Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v. (2008-2018)?

Status
Not open for further replies.
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Siden flygingen startet i EU/EØS dekkes gjelder vel EU261? Da flygingen er over 3500 km og mer enn 5 timer forsinket skal du rett på EUR600 i følge Forbrukerrådet sin kalkulator.
https://www.forbrukerradet.no/fly/forsinkelse/OSL-MNL/5+

Merk at jeg ikke er noen jurist, men du kan jo sende en mail til forbrukerrådet for å sjekke.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Dere burde her ha krav på 6x 600EUR. Reisen startet i EØS og da er du dekket av EU261.
Du har også krav på forpleining. Du sparte vel på alle kvitteringer for mat? Du skal også ha dekket reise t/r hotellet, samt hotell dersom det ikke ble betalt av Thai.

Mest sannsynlig må du til flyklagenemnda for å få erstatning. Men først må du klage til Thai og be om erstatning. Når du evt får et avslag sender du dette til flyklagenemnda. Anbefaler å ikke bruke et byrå til denne jobben, da de tar store gebyrer.

Utgifter i forbindelse med forsinket bagasje tar du med forsikringen.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Takker for svarene. De er i overenstemmelse med det jeg trodde. Thai betalte hotell på Gardermoen inkl transport til/fra hotellet + middag og frokost. I Bangkok fikk vi dayhotell med mat så jeg har intet å klage på vedrørende forpleiningen. Har også hatt god kontakt med være forsikringsselskaper og skal beregne merkostnadene for den nye ruten i forhold til oppsatt og betalt rute. Fortsatt mangler 4 kofferter som vi tror/håper skal ankomme idag eller imorgen. Er bekreftet ankommet MNL. Handlet "nødklær" igår og for 6 personer dekkes jo ganske mye på forsikringen. Snakket forøvrig med en kamerat igår som jobber med bagasje på Gardermoen. Søndag sto det fortsatt bagasje igjen der etter kaoset på onsdag. Ved siden av vår og så vidt jeg vet flere norwegianflygninger som ble kansellert var det stopp på bagasjebåndet i en lengre periode.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hypotetisk spørsmål; Dersom man har separate billetter med f.eks SAS OSL-ARN og videre med f.eks. Singapore Airlines ARN-SIN-BKK dagen etter og SAS klarer å rote bort bagasjen på tur til ARN - vil man da kunne få bagasjen ettersendt til BKK, eller er man fint nødt til å plukke den opp på ARN på retur?
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hypotetisk spørsmål; Dersom man har separate billetter med f.eks SAS OSL-ARN og videre med f.eks. Singapore Airlines ARN-SIN-BKK dagen etter og SAS klarer å rote bort bagasjen på tur til ARN - vil man da kunne få bagasjen ettersendt til BKK, eller er man fint nødt til å plukke den opp på ARN på retur?

Hypotetisk svar...;) : SK er bare forpliktet til å levere til endestasjonen på billetten din. Men er den andre flighten dagen etter vil jeg tro SK er smidig og sender den videre til BKK.

Hjelper om du er EBG/D i dette tilfelle siden kundeservice ofte da strekker seg litt lengre.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

De må vel sende den til din permanente adresse hvis du ikke er lenge i arn, man pleier å fylle ut på PIR hvor lenge man blir. Men da sender de den liksågodt dit du vil.
Jeg har ihvertfall fått sendt bagasje som ikke kom med fra Maputo med tap videre til Shanghai etter at den ikke dukket opp i Oslo neste dag. Har gjort lignende ved flere anledninger, bagasje blir jo ganske ofte borte, aldri vært noe som helst problem. Og de kjører den alltid til hotellet.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

SK er bare forpliktet til å levere til endestasjonen på billetten din. Men er den andre flighten dagen etter vil jeg tro SK er smidig og sender den videre til BKK.

Er ikke SAS ansvarlig for å sende bag videre som vist på tag?

De kan vel fint tagge en bag ex-OSL til final destination, når det er SQ-flight videre fra en SAS-hub neste morgen.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Svar på hypotetisk spørsmål, og vi forsetter med utgangspunktet som brukes i spørsmålet: SK OSL-ARN, med SQ ARN-SIN-BKK dagen etter.

