Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v. (2008-2018)?

Status
Not open for further replies.
Re: Reiseforsikring to reservasjoner

Det er helt umulig å si uten å ha lest vilkårene.



Jeg er selvsagt klar over det, men vilkårene ligner ofte hverandre fra selskap til selskap, og jeg kommer til å bestille før forsikringsselskapet vil rekke å svare


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Reiseforsikring to reservasjoner

Jeg er selvsagt klar over det, men vilkårene ligner ofte hverandre fra selskap til selskap, og jeg kommer til å bestille før forsikringsselskapet vil rekke å svare


Sent from my iPhone using Tapatalk

Men når du spør uten engang å nevne selskap, er det litt som å spørre om hvor lang en strikk er ... ;)
 
Re: Reiseforsikring to reservasjoner

Jeg sliter litt med å finne fullstendig vilkår for min helårs forsikring. Inkluderer disse normalt erstatning for mistede videreforbindelser om man har to reservasjoner (med et krav om minimums transfertid)? Jeg blir nødt til å legge til en ny reise under en annen reise og på returen blir det drøyt 2,5 timer mellom flyene og det burde normalt holde, men i tilfelle noe går galt er det greit å vite om utgifter dekkes.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Som nevnt er 2 timer et vanlig krav, men når jeg leste vilkårene mine var det mulig å tolke det til 2 timer før siste oppmøtetid. Altså to timer plus tiden du trenger å sjekke inn/være ved gate.

Hvis du på reise 2 kan gjøre online checkin så er det kanskje 20 min oppmøte på gate som vil gjelde, ellers vil jeg tror det check in tidsfristen som gjelder.

Hvilket selskap har du?
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Forsikringsselskap er storebrand, via Juristforbundet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Forsikringsselskap er storebrand, via Juristforbundet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det ligger fullstendige vilkår på nettsiden:
https://www.storebrand.no/privat/fo...ng/dekninger/_attachment/1265?_ts=15bce04b138

Dersom en forsinkelse på minst 2 timer medfører at du
kommer for sent til forhåndsbetalte offentlig transportmiddelet, erstatter vi nødvendige og dokumenterte merutgifter til reise for å innhente den fastlagte reiseruten. Årsaken til forsinkelsen må skyldes:
– værforhold som forsinker det offentlige transportmiddelet forsikrede har betalt billett og skal reise med.
– teknisk feil og/eller trafikkuhell med det offentlige transportmiddel du skal reise med. Teknisk feil omfatter transportmiddelet samt systemer og infrastruktur som er nødvendig for trafikkavvikling.
– teknisk feil eller trafikkuhell som krever berging av den privatbil du reiser med. jf. pkt. F.1.2

Vi erstatter ikke utgifter ved flyforsinkelse, kansellering eller overbooking som omfattes av EU-direktiv 261/2004 og som flyselskapene selv har erstatningsansvaret for.
 
Last edited:
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Takk, Skal sjekke om vilkårene er like via juristforbundet


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Det ligger fullstendige vilkår på nettsiden:
https://www.storebrand.no/privat/fo...ng/dekninger/_attachment/1265?_ts=15bce04b138

Dersom en forsinkelse på minst 2 timer medfører at du
kommer for sent til
forhåndsbetalte offentlig transportmiddelet, erstatter vi nødvendige og dokumenterte merutgifter til reise for å innhente den fastlagte reiseruten. Årsaken til forsinkelsen må skyldes:
– værforhold som forsinker det offentlige transportmiddelet forsikrede har betalt billett og skal reise med.
– teknisk feil og/eller trafikkuhell med det offentlige transportmiddel du skal reise med. Teknisk feil omfatter transportmiddelet samt systemer og infrastruktur som er nødvendig for trafikkavvikling.
– teknisk feil eller trafikkuhell som krever berging av den privatbil du reiser med. jf. pkt. F.1.2

Vi erstatter ikke utgifter ved flyforsinkelse, kansellering eller overbooking som omfattes av EU-direktiv 261/2004 og som flyselskapene selv har erstatningsansvaret for.

Merk at det er forsinkelsen som må være 2 timer, det betyr du trenger 2 timer pluss MCT, eventuelt innsjekkstid hvis du må sjekke inn.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

SK908 ble 3 timer 43 minutter forsinket 20/5, noe som vel gir rett til EU-kompensasjon (SAS oppfordret meg selv til å søke dette, så da var forsinkelsen noe som var innenfor deres kontroll). Kan man kreve kompensasjon også for infant?
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

SK908 ble 3 timer 43 minutter forsinket 20/5, noe som vel gir rett til EU-kompensasjon (SAS oppfordret meg selv til å søke dette, så da var forsinkelsen noe som var innenfor deres kontroll). Kan man kreve kompensasjon også for infant?



