Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v. (2008-2018)?

Status
Not open for further replies.
Re: Pga tåke, Østersund istedet for Trondheim. Rettigheter?

Life sucks get used to it ;-) Hvem flyr du med?
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Mulig det er omtalt før, men fant ikke noe på et kjapt søk.

Hvordan er rettighetene i forhold til kompensasjon for forsinkelse på bonusbilletter?
Man har jo tross alt betalt litt for billettene, både med points og cash for avgifter.
Og man har fremdeles en ulempe med å bli forsinket.

Snip fra consumereurope.dk: The rules do not apply to passengers travelling free of charge or on tickets at reduced price, which are neither directly nor indirectly available to regular consumers.

However, the regulations do apply to tickets issued on the basis of a bonus programme or the like. To be covered by the regulations, you must have checked in on time and have a valid ticke



Noen som har erfaringer med å få kompensasjon for det?
For ordinære bonusbiletter gjelder de samme reglene mht. kompensasjon osv. ved forsinkelser, mm, som for biletter betalt i NOK/DKK/EUR/USD/osv... Det consumerseurope.dk henviser til under "do not apply" er reiser på bilettklasser/priser som ikke er tilgjelgelig for "ordinære kunder" ("neither directly nor indirectly available to regular consumers"), og vil dermed i hovedsak omfatte det som her på forumet omtales som "ID-biletter". Så at det står "reduced price" trenger du ikke feste deg ved, for bonusbiletter er i prinsippet tilgjengelig for alle og enhver.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

For ordinære bonusbiletter gjelder de samme reglene mht. kompensasjon osv. ved forsinkelser, mm, som for biletter betalt i NOK/DKK/EUR/USD/osv... Det consumerseurope.dk henviser til under "do not apply" er reiser på bilettklasser/priser som ikke er tilgjelgelig for "ordinære kunder" ("neither directly nor indirectly available to regular consumers"), og vil dermed i hovedsak omfatte det som her på forumet omtales som "ID-biletter". Så at det står "reduced price" trenger du ikke feste deg ved, for bonusbiletter er i prinsippet tilgjengelig for alle og enhver.

Takk.
Foreldre ble rimelig mye forsinket på en CT, derfor jeg ville høre...
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Opplevde at jeg ble 12 timer forsinket i sommer på SVG-OSL-BDU med Norwegian, DY547, 21.juli men ble fløyet av Carpatair YR-FZA. Misset siste flight til OSL-BDU, fikk hotell og mat. La inn krav om standardkompensasjon etter EU261. Fikk selvfølgelig avslag fordi This delay was caused by an earlier disruption within our network that had a direct effect on this flight. The original flight was disrupted due to mandatory security measures, as well as an unforeseen change of the aircraft's tire.
Hva betyr "Mandatory security mesures"? Pålagte sikkerhetstiltak er vel ikke uforutsette problemer?
Så er spørsmålet kan noen hjelpe meg om det egentlig stemmer. I service desken på OSL sa de at det ikke var logget noen tekniske problemer, men de hadde hatt noen problemer med mannskap siste dagene.
Tenker samle litt info om det stemmer.
I tillegg så inspiseres vel dekk felere ganger daglig? Slik at det burde være mulig planlegge skifte dette, skjønner selvfølgelig at hvis det er ytre årsaker til dekkskiftet. Setter pris på litt help her....:D
 
haster! rettigheter ved sikker forsinkelse

hei,
kan jeg avbestille et billett når jeg vet at jeg ikke rekker min connection og som følge må overnatte i Gardermoen, men når SAS nekter å refundere før flyet fra oslo er "missed"? dekkes dette av forsikring?

takk,
 
Re: haster! rettigheter ved sikker forsinkelse

hei,
kan jeg avbestille et billett når jeg vet at jeg ikke rekker min connection og som følge må overnatte i Gardermoen, men når SAS nekter å refundere før flyet fra oslo er "missed"? dekkes dette av forsikring?

takk,

Hei

Har du begge flyturene på samme billett eller separate billetter? Dersom du har sammenhengene billett så bør det ikke være noe problem å avbestille hos SAS dersom de ikke kan booke deg om slik at du kommer fram inne rimelig tid.
Har du separate billetter og du har reiseforsikring så vil denne som regel kunne hjelpe deg, dersom du har lagt inn god tid til mellomlanding.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Ser det murres om en mulig Eurowingsstreik i morgen, hvilket kan ødelegge planene mine litt. Noen som vet deres policy på ombooking, eller om de bare refunderer billettene? Plan C er uansett "aktivert" som nødløsning hvis ikke du flyr til OSL i morgen
 
Re: Tekn. feil, kansellert gir ingen EU261/2004 kompensasjon?

Hvor mye er det å hente i kompensasjon i følgende sak: fly fra stavanger til amsterdam er forsinket pga teknisk så vedkommende rekker ikke fly videre til mexico city med samme selskap. Ankommer final destinasjon 9 timer forsinket.
 
Re: Tekn. feil, kansellert gir ingen EU261/2004 kompensasjon?

600euro spør meg, hvis sammenhengene billett. Enig mcduck? ;)
 
Re: Tekn. feil, kansellert gir ingen EU261/2004 kompensasjon?

600euro spør meg, hvis sammenhengene billett. Enig mcduck? ;)

Hvor mye er det å hente i kompensasjon i følgende sak: fly fra stavanger til amsterdam er forsinket pga teknisk så vedkommende rekker ikke fly videre til mexico city med samme selskap. Ankommer final destinasjon 9 timer forsinket.

