Hei.
Hadde en flott runde med SAS kundeservice i dag, og lurer litt på om de kan holde på sånn.
Booket en widerøe-billett TOS-KKN-TOS gjennom sas.no, og møtte opp i dag for å ta flyet 10:20. Flyet ble først forsinket til 11:30 pga tekniske problemer, før det deretter ble utsatt ytterligere 30 minutter og reroutet til Vadsø, der de som skulle til Kirkenes ble satt opp på buss (en tur på 2,5 timer). Da dette ville ført til at jeg ble minimum 4,5 timer forsinket til Kirkenes - muligens mer pga været i Øst-Finnmark i dag - spurte jeg i skranken om det ville la seg gjøre å booke dette om til en annen dag/uke, hun så på billetten min, og selv om jeg har bestilt billetter i GO, sa hun at det skulle ikke være noe problem, bare ring 05400 så ordner de det.
Jeg ringer opp 30-40 minutter før kl 12, og de informerte meg om at ved rerouting/forsinkelser kunne jeg kun forskyve billetten en dag uten gebyr, så siden jeg ville flytte billetten til mars, ville det totalt bli 300 kroner for å endre billetten. Det sier jeg er helt ok, men jeg får beskjed om at jeg må hente ut bagasjen før det lar seg gjøre. Jeg kontakter skranken og får utlevert bagasjen, ringer SAS igjen, gir de kortinfo og de sier at jeg nå er booket om til ønsket flight i mars, og jeg får kvittering pr epost på gebyret.
I det jeg går inn døra hjemme igjen ringer de meg opp og sier at jeg ikke kan endre utreisen da deres datasystemer sier at flyet gikk kl 10:20(?). Jeg kan endre returbilletten til en annen dato mens utreisen vil fordufte i ingenting - eller jeg kan velge å refundere hele billetten. Da jeg synes det hørtes helt latterlig ut at jeg må betale for en feil i deres datasystemer velger jeg å få refundert billetten, og får beskjed om at pengene vil være tilbake på konto om noen dager.
Nå tikker det inn en mail som sier følgende:
"Hi! Unfortunately, we are unable to offer full refund on your booking TOS-KKN 10-12 of February. Within 24hrs from departure, a flight has to be delayed more than 5 hours to be fully refundable. For this booking, taxes and surcharges will be refunded."
Kan de virkelig gjøre dette når de har feilinformert meg hele veien? Om de i utgangspunktet hadde fortalt meg hvordan dette fungerer hadde jeg jo hoppet på flyet så jeg i det minste fikk bonuspoengene, og kunne gjort litt av jobben jeg hadde tenkt å gjøre der.