Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v. (2008-2018)?

Status
Not open for further replies.
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Det gjelder da på hjemreise hvis det er en t/r fra Norge?

Nei, ikke hvis det er et selskap utenfor Europa. Hadde selskapet vært europeisk hadde man vært dekket også på hjemreisen.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hva er da rettigheter for en tur retur LHR-SYD med BA+QF på en billett?
Jeg har retur fra LHR til OSL noen 5 timer senere og jeg liker å være forberedt hvis uhell skulle inntreffe, selv om reiseforsikring tar seg av dette
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hva er da rettigheter for en tur retur LHR-SYD med BA+QF på en billett?

Gjennomgående billett: selskapene har ansvar og får deg hjem!

Hvis du tenker på evt. forsinkelse inn til London (og evt. EU-krav), så er det den som flyr deg inn til London som "kan lastes" for forsinkelsen. Er det en kenguru utenpå flyet så er det ikke et EU-selskap :lol:
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hadde det vore utreise frå EU/EØS så hadde du vore berettiga, men ikkje når det er utreise frå Asia.

Kvar flyselskapet høyrer heime har ingenting å sei.

Dette stemmer vel ikke, hadde han fløyet med et selskap registrert i et EØS land. Så ville han hatt EU rettighetene også på hjemvei.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Dette stemmer vel ikke, hadde han fløyet med et selskap registrert i et EØS land. Så ville han hatt EU rettighetene også på hjemvei.

Ja, du har rett. Eg tenkte meir "andre vegen", at det ikkje har noko å sei kvar flyselskapet er registrert så lenge utreise er frå EU/EØS, du har likevel rett på kompensasjon.

Men du har også rett på kompensasjon på heimreise (med utgangspunkt utanfor Europa), hvis flyselskapet er registrert i EU/EØS.
 
Rettigheter ved kansellering

Min datter i Oslo skulle denne helgen ha besøk av 2 venninner fra Bergen. De hadde booket med Norwegian DY 641 kl 18:20
Klokken 13:38 kommer følgende teksmelding:
Vi beklager å meddele at ditt fly er kansellert DY641 24. Feb Bergen. - Oslo/Gard. Avg: 18:20 Referanse xxxx
For gratis endring eller full refusjoin av reisen gå til vår hjemmeside.....

SAS er utsolgt. NSB fullt. Første ledige med Norwegian er i morgen kl 17:40....

Er det så enkelt for Norwegian å løpe fra den kontrakten de har tegnet med sine kunder i form av en billett?

Har disse jentene noe som helst rettigheter angående refusjon av returbillettene på søndag?

Har de i det hele tatt noen rettigheter når Norwegian ødelegger en lenge planlagt helg?

Takke meg til selskaper som jeg fortsatt tror føler et visst ansvar for sine passasjerer
 
Re: Rettigheter ved kansellering

Widerøe har ledige plasser til Torp (dyre billetter)
 
Re: Rettigheter ved kansellering

Er det så enkelt for Norwegian å løpe fra den kontrakten de har tegnet med sine kunder i form av en billett?

Har disse jentene noe som helst rettigheter angående refusjon av returbillettene på søndag?

Har de i det hele tatt noen rettigheter når Norwegian ødelegger en lenge planlagt helg?

Rettighetene er ihht vanlige regler, det står beskrevet her:
https://www.norwegian.no/reiseinformasjon/forsinkelser-og-kanselleringer/kanselleringer/
https://www.norwegian.no/booking/bestillingsinformasjon/regler-og-vilkar/passasjerrettigheter/

Utfordringen er vel at det er vinterferie start/slutt denne helgen så ikke finnes ikke ledige plasser øst/vest på kort varsel. De har rett på mat og overnatting, evt. å kansellere reisen

Det står bl.a.:
Dersom du ikke lenger ønsker å reise, har du rett til full refusjon av den ubrukte billetten og eventuelle videre flyvninger med Norwegian, inkludert returbilletten.
 
