Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v. (2008-2018)?

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2017-tråden)

Selv om vi ikke aksepterte tilbudet ble vi likevel degradert til eco. De tilbyr fortsatt 75% i refusjon. Hvilke rettigheter har vi i dette tilfellet? Er 75% i refusjon godt nok?
Oppdaget først i ettertid av innsjekk at vi var degradert. Det ble ikke nevnt overhodet av innsjekkingsagenten.

Les artikkel 10 i EU-forordningen (EF) 261/2004: http://eur-lex.europa.eu/resource.h...a7-8bf4-b0f60600c1d6.0004.02/DOC_1&format=PDF

Innsjekksagentene vet dessverre ikke alt. Jeg vil anbefale deg neste gang under innsjekkingsprossesen å nevne for agenten hvordan informasjon du har fått i forkant. Det lyser dessverre ikke opp varsellamper i innsjekkssystemet at en passasjer har blitt nedgradert.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Per M. Hansson har tatt klagesaken mot Lufthansa til Transportklagenemnda og Forliksrådet, og vunnet frem begge ganger. Nå har Lufthansa anket avgjørelsen og tar saken videre til tingretten

https://www.aftenposten.no/reise/Pe...r-a-betale-Na-blir-det-rettssak---10749b.html

Spennende saker. Det virker som det staar paa at Lufhansa ikke har grunnlag for aa si at vaeret var for daarlig for aa fly til oppsatt tid da det ikke kan belegges.

Rent generelt maa jeg si at det ikke er saa overraskende at dette selskapet ryker ut for en slik rettssak. Min erfaring er at de er ekstremt lite lydhoere for klager og er saa rigide at det grenser til det latterlige. Hvis saken er riktig fremstilt i Aftenposten haaper jeg de taper, slik at det blir mer klarhet i hva passasjerene kan forvente ved forsinkelser, og ikke minst at daarlig vaer ikke er en slags blankofullmakt til aa stryke alle passasjerers rettigheter. Paa den annen side maa det vaere balanse slik at ikke flyselskapene bloer for mye.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Here we go again.

Fikk nettopp vite at vårt fly om 6 timer fra BKK til OSL er kansellert. Kontsktet Norwegian på chat og fikk booket oss om til fredagens flight, via ARN. Men da er det vel like greit å dra ut til BKK og få dekket et døgns overnatting og noe mat.

Anyway. Hadde connection med SAS i morgen OSL - TRD 1830, altså 3 timer og 10 minutter etter at DY skulle landet. Hvordan får jeg ordnet opp i denne SAS flighten? Hvem er ansvarlig? Reiseforsikring?

Og sist men ikke minst, over 1 døgn forsinkelse på denne ruta for 3 pax skulle vel bli en god slump på konto? Grunn til kansellering var oppgitt til tekninsk
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Du har krav på €600 per person. Usikker på om 3 timer er nok til at du kan kreve noe fra Norwegian for videreforbindelsen, men uansett dekker normalt reiseforsikringen "innhenting av reiserute" når du har så god tid.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Takk for svar.

Hvordan retter man krav om disse 600 euro? Eneste jeg finner på Norwegians hjemmeside er søknad om refusjon av billetten
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Du har krav på €600 per person. Usikker på om 3 timer er nok til at du kan kreve noe fra Norwegian for videreforbindelsen, men uansett dekker normalt reiseforsikringen "innhenting av reiserute" når du har så god tid.

Enkelte forsikringsselskap har økt til 4 timer om en ikke har gjennomgående billett, så her ville jeg sjekket reiseforsikringen først.
 
American Airlines - har jeg krav på erstatning?

Hei

Kom ifra Miami i går med AA56 til London og er ikke fornøyd. Satt fremst i deres main cabin extra. Kort oppsummert:

-8 1/2 time forsinket grunnet teknisk. Deplaned to ganger.
-Under takeoff faller flere champagne flasker i gulvet og knuser. Ekkel opplevelse, da det først hørtes ut som om lydene kom fra cargo.
-Ingen mat kuponger, spurte om å få dette i London av American, men de sa at de allerede hadde blitt printet ut, men at de som hadde kupongene ikke stod klar da vårt fly parkerte. Derfor kunne ikke representanter fra American printe ut nye mat kuponger til meg da jeg henvendte meg i deres service skranke da de allerede hadde blitt printet ut. De sa at jeg kunne vente, men etter 30min drar jeg videre til terminalen.
-Fikk beskjed om at bagasjen ble sendt hele veien til København, fikk også dette bekreftet av American i London. Bagasjen kom ikke frem, selv om jeg hadde en 3 timer lang mellomlanding.



