Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v. (2008-2018)?

Status
Not open for further replies.
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hvilke rettigheter har man egentlig i USA hvis flyet blir kansellert?

Samboeren min fortalte meg at en 19-årig datter til en kollega reiste alene til USA i går. Hun reiste med SAS OSL-EWR med connection til United EWR-RDU. United flighten ble kansellert pga værforhold på RDU og hun ble booket om til en flight kl. 10 neste morgen (altså i dag). Hun fikk ikke hotell eller noe og var svært fortvilet, hun gjorde visst ikke annet enn å gråte og foreldrene hjemme i Norge var også svært fortvilet.

Dekker ikke flyselskapet overnatting og evt. måltider i USA ved kansellering? Reiseforsikringen vil vel uansett dekke overnatting i et slikt tilfelle.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hvis forsinkelsen skyldes vær, så mener jeg at flyselskapene er noenlunde fritatt for det meste av ansvar, og ikke skylder noe utover å booke om til neste tilgjengelige flight.

I fjor havnet jeg i en litt vanskelig situasjon på EWR, etter å ha blitt forsinket fra LAX med UA og dermed misset SK fra EWR til OSL. Forsinkelsen fra LAX skyldes at en eller annen passasjer hadde lagt viktige medisiner i innsjekket bagasje, noe vedkommende (heldigvis?) kom på etter at flyet hadde ventet 45 minutter på taxebane. Dermed bar det tilbake til gate, og 1,5 times forsinkelse var et faktum. Det hadde seg imidlertid slik at det raste et skikkelig uvær ved Newark, som forsinket absolutt alt den ettermiddagen. Slik sett passet det sikkert fint at UA var forsinkte fra LAX uansett.

Dette skapte imidlertid visse problemer, ettersom verken UA (!) eller SAS uten videre var villige til å kjøpe min forklaring om at flyet ble forsinket av mannen med medisinene og ikke uværet. Ikke bare dét: UA og SAS var også uenige om hvem som hadde ansvaret for å booke meg om, ettersom UAs fly var forsinket (men UA skyldte på været) mens reisen var bestilt gjennom SAS. Jeg måtte regelrett krangle i to timer før en mer serviceinnstilt UA-ansatt var villig til å lytte, og straks sørget både for hotell, matkuponger og ombooking til neste kvelds UA-fly til OSL.

Til dags dato er jeg usikker på hvilke rettigheter jeg rent faktisk hadde, men så lenge forsinkelsen ikke skyldes vær og vind, så mener jeg at man selv i USA har visse rettigheter. Hvis ikke, så ble jeg for en gangs skyld offer for goodwill :D
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Takk for svar begge to. Søkte litt på united.com og fant mere info her: http://www.united.com/CMS/en-US/travel/policy/Pages/FlightDelaysandCancellations.aspx

Under "Amenities for meals and overnight stays" ser man forskjellen på om forsinkelsen/kanselleringen er within eller not within United's control.

Liten update fra situasjonen jeg skrev om over. Datteren på 19 år fikk ikke bo på hotell overhodet, for det var visst 20 års grense på det. Så hun har ikke sovet noe i natt og mat måtte hun kjøpe selv.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Liten update fra situasjonen jeg skrev om over. Datteren på 19 år fikk ikke bo på hotell overhodet, for det var visst 20 års grense på det. Så hun har ikke sovet noe i natt og mat måtte hun kjøpe selv.

Synd med slike ting, men viktig å sjekke hva reiseforsikring og slik dekker. Og skal man sende unge/lite reisevante folk avgårde kan det være greit å gi dem noen tips om hva de må gjøre om det drar seg til.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

kosvines said:
Jeg ble 3 og en halv time forsinket i slutten av forrige måned fra Heathrow til Phoenix.

Kom over en nettside som mente jeg muligens hadde krav på £250 for dette. Er det noe som kan være en mulighet, eller er det ganske håpløst når det gjelder tekniske problemer?

Du må over 4 timer ihft. EU-forordningen generelt sett, og da har du rett på refreshments og telefonsamtale ihht standarden.

Men: "Finally, court cases (see below) have established that a passenger experiencing a loss of time equivalent to three hours or more at the final destination is entitled to compensation as though his flight had been cancelled."

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004#Delays

Jeg vil tro at du vil slite med å argumentere for 250GBP på en 3-timers forsinkelse på en så lang flight, særlig når det er innenfor EU-minima. Antagelig må du ta det gjennom rettsystemet el.l. Om du hadde sittet 10-12 timer på hjemmehuben hadde det nok vært noe annet.