For langdistanse (over 3500km) er det over 4 timer forsinkelser som gjelder i henhold EU261 så du stiller ikke veldig sterkt her

Men ellers så regnes også infants som passasjerer, og var nylig en dom i flyselskapenes disfavør her. Man betaler jo faktisk for dem, selv om summen ofte er mer symbolsk
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

For langdistanse (over 3500km) er det over 4 timer forsinkelser som gjelder i henhold EU261 så du stiller ikke veldig sterkt her

Men ellers så regnes også infants som passasjerer, og var nylig en dom i flyselskapenes disfavør her. Man betaler jo faktisk for dem, selv om summen ofte er mer symbolsk

Aha! Jeg leste meg blind på Forbrukerrådets forsinkelseskalkulator, som angir at man har krav på 300 EUR ved 3 timer+ mellom 1500 og 3500. Men det stemmer jo ikke med EU261.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

For langdistanse (over 3500km) er det over 4 timer forsinkelser som gjelder i henhold EU261 så du stiller ikke veldig sterkt her

SAS kompenserer jammen meg med 300 euro allikevel. Saksbehandlingstid på under 12 timer.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

En høyesteretts dom i Danmark har fastslått at en forsinkelse som har utgangspunkt i en diversion pga vær et dagen før, regnes som en ekstraordinær hendelse og ikke gir rett til kompensasjon. Dette var motsatt kompensasjon lavere rettsinstanser i Danmark kom fram til etter SAS der ble dømt til å betale erstattning til noen passasjerer mellom CPH-IAD som ble snaue 4 timer forsinket etter samme avgang dagen før måtte gå til PHL pga vær og de ikke hadde klart hente inn forsinkelsen
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

En høyesteretts dom i Danmark har fastslått at en forsinkelse som har utgangspunkt i en diversion pga vær et dagen før, regnes som en ekstraordinær hendelse og ikke gir rett til kompensasjon. Dette var motsatt kompensasjon lavere rettsinstanser i Danmark kom fram til etter SAS der ble dømt til å betale erstattning til noen passasjerer mellom CPH-IAD som ble snaue 4 timer forsinket etter samme avgang dagen før måtte gå til PHL pga vær og de ikke hadde klart hente inn forsinkelsen

Takk for rapport! Finnes dommens fulle tekst på nett?

Forstår jeg det riktig at SAS slapp unna med forsinkelse på CPH-ORD fordi ORD-CPH var forsinket fordi CPH-ORD ble diverted?

Jeg er tilbøyelig til være enig at neste flight kan være omfattet på long haul, men på avgang fra selskapets hub et det mulighet til reservetiltak.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Takk for rapport! Finnes dommens fulle tekst på nett?

Forstår jeg det riktig at SAS slapp unna med forsinkelse på CPH-ORD fordi ORD-CPH var forsinket fordi CPH-ORD ble diverted?

Jeg er tilbøyelig til være enig at neste flight kan være omfattet på long haul, men på avgang fra selskapets hub et det mulighet til reservetiltak.

Litt om saken her:

https://standby.dk/sas-sejren-i-hoejesteret-faar-stor-betydning-for-fremtiden/

SAS sejren i Højesteret får stor betydning for fremtiden
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Det er vel ikke noe sjokk at slik regelverket har vært tolket frem til nå, har lagt en for stor byrde på flyselskapene. Men det som er beklagelig er jo at det nå blir mer uklart hvor grensen går, og det kan bli lettere for selskapepene å slippe unna på saker de bør dekke. Hva skal til for at kundene skal kunne lastes? Hvor lenge skal man akseptere konsekvensen av en hendelse som er utenfor selskapets kontroll? Flyselskapene idag kjører jo ganske stramme opprasjoner med lite fleksibilitet.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Flyselskapene idag kjører jo ganske stramme opprasjoner med lite fleksibilitet.

En dyd av nødvendighet med de marginene bransjen er presset til å operere med. Luft i trafikkprogrammet koster penger.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei.
Håper noen kan hjelpe meg/oss med hvilke rettigheter til erstatning vi har . Hadde billetter til utreise med Thai onsdag 28. juni 14.15 med ankomst MNL 29.juni 11.55. Videre Cebupacificair 16.25 til Cebu, 2 netter på Cordova Home Village i Cebu og videre Cebupacificair til Surigao 1. juli 10.25.
Vi er meg og min datters familie på 1+5 personer på separate Thaibilletter, mens resten er booked av meg under ett.
Surigao City er vårt oppholdsted de neste ukene.
Etter 90 minutter i flyet (i Oslo)får vi beskjed om teknisk feil og måtte ut og vente ved gate. Etter et par timer får vi ny avgang neste dag og hotell og mat.
Ved innsjekk får vi nye BP (selvfølgelig) og da kun til BKK da de ikke vet når vi ankommer der. Bagasje også kun sjekket til BKK og ikke gjennomgående MNL.
Flyet tar av kun noen minutter før den andre (og rutemessige) Thaiavgangen torsdag 29.juni.
Ombord i flyet får vi beskjed om at vi vil bli møtt av Thairepresentanter ved tuben ut av flyet ved ankomst og loset videre.
Selvfølgelig møtte det ingen der og jeg fant selv en Thaiskranke, etter og ha kranglet oss gjennom sikkerhetssjekken opp til 2. etg uten BP.
Etter en times kø fikk vi nye BP, kuponger til Dayhotellet på BKK og beskjed om at bagasjen var reroutet til MNL. Flyavgang 14.45 med ankomst MNL 19.00. 31 timer forsinket.
Da var Cebupacificair MNL-CEB, overnatting i Cebu og CEB-SGU gått til helv..... og jeg booked MNL -BXU(Butuan) og van derfra til Surigao City.
Av bagasje var også kun 2 av 6 kofferter ankommet.
I skrivende stund er koffertene ankommet MNL, men pga begrenset cargokapasitet på ATRflyene til Surigao kan det ta noen dager før de ankommer.
Vi har god kommunikasjon med forsikringsselskapene(selvfølgelig har jeg og min datters familie forskjellige selskaper) og blitt enige om fordelingen av merkostnadene 1/6 til mitt og 5/6 til min datters. Men det store spørsmålet er HVORDAN ER THAI ANGÅENDE KOMPENSASJONEN FOR FORSINKELSE?
Etter Airhelps sin kalkulator skal vi ha 685 Euro pr person for tort og svie.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top