Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v. (2008-2018)?

Status
Not open for further replies.
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

at dere gidder, your time must be cheap

Jeg engasjerer meg ikke av nød men av interesse.

Har sett så mange ganger at flyselskaper og forsikringsselskaper bevisst bruker hersketeknikk og på autopilot avviser første krav med en standard begrunnelse som "folk flest" tror på, og legger saken død, eller ikke orker gå videre.

Jeg liker ærlighet og at folk ikke føres bak lyset.

I denne konkrete saken er det interessant å se om AF sin begrunnelse er knyttet til ATC på OSL.
Den bakenforliggende årsaken kan være at de av årsaker AF selv er ansvarlig for kom forsinket inn til OSL og dermed mistet tildelt slot
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

at dere gidder, your time must be cheap

Tja.. uten å vite nøyaktig hvilke beløp som denne forsinkelsen ville generere så har jeg selv kanskje aldri fått bedre timebetaling enn ved å bruke tid på å anke avslag på kompensasjon til Flyklagenemnda..
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

at dere gidder, your time must be cheap
Vel, tok meg 10 min å fylle ute kompensasjonsskjema hos SAS. Det gjorde at jeg fikk over 18.000 kroner av SAS uken etter. Så ja jeg gidder.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Beklager, jeg mente ikke å være frekk.
Vi er på Flyprat og det er flott dere benytter de støtteordninger som finnes og deler erfaringer.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Jeg undret meg over hvorfor du sendte den responsen.
Virket enten som den kom fra hjertet til en som jobber i økonomiavdelingen eller klageavdelingen til et flyselskap som mottar mange krav, eller fra en som har så mye penger at en refusjon på en del tusenlapper bare er til bry
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Postet innlegget under i denne tråden i mai etter å ha fått avslag på kompensasjon av Wizzair. Var lat så lot Airhelp ta saken og fikk nå beskjed at Wizzair vil gi kompensasjon på 400€ (som Airhelp tar 25% av).

Fredag 28. april ble vi 12 timer forsinket med Wizzair flight W6 3216 Oslo-Bucuresti. Kompensasjon ble avslått med begrunnelse: "after thoroughly investigating your case we confirmed that flight W6-3216 TRF-OTP was delayed 11h and 30 min due to damage to the aircraft’s radome unit, as a result from bird strike"

Det var veldig nylig en dom på at bird strike fritar flyselskapet for EU komp: "http://www.cnbc.com/2017/05/04/reuters-america-bird-strike-may-excuse-airlines-from-paying-for-delays--eu-court.html"

På Torp fikk vi bare beskjed om at flyet hadde "tekniske problemer" og at det måtte flys inn mekaniker fra Polen som igjen ville gjøre at crewet gikk ut på tid, derfor den lange forsinkelsen.

Har aldri hatt noe med Wizzair å gjøre, så vet ikke om de er troendes til å lyve eller ikke, bare stusser litt over at bakkepersonellet aldri nevnte at det var "bird strike" da det i forbindelse med andre forsinkelser jeg har hatt har blitt gitt veldig detaljert info om hva som måtte fikses.

Kan heller ikke finne noe på avherald.com: http://avherald.com/h?search_term=wizz&opt=0&dosearch=1&search.x=0&search.y=0

Så to spørsmål:

Kan man kreve dokumentasjon på at hendelsen Wizz påstår skjedde, faktisk skjedde?

Hvor får avherald.com informasjonen sin fra? Er de avhengig av tips fra publikum om hendelser? Siden vi aldri fikk noen beskjed eller la merke til en blodig stork som sto ut av radar domen så ville vel ingen tipse om denne hendelsen.

https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1095159
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Ny rekord?

Jeg sendte i dag inn skjema til SAS angående en forsinket flight på torsdag. Jeg mistet videreforbindelse i København og landet 4 timer og 45 minutter etter opprinnelig rute.

Fra jeg sendte inn skjemaet tok det 2 timer og 57 minutter til jeg fikk svar. SAS hadde ansvar for forsinkelsen og 600€ vil bli overført i løpet av 1 uke
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Postet innlegget under i denne tråden i mai etter å ha fått avslag på kompensasjon av Wizzair. Var lat så lot Airhelp ta saken og fikk nå beskjed at Wizzair vil gi kompensasjon på 400€ (som Airhelp tar 25% av).



https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1095159


Blir spennende å se om madammen er like heldig da.
11:30 forsinket i går SVG-GDN p.g.a multiple bridstrike. Nå er der jo avsagt dom at det er ekstraordinære årsaker, men, juridisk, maskinen kom fra GDN, skulle SZZ, tilbake til SVG så til GDN, så teknisk sett var det SZZ flyet som
fikk dette, men det ble overført til GDN ved at de slinget et annet fly SZZ-SVG-SZZ.
Så, er der håp i hengende snøre eller?
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