Jeg vet at siden dette er et Amerikansk flyselskap og at utreisen var fra USA at EU regulation 261/2004 ikke vil gjelde. Men er det håp om at American vil gi meg noen form for erstatning?
 
Last edited:
Re: American Airlines - har jeg krav på erstatning?

Skriv en utfyllende klage til deres kundeservice. De kommer til å gi deg noen Miles. Men noe i nærheten av det man kunne fått i EEU må du nok se langt etter.
 
Haster - noen gode tips; United kansellerte flighten min i dag

Hei,
jeg skal fly OSL-EWR med SAS på egen bestilling nå i dag kl 11 i dag.

Skulle fly videre med Untied EWR-DTW (Detroit) på egen bestilling.
(Hadde tenkt å be SAS sjekke meg inn hele veien i innsjekk i dag)

Nå har United kansellert flighten min "due to Trafic Control" og rebooket meg til en rute dagen etterpå via Washington, som gjør at jeg kommer 27 timer senere fram enn planlagt.

Hvordan bør/kan jeg gå fram for å få hjelp her? Er det noe håp siden begge er Star Alliance, eller blir jeg straffet nå for å ha to seperate bestillinger?

Mvh
Ben
 
Re: Haster - noen gode tips; United kansellerte flighten min i dag

Hei,
jeg skal fly OSL-EWR med SAS på egen bestilling nå i dag kl 11 i dag.

Skulle fly videre med Untied EWR-DTW (Detroit) på egen bestilling.
(Hadde tenkt å be SAS sjekke meg inn hele veien i innsjekk i dag)

Nå har United kansellert flighten min "due to Trafic Control" og rebooket meg til en rute dagen etterpå via Washington, som gjør at jeg kommer 27 timer senere fram enn planlagt.

Hvordan bør/kan jeg gå fram for å få hjelp her? Er det noe håp siden begge er Star Alliance, eller blir jeg straffet nå for å ha to seperate bestillinger?

Mvh
Ben

Alternativ 2, straffet for å ha to separate bestillinger.
 
Re: Haster - noen gode tips; United kansellerte flighten min i dag

Fiks eget hotell i EWR, kjør krav mot reiseforsikringa di, såfremt du har nok slækk mellom flyvningene.
Med mindre du har veldig edelt metall, så spørs det nok om det holder hardt, når du har to separate bookinger, så er det i utgangspunktet ditt problem. Sånn utover at du kommer deg til DTW et døgn for seint.
 
Re: Haster - noen gode tips; United kansellerte flighten min i dag

Hei,
jeg skal fly OSL-EWR med SAS på egen bestilling nå i dag kl 11 i dag.

Skulle fly videre med Untied EWR-DTW (Detroit) på egen bestilling.
(Hadde tenkt å be SAS sjekke meg inn hele veien i innsjekk i dag)

Nå har United kansellert flighten min "due to Trafic Control" og rebooket meg til en rute dagen etterpå via Washington, som gjør at jeg kommer 27 timer senere fram enn planlagt.

Hvordan bør/kan jeg gå fram for å få hjelp her? Er det noe håp siden begge er Star Alliance, eller blir jeg straffet nå for å ha to seperate bestillinger?

Mvh
Ben

Hvis eg har tolka forsikringsvilkårene riktig (tar gjerne imot korreksjon hvis eg tek feil) så skal du være dekka opp til 10'000.- ved innhenting av reiserute sett at transiten er på meir enn 2 timar ihht rutetabell.

Ref. https://www.americanexpress.no/file...Forsikringsbevis_Reise_kort_Nivå3_0217_km.pdf

Dette gjeld AmEx-forsikringa, men vil tru dei fleste reiseforsikringar er tilnærma like.

UA3530 21:50 er ikkje kansellert eller fullbooka (endå).
 