Re: Rettigheter ved kansellering

Min datter i Oslo skulle denne helgen ha besøk av 2 venninner fra Bergen. De hadde booket med Norwegian DY 641 kl 18:20
Klokken 13:38 kommer følgende teksmelding:
Vi beklager å meddele at ditt fly er kansellert DY641 24. Feb Bergen. - Oslo/Gard. Avg: 18:20 Referanse xxxx
For gratis endring eller full refusjoin av reisen gå til vår hjemmeside.....

SAS er utsolgt. NSB fullt. Første ledige med Norwegian er i morgen kl 17:40....

Er det så enkelt for Norwegian å løpe fra den kontrakten de har tegnet med sine kunder i form av en billett?

Har disse jentene noe som helst rettigheter angående refusjon av returbillettene på søndag?

Har de i det hele tatt noen rettigheter når Norwegian ødelegger en lenge planlagt helg?

Takke meg til selskaper som jeg fortsatt tror føler et visst ansvar for sine passasjerer

De skal ha rett på 250 euro hver, samt refusjon. Hvis returbilletten var på samme booking skal denne også kunne refunderes. Uansett er det mulig reiseforsikring slår inn. Mager trøst, men noe er set i hvert fall.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Bare litt oppfølging på denne:


-------------------------------------------------------------
" Hei! Håper det er noen jusskyndige kranglefanter her
Direkteflighten med Norwegian kl. 19:20 fra Tromsø til Gatwick 16 desember ble noe vanskeligere enn planlagt.
Først: 2 timer forsinkelse pga startvansker på høyre motor. Venting inne i terminal uten matkupong. Beskjed etter 2 timer: Reparatør på vei, og det blir ny avgang neste dag 12:00. Hotell kunne ordnes via Norwegian-skranken (100 pers i kø, dro heller hjem).
Neste dag: 3 timer venting på rullebanen inne i kabinen grunnet tåke i London. Ingen matservering, men vannflasker utdelt. Fremme i London 19:00 lokal tid.
Oppsummert: Mistet 18 timer av en allerede kort londonweekend, ingen matkuponger og mistet en forhåndsbetalt hotellnatt.

Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?
EU 261/04 er din venn. Kompensasjon på "alt" unntatt vær, streik, krig og birdstrike. Størrelsen på kompensasjon avhenger av distanse, men tipper du skal ha 250 EUR.
Edit: Ettersom flighten er på over 1500 km, har du krav på 400 EUR per person i kompensasjon. Vær forberedt på å ta saken til Flyklagenemda for å få pengene. Norwegian er notorisk på å avvise krav i første instans, men du må starte med å få avslag der før du kan gå til Flyklagenemda.
-------------------------------------------------------


Behandlingstid hos flyklagenemda var ca 70 dager. I går tikket det inn bekreftelse på at begge passasjerer får 400 EUR i erstatning :-)
 
Re: Rettigheter ved kansellering

De skal ha rett på 250 euro hver, samt refusjon. Hvis returbilletten var på samme booking skal denne også kunne refunderes. Uansett er det mulig reiseforsikring slår inn. Mager trøst, men noe er set i hvert fall.

De sendte krav på 250 Euro og har fått følgende svar:

Norwegian avgång DY641 (BGO-OSL) 24.02.2017 blev desverr innstalld. Denna oregelmessighet blev fororsakad av en extraordinary omstendighet som inte kunde undvikas aven om alla rimliga åtgarder genomfordes. *

Vi kan desvarre inte tilmotesgå din begaran om compensation eftersom flyget stalldes in på grund av extraordinara omstendigheter. Detta grunder sig på EU forotdningen 261/2004 Artikel 5(3).