En liten oppdatering på denne. Jeg sendte inn en klage til British Airways på denne for halvannen måned siden. Her er hva de skrev angående forsinkelsen:

"In your email you have also mentioned about your claim under EU legislation. I would like to inform you that passengers delayed in arriving by three hours or more are entitled to compensation unless the delay was caused by “extraordinary circumstances”. I can confirm that you are entitled to compensation for the delay of your flight BA0289 on 22 August 2014. The distance of your disrupted journey, as calculated in accordance with EU legislation, was over 3500km.

As you arrived at your destination within four hours of the scheduled arrival time, you are entitled to 300.00 EUR in compensation, which is 50% of the full amount."



Så det var litt å få ut av dette allikevel, selv om jeg ikke har hørt noe om 50% kompensasjon i henhold til EU-regler før nå.
 
Dom mot Ryanair, hva nå?

For en tid siden var jeg ute å fløy med Ryanair til Gdansk, det ble tåke og de kunne ikke fly meg hjem, og ga generelt lite informasjon, men de skaffet meg et hotellrom. Flyet skulle opprinnelig gå søndag, og jeg ble av en ganske trøtt og sliten dame på flyplassen fortalt at det kanskje kunne være ledig på et nytt fly på torsdag, eller jeg kunne gå på Internett å se om jeg fant et annet fly mot Oslo.

Vel om morgenen mandag, hadde jeg enda ikke hørt noe, så jeg kjøpte en billett med SAS til Oslo. Krevde så penger av Ryanair, som kom med litt vage og standardiserte avslag.

Etter litt frem og tilbake, ble jeg lei og fortalte dem at jeg i tråd med den norske tvisteloven og Luganokonvensjonen, ville bringe saken inn for forliksrådet i Norge.

Dette gjorde jeg også, når de ikke svarte. Forliksrådet sikret så forkynnelse av klagen til Irland, og ba de svare på mitt krav. Noe Ryanair har latt være, med posten i går, fikk jeg derfor dom i tråd med min påstand.

Så kort fortalt, jeg har nå dom på at Ryanair skylder meg noen kroner, og at de skal betale meg dette innen 14 dager fra dommens forkynnelse, alternativt kan de innen fire uker anke domen til tingretten.

Så da blir spørsmålet, hva tror dere skjer her?
Får jeg penger av dem? eller anker de dommen?

Og om de ikke anker dommen, og ikke betaler -noen tips om hvordan jeg skal kreve penger av dem? De bør jo ikke kunne "se bort fra" en rettskraftig dom...
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Det er bare en veiledende dom. Den er ikke rettskraftig. Ryanair kan si at de ikke er enig i dommen, og nekte å utbetale. (Noe de gjør i 2 av 3 tilfeller). Så må du vurdere om du vil ta Ryanair til retten.(Kan bli veldig dyrt vist du taper).
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Det er bare en veiledende dom. Den er ikke rettskraftig. Ryanair kan si at de ikke er enig i dommen, og nekte å utbetale. (Noe de gjør i 2 av 3 tilfeller). Så må du vurdere om du vil ta Ryanair til retten.(Kan bli veldig dyrt vist du taper).

Feil, forliksrådet er en norsk domstol (laveste i sivile saker), må ikke forveksles med klagenemnd. De må derfor ta saken til tingretten, dersom de er uenige. Dommen vil bli rettskraftig dersom de ikke anker den.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Feil, forliksrådet er en norsk domstol (laveste i sivile saker), må ikke forveksles med klagenemnd. De må derfor ta saken til tingretten, dersom de er uenige. Dommen vil bli rettskraftig dersom de ikke anker den.

Beklager. Trodde du var i flyklagenemda.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Om de ikke betaler kan du vel juridisk sett begjære dem konkurs?
(Jeg er ingen ekspert på denne typen juss)
 
Last edited:
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Apropos dette med 'ekstraordinære omstendigheter', så synest eg dette verkar å dekkje litt vel mykje når ein ser nærare på det. EU-forordninga listar jo opp døme som vêr og streik. I tillegg ser eg at Flyklagenemnda også gjev flyselskapa medhald i mange tilfelle som handlar om teknisk feil og kviletidsreglar for mannskap.

Ja, ein har rett på kompensasjon i visse tilfelle, men ein kan jo spørje seg kva for situasjonar som står att når ein har utelukka så mange ...
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Ja, ein har rett på kompensasjon i visse tilfelle, men ein kan jo spørje seg kva for situasjonar som står att når ein har utelukka så mange ...

