Hei , er det noen som kan sjekke hvorfor flyet fra Sola til København kl 1600 ble kansellert idag?
Fløy Air Canada SVG-LHR-YYZ-MIA. Vi hadde sammenhengende billett booket direkte hos AC og vi mistet connection i Toronto. Vi ble booket om til MIA neste dag og fikk hotell og matkupong til middag og frokost. Men siden vi kom frem til MIA 16t etter vi egentlig skulle har vi da fortsatt krav på kompensasjon i henhold til EU261?
Tviler, da dette vel ikke er et EU flyselskap..
Tviler, da dette vel ikke er et EU flyselskap..
Korrekt.Det er vel avreise fra EU som bestemmer ikke hvor selskapet er fra?
Har man samme rettigheter på kompensasjon dersom man reiser på bonusbillett?
En kompis ble gira når jeg nevnte kompensasjonen jeg fikk. Problemet hans er at reisen deres som ble nesten ett døgn forsinket, var sist sommer.
Og det var med Delta, men det jeg tror var en codeshare flight med KLM.
Spørsmålet er om man kan kreve kompensasjon så lenge i etterkant, samt om codeshare booket med KLM gir rett til kompensasjon?
Først en liten "OBS" på det å bruke tidene fra FR24: tidene du ser reflekterer ikke nødvendigvis det flyselskapene har i sin logg. For FR24 er ATD når flyet tar av, mens det for slyselskapene er når flyet pushes fra gate (evt. stand uten push: når flyet slipper bremsen). Tilsvarende logger FR24 landingstid, mens flyselskapene og handling forholder seg til tidspunkt for parkering som annkomsttid. Jeg har sjekket et par flyvninger som jeg selv har hatt ansvaret for, og tidene til FR24 stemmer ikke med det som har blitt logget av ACARS, og som dermed er flyselskapets offisielle tider.Er dette avslaget opplagt?
Flyet fra Paris landet 17 minutter etter rute
Da flyet til Paris var ferdig boardet 40 minutter etter planlagt avgangstid, ble det fra cockpit opplyst at det ville ta ca 15 minutter før de fikk starte
For meg ser det ut som at flyet mistet slot på grunn av sen ankomst og treg boarding.
Hva sier dere? bør de gå en runde til og be AF dokumentere at årsaken til at flyet kom sent inn til OSL var utenfor deres kontroll? Flyklagenemnda?
Først en liten "OBS" på det å bruke tidene fra FR24: tidene du ser reflekterer ikke nødvendigvis det flyselskapene har i sin logg. For FR24 er ATD når flyet tar av, mens det for slyselskapene er når flyet pushes fra gate (evt. stand uten push: når flyet slipper bremsen). Tilsvarende logger FR24 landingstid, mens flyselskapene og handling forholder seg til tidspunkt for parkering som annkomsttid. Jeg har sjekket et par flyvninger som jeg selv har hatt ansvaret for, og tidene til FR24 stemmer ikke med det som har blitt logget av ACARS, og som dermed er flyselskapets offisielle tider.
Så FR24 sier ankomst 12:17 og avgang 13:54. Erfaringsmessig vil jeg annta "on block" ca. 12:22, og "off block" 13:44 (5 min. taxi fra rullebane til stand, 5 taxi fra stand til rullebane + 5 minutter på pushback-prosedyrer). Avvikene er rundt regnet det jeg selv er vant med å se, litt avhengig av bane i bruk og hvilken stand man ender opp på. Fremdeles nesten halvannen time på bakken, og jeg er enig i at det er mye.
Så konkret til spørsmålet om hvorvidt avslaget er opplagt med tanke på informasjonen vi så langt har: nei. Vi vet ikke hvorfor flyet var sent fra Paris. I følge FR24 startet maskinen dagen på OSL som AF1275, og ser ut til å ha landet i god tid i Paris ("ser ut til" -> les: jeg kjenner ikke taxe-tidene på CDG). I følge FR24 ser den ut til å ha hatt en 7 minutter forsinkelse fra OSL, men så var det dette med "fra gate" vs. "i luften", så neppe 7 minutter sen fra gate. Så forsinkelsen fra Paris for AF1774 skyldes neppe at den kom sent til Paris. Dermed er det mulig at det alllerede var slot-begrensninger på CDG når AF1774 skulle dra. Dersom så er tilfelle vil den sene ankomsten være innenfor begrunnelsen om "reasons beyond our control".
Når det gjelder sen boarding kan en medvirkende årsak være at man allerede har en dårlig slot, og at man ikke har forventinger om at man kan få en bedre slot ved å være tidlig klar. I så fall kan personalet på bakken sammen med flyets crew ha kommet frem til at man ventet litt med boarding for at passasjerene ikke skulle måtte sitte og vente lenge i flyet. Men dette blir spekulasjoner fra min side. Når jeg selv har sendt fly har jeg opplevd begge deler: mistet slot på grunn av sen boarding, og holdt igjen boarding på grunn av sen slot. Det siste er heldigvis mest vanlig.
Så på bakgrunn av det jeg vet om flyvningen vil jeg si at avslaget ikke nødvendigvis er opplagt (til det har jeg for lite informasjon), men absolutt plausibelt. Hvorvidt det faktisk er verdt en ekstra runde med AF, evt. Flyklagenemda, tør jeg ikke si noe om. Til det vet jeg for lite om avgangen og faktorene rundt.
Tusen takk for et informativt svar.
Jeg tror nok at vi for morro skyld utfordrer AF og ber om å få opplyst om hvordan ATC forsinket denne flighten.
Alternativet er å gå direkte til Flyklagemenda og få de til å etterspørre dokumentasjon.