Når du da står på ARN og ikke finner din bagasje kontakter du ankomstservice på ARN for å lage sak på det (etterlyser din bagasje). Du gir ankomstservice informasjon om hvor de kan finne deg og hvordan de kan kontakte det, og siden du allerede vet at du skal videre dagen etter er det vesentlig informasjon for de som sitter på ankomstservice. Gi gjerne informasjon da også om hvilken adresse/navn på hotell eller liknende hvor du kommer til å være etter ankomst BKK. Dersom det ikke lykkes å gjennforene deg og bagasjen din innen du selv setter deg på flyet fra ARN til SIN (la oss for syns skyld annta at bagasjen i utgangspunktet ble feilsortert og sendt til EWR), så skal selvsagt bagasjen sendes videre til der du er.

Om du ikke melder fra på ARN og venter til du er fremme ved BKK før du rapporterer at du ikke har bagasjen, da kan du fort oppleve at ankomstservice på BKK nekter. Den rapporten skulle nemlig blitt laget på ARN.:old

Bonuskort har begrenset nytteverdi så lenge bagasjen ennå ikke har ankomment riktig flyplass for utlevering. Priority-merker kan rett nok medføre at bagasjen får "snike i køen" når bagasje skal merkes for videresending, men det er først når bagasjen ligger klar for utlevering at forskjellen merkes dersom statusnivå ifølge flyselskapets egne regler tilsier at man kan benytte andre/raskere leveringsmetoder enn hva som er standard for "de statusløse på bakerste rad". Rett nok har mange selskaper egne nummer de kan ringe, men her er det sjeldent mer informasjon å få enn hva man allerede har fått i form av sporing via nettadresser, SMS-er og e-poster.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

De sender bagasjen din til Bangkok.
Sist mandag reiste jeg med sas fra Trondheim til Stocholm, skulle videre med Turkish til bangkok. Bagasjen min kom aldri mecd flyet fra trondheim. Ved ankomstservice arlanda sa jeg at jeg skulle videre til bangkok. For og gjøre en lang historie kort, sendte sas bagasjen med Thai til Bangkok dagen etter, da jeg etter tre dager uten informasjon, reiste jeg opp til flyplassen i Bangkok, der var bagasjen, ble fulgt inn i ankomsthallen og henta de på ett bakrom der, måtte selv ta den igjennom tollen.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?


Er planen din å hente ut bagasje på ARN, for én natt?

Er det ikke greiere å ha de tingene i håndbagasjen og slippe å tenke på kofferten (som blir tagget til BKK)?
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Er planen din å hente ut bagasje på ARN, for én natt?

Er det ikke greiere å ha de tingene i håndbagasjen og slippe å tenke på kofferten (som blir tagget til BKK)?
Vi snakker om separate biletter ;)
SAS er rett nok forholdsvis greie med gjennomgående innsjekk av separate biletter (med forutsetning av interline-avtaler, mm.), men for hypotetiske spørsmål kan det være greit å huske at andre selskaper kan være langt strengere på dette...
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

I get your drift, men denne SQ-flighten er både SK codeshare og joint venture,
så det er vel mer enn goodwill som ligger til grunn for sending av bagasjen her.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

*kremt* hypotetiske spørsmål *kremt*

Men OK, la oss endre eksemplet:
SK OSL-LHR, med BA LHR-JFK dagen etter. Forskjellige allianser og ikke minst: fravær av interline. Dermed er gjennomsjekking av bagasje et ikke-tema. Og bagasjen dukker ikke opp på LHR som den skal. Om da SK på LHR (lokal handling/kontraktspartner) ikke klarer å levere bagasjen til deg slik at du kan rekke å få sjekket den inn med BA til LHR, så har SK ansvaret for å få den sent etter deg og levert der du er. Det trenger ikke å bety at de sender den til JFK, de kan også sende den til EWR og få den sendt ut derfra.

Dette forutsetter selvsagt at bagasjen etterlyses på LHR. Venter du til du kommer til JFK blir alt langt vanskeligere.
 
Last edited:
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Kofferten min forsvant da jeg fløy LAS-SFO med Southwest i vinter og skulle videre med SASpå separat billett. Servicepersonellet sa at de selvsagt ville sørge for at den ble sendt til Oslo når den duket opp. Nå slapp jeg unna dette da den dukket opp på båndet for neste fly akkurat idet vi hadde fyllt ut skjemaet og jeg var på vei til SAS' terminal.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

For og gjøre en lang historie kort, sendte sas bagasjen med Thai til Bangkok dagen etter, da jeg etter tre dager uten informasjon, reiste jeg opp til flyplassen i Bangkok, der var bagasjen, ble fulgt inn i ankomsthallen og henta de på ett bakrom der, måtte selv ta den igjennom tollen.

