Jeg tipper SAS siden det er i Østersund.Life sucks get used to it ;-) Hvem flyr du med?
For ordinære bonusbiletter gjelder de samme reglene mht. kompensasjon osv. ved forsinkelser, mm, som for biletter betalt i NOK/DKK/EUR/USD/osv... Det consumerseurope.dk henviser til under "do not apply" er reiser på bilettklasser/priser som ikke er tilgjelgelig for "ordinære kunder" ("neither directly nor indirectly available to regular consumers"), og vil dermed i hovedsak omfatte det som her på forumet omtales som "ID-biletter". Så at det står "reduced price" trenger du ikke feste deg ved, for bonusbiletter er i prinsippet tilgjengelig for alle og enhver.Mulig det er omtalt før, men fant ikke noe på et kjapt søk.
Hvordan er rettighetene i forhold til kompensasjon for forsinkelse på bonusbilletter?
Man har jo tross alt betalt litt for billettene, både med points og cash for avgifter.
Og man har fremdeles en ulempe med å bli forsinket.
Snip fra consumereurope.dk: The rules do not apply to passengers travelling free of charge or on tickets at reduced price, which are neither directly nor indirectly available to regular consumers.
However, the regulations do apply to tickets issued on the basis of a bonus programme or the like. To be covered by the regulations, you must have checked in on time and have a valid ticke
Noen som har erfaringer med å få kompensasjon for det?
For ordinære bonusbiletter gjelder de samme reglene mht. kompensasjon osv. ved forsinkelser, mm, som for biletter betalt i NOK/DKK/EUR/USD/osv... Det consumerseurope.dk henviser til under "do not apply" er reiser på bilettklasser/priser som ikke er tilgjelgelig for "ordinære kunder" ("neither directly nor indirectly available to regular consumers"), og vil dermed i hovedsak omfatte det som her på forumet omtales som "ID-biletter". Så at det står "reduced price" trenger du ikke feste deg ved, for bonusbiletter er i prinsippet tilgjengelig for alle og enhver.
hei,
kan jeg avbestille et billett når jeg vet at jeg ikke rekker min connection og som følge må overnatte i Gardermoen, men når SAS nekter å refundere før flyet fra oslo er "missed"? dekkes dette av forsikring?
takk,
600euro spør meg, hvis sammenhengene billett. Enig mcduck?![]()
Hvor mye er det å hente i kompensasjon i følgende sak: fly fra stavanger til amsterdam er forsinket pga teknisk så vedkommende rekker ikke fly videre til mexico city med samme selskap. Ankommer final destinasjon 9 timer forsinket.
Jeg har også et spørsmål til dere som har peil på dette. Fly Chania-Oslo forsinket i 10 timer og 54 min. Grunn: Cockpit-vindu sprakk i lufta på en tidligere flight flyet gjorde. Thomas Cook nekter å betale erstatning:
"Forsinkelsen på deres flynummer DK824 til Oslo skyldtes at det plutselig oppstod en sprekk i det planlagte flyets frontrute. Forsinkelsen kunne derfor ikke ha vært unngått, selv om alle rimelige forholdsregler var tatt. Det er derfor vår vurdering, at Thomas Cook Airlines ikke er forpliktet til å kompensere ved denne forsinkelsen."
Hva er riktig her? Har man rett til erstatning?
Teknisk feil er ikke en ekstraordinær omstendighet i forordningens forstand. Teknisk feil fritar således ikke fra plikten til å betale erstatning. Unntak kan tenkes ved fabrikasjonsfeil og ved skader på flyet pga. sabotasje eller terrorhandlinger, jf. EU-domstolens avgjørelse av 17. september 2015, Corina van der Lans – KLM.
Har en svigerfar som skulle lørdag (5/11) reise med KLM/Delta fra DFW - ATL - AMS - TRD, men flyet ATL - AMS ble kansellert.
Han fikk da en ny flight, i morgen tirsdag (8/11). Dette må vel være noe som utløser en kompensasjon i en eller annen form når de ikke kan oppdrive ett nytt flysete hjem før etter 3 dager?
Hei.
Skulle fly København - Beijing - Taipei, hele reisen er bestilt hos SAS, København - Beijing flyes av SAS, mens Taipei flyes av et eller annet kinesisk jallaselskap, men hele reisen var en gjennomgående billett hos SAS. Flyet fra Beijing til Taipei ble kansellert, og kom ikke frem før neste dag, ca 20 timer forsinket. Hadde dette vært en ren SAS flyvning er det jo ingen tvil om at kompensasjon på 600 euro hadde vært OK, men hvordan stiller denne saken seg? Hele reisen er jo bestilt hos SAS og da tenker jeg at deres regler / EU-reglene må følges, eller....?
Takker for svar!
Så länge som det inte är extraordinära omständigheter så gäller följande ersättning:Vi skal reise om 11 timer til London, nå fikk jeg sms fra sas der jeg er ombooket så ny ankomst london er kl 21:20, istedet for kl 09:20. Hva har jeg krav på?? Vi har jo booket og betalt ting vi nå ikke rekker???
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.