Er det My eller Gamma de har kjøpt?

Må le litt da, av noen som har svelget reklamebrosjyrene...
Variabel mix og "trykkluft" hadde vi da på bilene vi avhendet for 5 år siden, da ti år gamle... "State of the art" my a**... :p

"Blower" fungerte forøvrig meget dårlig på Torp. Mest nullføre og våt snø der i løpet av en vinter, og da tok det adskillig kortere tid med en mann med kost enn med en bil med blower.
Tørr snø er jo noe helt annet selvsagt, men det er det lite av i Vestfold...

Beta'ene våre ble følgelig kjøpt uten blower, siden erfaringene tilsa det ville vært å kaste penger i dass...

DY har kjøpt MY biler

Må man ikke være 2 mann for å drifte denne bilen?

Saa ikke akkurat state of the art ut det der. Mener aa huske at SAS sine deicing biler opereres av en person som sitter innendoers, mens denne vanlige lastebilen med en tank bakpaa maa ha to personer for aa operere. Kan ikke akkurat vaere loennsomt

Det finnes 1-mannsbetjente utgaver av My som har åpen kurv. Den blir styrt ute fra kurven. Beta er også 1-mannsbetjent, der sitter operatøren inne i en lukket kurv med varmeapparat og greier. En My med blower er fin sort til å fjerne sne fra flyene og SGS(SAS) har operert med begge typer (her i Tromsø), både Beta og My. Litt rart å se når bilen kommer kjørende og det ikke sitter noen i hytta...:)

Jo Tommy disse bilene er state of the art. Men bilene må opereres av to personer.

Men det er vel ikke noe mer state of the art enn andre moderne biler som brukes f.eks. OSL, hva angår miljøvennlighet og blandingsforhold av de-ice væske, slik som det gis inntrykk av?

Back