Jeg har aldri måttet ta den gjennom tollen selv.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Da er man stuck i Split. SK4762 er 8 timer forsinket. Ettersigende skal SAS mangle matriell for innkommende flight fra Bergen, men har visst omsider fått tak i et fly i Stockholm som skal flys til Bergen å hente der, for deretter leverer i Split og hente oss.

Forstår jeg har rett til 400euro i kompensasjon, og jeg skal levere inn kravet. Noen som har erfaring med behandlingstid og respons? Jeg vil uansett ta det til transportklagenevnda om det kreves.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Ser at reisebyråer har kastet seg på bølgen av selskaper som tilbyr å skaffe erstating for en cut. Reisebyråene er visst nå ute etter en cut av cut'en. Fikk denne mailen idag:
From: Tripmonster - noreply <noreply@tripmonster.no>
Subject: Søk erstatning [CASE:10000xxxxxxxxxx]

Hei ROBERT (MR)
Vi er blitt gjort oppmerksomme på at dere ifølge våre opplysninger er blitt utsatt for en flyforsinkelse. Vi kan i samarbeid med forbrukerrettselskapet TRS Travelright Services tilby dere hjelp med å få erstatning for forsinkelsen som dere har rett til ifølge EU forordning 261/2004.
Deres forsinkede reise gir retten til 600 Euro per person og 600 Euro totalt ifølge de opplysninger vi har om flyreise SK1455 2017-04-28.
Søk erstatning
Med vennlig hilsen
Tripmonster
Problemet mitt er at dette kun var den første av 3 flighter og jeg var proaktiv og fikk raskt SAS til å booke meg om til en enklere, raskere og mye dyrere rute fremtil destinasjonen slik at jeg faktisk kom frem tidligere enn jeg opprinnelig skulle. Ville da ikke vært etisk av meg å prøve få erstatning for flighten som jeg ikke brukte.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Problemet mitt er at dette kun var den første av 3 flighter og jeg var proaktiv og fikk raskt SAS til å booke meg om til en enklere, raskere og mye dyrere rute fremtil destinasjonen slik at jeg faktisk kom frem tidligere enn jeg opprinnelig skulle. Ville da ikke vært etisk av meg å prøve få erstatning for flighten som jeg ikke brukte.
Dersom ombookingen ble gjort uten ekstra kostnad for deg, så vil nok svaret som til slutt hadde kommet blitt "ingen kompansasjon, du kom frem tidligere enn planlagt". Men det hender jo at disse "innkrevingsselskapene" glemmer at flyselskapet faktisk har muligheten til å unngå kompansasjon dersom de i tilstrekkelig grad klarer å unngå at passasjeren kommer sent frem...:fly

Som en liten appropos: alltid like godt å kunne si til passasjerer på innsjekk "flyet er forsinket, og du rekker ikke videreforbindelsen. Vil du heller fly direkte og komme frem 1 time tidligere?":drink
(det finnes selskaper som lar oss gjøre det. Desverre ender det ofte med at kun de mer erfarne klarer å gi den type service, men det er jo godt de gangene vi klarer det likevel)
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Som en liten appropos: alltid like godt å kunne si til passasjerer på innsjekk "flyet er forsinket, og du rekker ikke videreforbindelsen. Vil du heller fly direkte og komme frem 1 time tidligere?":drink
(det finnes selskaper som lar oss gjøre det. Desverre ender det ofte med at kun de mer erfarne klarer å gi den type service, men det er jo godt de gangene vi klarer det likevel)
Mens 150 personer stod ved gaten og klødde seg i hodet visst jeg akkurat hvor jeg skulle gå og akkurat hva jeg skulle spørre om. Det satt langt inne å gi meg det og de prøvde endel dårligere varianter først. Hadde nok aldri fått det om jeg ikke hadde stått på mitt og visste hva som var tilgjengelig.

Poenget er uansett at dette er nå en ny inntektsstrøm for de som selger billetter.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top