Last edited:
Re: Haster - noen gode tips; United kansellerte flighten min i dag

Om man selv booker flight videre istedenfor å vente på erstatningen som man blir tilbudt så blir jo en eventuell returflight på samme booking kanselleret.

Ja, da vil du først bli straffet for å ikke ha gjennomgående billett helt dit hvor du skal og så straffet for å ha retur til EWR på samme billett.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Nå selges det meste i dag som enveisbilletter, så det stemmer ikke nødvendigvis .. Men en kjapp telefon til callsenteret med forklaring av situasjonen, kan åpne for bedre alternativer. Hvis du kommer hjennom, da .. Kan også være du kan booke om online, men hvis det er mange kanselleringer i dag (som det høres ut som) er det trolig dårlig med alternativer ...

Ser kun en flight EWRDTW i dag og den er full .. alle direktefly fulle i morgen og ...
 
Last edited:
Re: Haster - noen gode tips; United kansellerte flighten min i dag

Hei,
jeg skal fly OSL-EWR med SAS på egen bestilling nå i dag kl 11 i dag.

Skulle fly videre med Untied EWR-DTW (Detroit) på egen bestilling.
(Hadde tenkt å be SAS sjekke meg inn hele veien i innsjekk i dag)

Nå har United kansellert flighten min "due to Trafic Control" og rebooket meg til en rute dagen etterpå via Washington, som gjør at jeg kommer 27 timer senere fram enn planlagt.

Hvordan bør/kan jeg gå fram for å få hjelp her? Er det noe håp siden begge er Star Alliance, eller blir jeg straffet nå for å ha to seperate bestillinger?

Mvh
Ben

Det er jo en kraftig storm i New York og på Østkysten, så det er vel innstillinger for å tilpasse seg værforholdene. Så det er nok årsaken. Stormen har vel ført til at Norwegian har innstilt noen avganger (uten at det berører din situasjon) men jeg ser i New York Times at Guvernøren har kommet med kraftige advarsler.
 
Re: Rettigheter ved ruteendringer?

Jeg har bestilt en bonusreise med SAS i mai. Nå er ruten endret så jeg må reise hjem en dag tidligere enn planlagt. Er det riktig at jeg er nødt til å godta dette, og at det eneste jeg har rett til er evt å avbestille og få refundert poengene? (Altså samme som jeg kunne gjort uansett)
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Mai er såpasslangt frem i tid at du nok bare må godta det, evt. som du foreslår: å få det refundert.
 
Re: Rettigheter ved ruteendringer?

Jeg har bestilt en bonusreise med SAS i mai. Nå er ruten endret så jeg må reise hjem en dag tidligere enn planlagt. Er det riktig at jeg er nødt til å godta dette, og at det eneste jeg har rett til er evt å avbestille og få refundert poengene? (Altså samme som jeg kunne gjort uansett)


Elsket den tiden hvor der stod trykt bakpå billettene "Priser og rutetider kan endres uten varsel":o:old
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Spennende saker. Det virker som det staar paa at Lufhansa ikke har grunnlag for aa si at vaeret var for daarlig for aa fly til oppsatt tid da det ikke kan belegges.

Rent generelt maa jeg si at det ikke er saa overraskende at dette selskapet ryker ut for en slik rettssak. Min erfaring er at de er ekstremt lite lydhoere for klager og er saa rigide at det grenser til det latterlige. Hvis saken er riktig fremstilt i Aftenposten haaper jeg de taper, slik at det blir mer klarhet i hva passasjerene kan forvente ved forsinkelser, og ikke minst at daarlig vaer ikke er en slags blankofullmakt til aa stryke alle passasjerers rettigheter. Paa den annen side maa det vaere balanse slik at ikke flyselskapene bloer for mye.

Lufthansa har tapt saken i Oslo tingrett. Problemet er at saksoeker naa sitter igjen med en stor advokatregning p.g.a. smaasaksreglene. Avgjoerelsen om saksomkostningene ankes til lagmannsretten. Det er ikke lett aa kjempe mot Goliat. Lufthansa vil ikke kommentere tingrettens dom utover at de vil respektere avgjoerlsen. https://www.aftenposten.no/reise/Pe...an-seiret-tre-ganger-i-norsk-rett-11658b.html
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top