TK 1752 OSL-IST 13-14 timer forsinket om det i hele tatt blir avgang i natt. Har allerede sendt krav om EUR 400. Lurer imidlertid om dette skal dekke alt av tap som f.eks. transfer som allerede er bestilt og betalt og allerede betalt hotellovernatting. Eller kommer slike tap i tillegg?
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Da fikk jeg nettopp beskjed om at avreise vil bli 11.20 i morgen, dvs. 24 timer og 5 minutter forsinkelse. Bedre enn å være nødt til å stå opp midt på natten spør du meg.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Avgang 17.55 med TK. 30 timer forsinkelse, hvis det går som planlagt vel og merke!
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Ville gått direkte til Flyklagenemenda. De vil som regel få mer detaljert informasjon. Forøvrig var gate departure 13:41, takeoff 13:54.

Etter at saken ble sendt til Flyklagenemnda der fokus ble satt på bakenforliggende årsaker, har Air France snudd og betaler ut 2 x 600 Euro

Aldri ta det første avslaget for god fisk dersom saken ikke er helt opplagt
 
Erstatning Widerøe

Reiste i dag TRD - EVE - TOS - SOJ.

Siste leg var en del forsinket, men vi kom oss da opp til slutt. Da vi nærmet oss SOJ opplyser kapteinen at SOJ er stengt og at vi returnerer til TOS.
Buss satt opp, voucher til mat ok, så nå er jeg på tur til destinasjonen.

Finfin behandling av Widerøe, men mye vil ha mer. Har jeg sjans på noe mer kompensasjon, eller utgår dette pga vær?

Hilsen en sliten Familyguy som har vært på farten siden klokken 9 i morges.

Edit: Billett booket hos SAS, om det skulle ha noe å si?
 
Last edited:
Re: Erstatning Widerøe

Har jeg sjans på noe mer kompensasjon, eller utgår dette pga vær?
Normalt sett vil du ikke ha krav på erstatning. Unntaket er dersom du er veldig forsinket og du kan vise til at du uansett ville blitt mer enn 2 timer forsinket uavhengig av været. Eksempel kan være at flyet fikk tekniske problemer, ble mer enn 2 timer forsinket og da var været for dårlig. Dersom været er hovedgrunnen til forsinkelsen vil du ikke ha krav på erstatning.

Edit: Billett booket hos SAS, om det skulle ha noe å si?

Det har ingenting å si, du retter kravet direkte til Widerøe uansett hvor du har bestilt billetten.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2017-tråden)

Reiser DY7001 i dag og har fått beskjed om HiFly og ingen premium kabin som vi har bestilt.
Stemmer det at det ikke er premium kabin?
De tilbyr å refundere 75% av "total airfare".
Hva anbefales å gjøre?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2017-tråden)

Reiser DY7001 i dag og har fått beskjed om HiFly og ingen premium kabin som vi har bestilt.
Stemmer det at det ikke er premium kabin?
De tilbyr å refundere 75% av "total airfare".
Hva anbefales å gjøre?

Jeg har oppfattet det slik at alle hiflys A340-300 har business og/eller first- seter, se også her:

http://www.hifly.aero/en/a340/cs-tqy.html

Men det er kanskje ikke plass til alle som har booket premium?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2017-tråden)

Har sjekket nå og det er 12 premium/business seter.
Lurer på om det kan være at vi får sitte i premium likevel, men grunnet redusert infotainment/standard etc. så vil vi få refundert 75%. Det er uansett ikke aktuelt å sitte i eco når jeg ser layouten.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2017-tråden)

Har sjekket nå og det er 12 premium/business seter.
Lurer på om det kan være at vi får sitte i premium likevel, men grunnet redusert infotainment/standard etc. så vil vi få refundert 75%. Det er uansett ikke aktuelt å sitte i eco når jeg ser layouten.

Kjedelig. DY har vel 42 Premium-seter, så mange må sloss om de 12 setene. Jeg vet ikke hvordan de fordeler de 12 setene, random ved innsjekk eller kanskje med prioritet for de som har full flex? Lykke til!
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2017-tråden)

Selv om vi ikke aksepterte tilbudet ble vi likevel degradert til eco. De tilbyr fortsatt 75% i refusjon. Hvilke rettigheter har vi i dette tilfellet? Er 75% i refusjon godt nok?
Oppdaget først i ettertid av innsjekk at vi var degradert. Det ble ikke nevnt overhodet av innsjekkingsagenten.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top