Vi ber om ursjekt for de olagenheter dette har orsakat, men hoppas att vi trots dette ... bla bla bla


* Flight disruption information

Norwegian flight: DY641 (BGO-OSL) 24.02.2017
Disruption type: Cancelled
Reason for disruption: This cancellation was caused by acute illness amongst our crew

Om ni inte er enig med vår vardering av sakenhar man mojlighet att få saken behandlad av Transportklagenemnda inom 1 år efter at kravet har mottagits.


Så noen linker.


Hva sier eksprertisen? Er en slik begrunnelse nok til at en ikke skal gå videre med saken?

Jeg trodde at alle anstendige flyselskaper hadde crew på stand by i tilfelle sykdom og at det er en normal operasjonsmodus
 
Last edited:
Re: Rettigheter ved kansellering

De sendte krav på 250 Euro og har fått følgende svar:

Norwegian avgång DY641 (BGO-OSL) 24.02.2017 blev desverr innstalld. Denna oregelmessighet blev fororsakad av en extraordinary omstendighet som inte kunde undvikas aven om alla rimliga åtgarder genomfordes. *

Vi kan desvarre inte tilmotesgå din begaran om compensation eftersom flyget stalldes in på grund av extraordinara omstendigheter. Detta grunder sig på EU forotdningen 261/2004 Artikel 5(3).

Vi ber om ursjekt for de olagenheter dette har orsakat, men hoppas att vi trots dette ... bla bla bla


* Flight disruption information

Norwegian flight: DY641 (BGO-OSL) 24.02.2017
Disruption type: Cancelled
Reason for disruption: This cancellation was caused by acute illness amongst our crew

Om ni inte er enig med vår vardering av sakenhar man mojlighet att få saken behandlad av Transportklagenemnda inom 1 år efter at kravet har mottagits.


Så noen linker.


Hva sier eksprertisen? Er et slik begrunnelse nok til at en ikke skal gå videre med saken?

Jeg trodde at alle anstendige flyselskaper hadde crew på stand by i tilfelle sykdom og at det er en normal operasjonsmodus

Dette er nok et standardsvar de sender til alle, og håper de ikke går videre med saken. Sykdom blant ansatte kan da umulig være noe spesielt, med mindre det er snakk om noe akkutt som rammer mange samtidig (epedemi). Denne hadde jeg definitivt gått videre med.
 
Re: Rettigheter ved kansellering

De sendte krav på 250 Euro og har fått følgende svar:

Norwegian avgång DY641 (BGO-OSL) 24.02.2017 blev desverr innstalld. Denna oregelmessighet blev fororsakad av en extraordinary omstendighet som inte kunde undvikas aven om alla rimliga åtgarder genomfordes. *

Vi kan desvarre inte tilmotesgå din begaran om compensation eftersom flyget stalldes in på grund av extraordinara omstendigheter. Detta grunder sig på EU forotdningen 261/2004 Artikel 5(3).

Vi ber om ursjekt for de olagenheter dette har orsakat, men hoppas att vi trots dette ... bla bla bla


* Flight disruption information

Norwegian flight: DY641 (BGO-OSL) 24.02.2017
Disruption type: Cancelled
Reason for disruption: This cancellation was caused by acute illness amongst our crew

Om ni inte er enig med vår vardering av sakenhar man mojlighet att få saken behandlad av Transportklagenemnda inom 1 år efter at kravet har mottagits.


Så noen linker.


Hva sier eksprertisen? Er en slik begrunnelse nok til at en ikke skal gå videre med saken?

Jeg trodde at alle anstendige flyselskaper hadde crew på stand by i tilfelle sykdom og at det er en normal operasjonsmodus

Det vesentlige her er når sykdommen oppsto og hvilke alternativer flyselskapet hadde for å skaffe erstatningsbesettning. Dom mot Primera Air i svenske tingretten i november 2014 stadfester f.eks at syk pilot 10 timer før planlagt flyvning ikke var en ekstraordinær hendelse og dermed erstattningspliking etter EU forordningen.

