Hva har man krav på ved forsinkelser ?
Hei,
Fredag 17.10 skulle jeg fly Billund-Frankfurt-Buenos Aires med Lufthansa. Flighten til FRA gikk uten problemer. FRA-EZE skulle gå 22:05. En liten time før
avgang får vi beskjed om at det er en teknisk feil på flyet, en B747-400, og de ville ikke rekke å fikse dette før FRA stenger kl 23:00. Ny avgang ble satt til
dagen etter kl 10:00 (gikk kl 11:00, altså 13 timer forsinket). Vi ble busset til et flyplasshotell og fikk middag. På flyet dagen etter sa kapteinen at den tekniske
feilen var med ladingen av et batteri.
Jeg søkte litt via Google, og fant et plass som sa at forsinkelser på over 4 timer, tur på mere enn 3500km og ut av EU, ga en erstatning på Euro 600.00.
Vel hjemme sendte jeg via Lufthansa sin hjemmeside en klage og ba om en refusjon på de nevnte Euro 600.00. Her er svaret jeg fikk:
Based from our records, Lufthansa flight LH510 from Frankfurt to Buenos Aires on 17 October 2014 was cancelled due to an unforeseen technical problem on the aircraft. Safety is Lufthansa’s first priority. We therefore maintain our aircraft regularly and diligently according to the instructions of the manufacturers. These high safety standards can naturally also be expected from our partner corporations.
The defect which led to the cancellation in this case is a rare occurrence and could not have been foreseen. Even with the best of intentions, such unexpected problems can never be completely eliminated in exceptional cases. However, you can rest assured that we and our partners are doing everything in our power to make sure that these isolated incidents are kept to a minimum.
With regard to your claim for compensation, we have considered your request from two angles: both in terms of the legal requirements and taking into consideration a possible gesture of goodwill.
From Lufthansa’s point of view, the court decision of the European Court of Justice (ECJ) which you mentioned does not mean that airlines are inevitably liable when a flight was cancelled for under such circumstances. In this particular case we consider it possible to exonerate ourselves from liability in accordance with European Union Regulation 261/2004. We are aware that this is not the answer you are hoping for, however, we ask for your kind understanding regarding on our decision on this matter.
Er det noe mere jeg kan gjøre, eller har de sin fulle rett til å avvise kravet ?
Mvh
Ruben Husberg