Utgangspunktet du kan se det i fra er hvor selskapet kan påvirke det, regelen skal gjøre det ulønnsomt med hva man kan kalle kommersielle kanselleringer (f.eks. lavt belegg) og å sørge for at man planlegger med rimelig nok materiell og ressurser til å gjennomføre programmet man har lagt opp til.

Ekstraordinært betyr ekstraordinært, dvs. når ting skjer utenom hva som er ordinær drift.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Kom over denne som beskriver separate billetter mellom AA-flighter og AA-OneWorld, ser ut som de tar vare på deg om det blir kluss.
If a customer is holding separate tickets on AA or another oneworld carrier, customers holding separate tickets where travel is on oneworld airlines should be treated as through ticketed passengers. In the event of a disruption on the originating ticket, the carrier responsible for the disruption will be required to reroute the customer to their final destination. The ticket stock of the second ticket must be of a oneworld carrier, eligible under the Endorsement Waiver Agreement.
Det står gså eksplisitt på den siden at for andre carriers tar de ikke noe ansvar.
https://www.aa.com/i18n/agency/Booking_Ticketing/Reaccom/oneworld_tkt_policy.jsp

Så er fårgan om hva "Endorsement Waiver Agreement" er...
 
Last edited:
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Så er fårgan om hva "Endorsement Waiver Agreement" er...

Endorsement Waiver Agreement, er kort og godt at at mottakende flyselskap aksepterer å bruke billetten som den er.

Endorsement forklares slik: Du har en billett med selskap A, men ønsker å reise med selskap B. Hvis B har interline-agreement med A så kan de akseptere den på sitt fly mot at A "endorser" den.
Men selskapene har da en "Waiver Agreement" så kan de akseptere den uten at selskap A trenger å gjøre noe. I e-ticket-alderen betyr det i praksis at selskap A gir "kontrollen" til selskap B.

Dette gjelder stort sett de fleste billetter når det er uregelmessigheter, men som vanlig kunde så kan det også gjøres ved frivillige endringer. Men det forutsetter at man har billetter uten restriksjoner (du kan se restriksjoner ved at billetten er annotert med f.eks. "Valid XX Only", "Non-Endo" el.).

Når det gjelder separate billetter med SAS, så har SAS->SAS forbindelser i praksis de samme rettighetene til nytt fly og care som om man kjøpte gjennomgående så lenge man har beregnet akseptabel tid i mellom.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Foreldrene mine fikk straffeovernatting i ist begge veier da de fløy osl ist dxb ist osl. På vei ut skyldtes det at vannet frøs under turnaround på osl. På vei hjem var det sent innkommende fly til dxb pga tåke.

Stemmer det st de har rett på 600 Euro for osl-ist-dxb da forsinkelsen skyldes klønete opptreden fra tk samt at reisen går ut fra EØS?

Returen er ikke dekket pga været samt at reisen er med et ikke EØS selskap?

Bruker en standardskjema eller henvender en seg bare til vanlig costumor support? Bør en nevne at forsinkelsen skyldtes frossent vann?
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Fikk gleden av å oppleve en i overkant av 6 timers forsinkelse på en flygning mellom AES og TRD på onsdag. Ser at forbrukerrådet da skriver at man har krav på en kompensasjon på 250 euro.

Er dette tilfelle? Og gjennom hvilken kanal skal man i såfall sende et slikt krav til SAS?

Takker på forhånd for svar.
 
Klage til Swiss

Jeg har flere ganger etter hjemkomst fra USA-tur, der vi ble forsinket med nærmere 24 timer til New York, men får bare feilmelding når jeg forsøker å sende klageskjema med vedlegg gjennom Swiss sine hjemmesider (som jeg ble oppfordret til å bruke da jeg tok kontakt med flyselskapet i businesskranken på flyplassen i Zurich, der vi mellomlandet). Vi er begge StarAlliance Gold-medlemmer (EBD og EBG), fløy på business, ble ombooket til en annen flight dagen etter (inkl hotell ved flyplassen), men jeg mener likevel at vi har rett på ytterligere kompensasjon fra selskapet etter å ha mistet et helt døgn av ferien vår. Er dog litt usikker på om Swiss, som jo er sveitsisk selskap, følger EUs retningslinjer her. Noen som har erfaring med Swiss på dette området og vet hvordan man bør gå frem?
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top