Viser til uttalelse fra Flyklagenemnda i sak 2016-00270 der klager fikk medhold.
Sykdom blant besetningen kan være en slik ekstraordinær omstendighet som medfører
at den reisende ikke har krav på erstatning. Sykdom hos besetningen oppstår imidlertid
fra tid til annen. Flyselskapet må derfor være forberedt på og ha en beredskapsplan for
håndtering av påregnelig sykdom. Nemnda forutsetter at selskapene innretter seg slik at
de kan håndtere sykdom på kort tid. Sykdom kan likevel oppstå så plutselig eller i et slikt
omfang at flyselskapet ikke har mulighet til å unngå innstilling av en eller flere avganger.
Dette må vurderes konkret

Widerøe har opplyst at kanselleringen skyldtes at kapteinen ble plutselig syk. Selskapet
har videre opplyst at de "til enhver tid" har "en viss mengde med stand by crew stående"
på deres baser, men at de ikke hadde noen klar i dette tilfellet. Widerøe har også
fremlagt en log som viser at flyet ble kansellert på grunn av mangel på crew, og at
selskapet forsøkte å finne annen kaptein fra det fikk rapport om sykdommen kl 1344.

Enten kanselleringen skyldtes en ekstraordinær omstendighet eller ikke, finner nemnda
etter en samlet vurdering at Widerøe ikke har godtgjort at kanselleringen ikke kunne
vært unngått selv om alle rimelige tiltak hadde vært truffet. Det er ikke gitt opplysninger
om størrelsen av Widerøes reservecrew og hvor dette befant seg. Det er heller ingen
opplysninger om hva reservecrewet var opptatt med.

Kanselleringen gir etter dette rett til en standarderstatning på 250 euro. Nemnda
anbefaler at Widerøe utbetaler erstatningen.

Sak: https://reiselivsforum.no/digiforms...9A580661DCB48E4E7F45CF5&xsessiontag=113343263
 
Last edited:
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei,

noen som har erfaring med flyhjelpen.no? De skal visstnok kunne si med det samme om du har krav på noe eller ikke, og kan gå til sak for deg - gratis hvis du ikke får noe, 25% kost hvis de vinner saken.

På forånd takk for info. :)
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei,

noen som har erfaring med flyhjelpen.no? De skal visstnok kunne si med det samme om du har krav på noe eller ikke, og kan gå til sak for deg - gratis hvis du ikke får noe, 25% kost hvis de vinner saken.

På forånd takk for info. :)

Er generelt veldig kritisk til slike selskaper. Sjekk heller https://www.forbrukerradet.no/fly/ og dersom du mener du har en sak så klager du selv. Får du avslag er det svært lett å klage til flyklagenemnda. Så slipper du kaste ut penger av vinduet.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Ok, takk for hjelpen :)

Til info så har disse to sendt videre til Flyklagenemnda. 7 måneders forventet behandlingstid.
De ble forøvrig tilbudt busstransport over fjellet. Dette takket de nei til fordi den ene er gravid med bekkenløsning
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei,

mistet min connection til SVG i kveld. Reiste fra ICN, og er nå fast i London.

Billetten er issued av SAS, men turen fra ICN - LHR var med Asiana (som er skyld i forsinkelsen). Hvem klager jeg til - SAS eller Asiana?

I tillegg; har jeg noen rettigheter overhodet når det gjelder tapt arbeidsinntekt? Fant en eldre artikkel som som sier så ("kan kreve erstatning").

Takk.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Det er 'delivering carrrier' som er ansvarlig - uansett hvem som har utstedt billetten. SAS er ikke part i dette.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei.
Var på tur med Norwegian i går, og reisen til London ble 4,5 timer forsinket på grunn av tekniske problemer med flyet.
Vi var to voksne og 1 spedbarn på fanget i reisefølget. Er det noen som vet om vi har krav på full kompensasjon for alle tre? Om det er 2*250 Euro eller 3*250 Euro.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top