Helt enig, dersom det ikke viser seg at de kan ikke kan klandres (Fabrikasjonsfeil, sabotasje, etc). Har du sammenhengende billet blir det €600 da endedestinasjonen var over 3500km.

Her er reglene veldig skjerpet inn etter ny dom i fjor. Det skal veldig mye til før flyselskapet kan unnlate å utbetale erstatning.
 
Last edited:
Re: Tekn. feil, kansellert gir ingen EU261/2004 kompensasjon?

Jeg har også et spørsmål til dere som har peil på dette. Fly Chania-Oslo forsinket i 10 timer og 54 min. Grunn: Cockpit-vindu sprakk i lufta på en tidligere flight flyet gjorde. Thomas Cook nekter å betale erstatning:

"Forsinkelsen på deres flynummer DK824 til Oslo skyldtes at det plutselig oppstod en sprekk i det planlagte flyets frontrute. Forsinkelsen kunne derfor ikke ha vært unngått, selv om alle rimelige forholdsregler var tatt. Det er derfor vår vurdering, at Thomas Cook Airlines ikke er forpliktet til å kompensere ved denne forsinkelsen."

Hva er riktig her? Har man rett til erstatning?
 
Re: Tekn. feil, kansellert gir ingen EU261/2004 kompensasjon?

Jeg har også et spørsmål til dere som har peil på dette. Fly Chania-Oslo forsinket i 10 timer og 54 min. Grunn: Cockpit-vindu sprakk i lufta på en tidligere flight flyet gjorde. Thomas Cook nekter å betale erstatning:

"Forsinkelsen på deres flynummer DK824 til Oslo skyldtes at det plutselig oppstod en sprekk i det planlagte flyets frontrute. Forsinkelsen kunne derfor ikke ha vært unngått, selv om alle rimelige forholdsregler var tatt. Det er derfor vår vurdering, at Thomas Cook Airlines ikke er forpliktet til å kompensere ved denne forsinkelsen."

Hva er riktig her? Har man rett til erstatning?

Jeg ville tatt dette til flyklagenemnda.

Som nemnda selv sier:
Teknisk feil er ikke en ekstraordinær omstendighet i forordningens forstand. Teknisk feil fritar således ikke fra plikten til å betale erstatning. Unntak kan tenkes ved fabrikasjonsfeil og ved skader på flyet pga. sabotasje eller terrorhandlinger, jf. EU-domstolens avgjørelse av 17. september 2015, Corina van der Lans – KLM.

Etter denne dommen har de fleste saker vedr teknisk feil resultert i medhold for klager i flyklagenemnda.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei.

Skulle fly København - Beijing - Taipei, hele reisen er bestilt hos SAS, København - Beijing flyes av SAS, mens Taipei flyes av et eller annet kinesisk jallaselskap, men hele reisen var en gjennomgående billett hos SAS. Flyet fra Beijing til Taipei ble kansellert, og kom ikke frem før neste dag, ca 20 timer forsinket. Hadde dette vært en ren SAS flyvning er det jo ingen tvil om at kompensasjon på 600 euro hadde vært OK, men hvordan stiller denne saken seg? Hele reisen er jo bestilt hos SAS og da tenker jeg at deres regler / EU-reglene må følges, eller....?

Takker for svar!
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Har en svigerfar som skulle lørdag (5/11) reise med KLM/Delta fra DFW - ATL - AMS - TRD, men flyet ATL - AMS ble kansellert.

Han fikk da en ny flight, i morgen tirsdag (8/11). Dette må vel være noe som utløser en kompensasjon i en eller annen form når de ikke kan oppdrive ett nytt flysete hjem før etter 3 dager?
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Har en svigerfar som skulle lørdag (5/11) reise med KLM/Delta fra DFW - ATL - AMS - TRD, men flyet ATL - AMS ble kansellert.

Han fikk da en ny flight, i morgen tirsdag (8/11). Dette må vel være noe som utløser en kompensasjon i en eller annen form når de ikke kan oppdrive ett nytt flysete hjem før etter 3 dager?

Hva er oppgitt grunn for forsinkelsen? På flighter TIL EU gjelder kun krav om standarderstatning dersom ruta opereres av et europeisk selskap. Dersom KLM opererer ruta ATL-AMS vil han dekkes.

Be selskapet om en redegjørelse om hva som utløste forsinkelsen. Ikke gi etter om de kjører på teknisk feil som en ekstraordinær hendelse, dette er erstatningspliktig etter dom mot KLM i 2015. Ved streik/vær vil du ha mindre rettigheter.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei.

Skulle fly København - Beijing - Taipei, hele reisen er bestilt hos SAS, København - Beijing flyes av SAS, mens Taipei flyes av et eller annet kinesisk jallaselskap, men hele reisen var en gjennomgående billett hos SAS. Flyet fra Beijing til Taipei ble kansellert, og kom ikke frem før neste dag, ca 20 timer forsinket. Hadde dette vært en ren SAS flyvning er det jo ingen tvil om at kompensasjon på 600 euro hadde vært OK, men hvordan stiller denne saken seg? Hele reisen er jo bestilt hos SAS og da tenker jeg at deres regler / EU-reglene må følges, eller....?

Takker for svar!

Hei

Siden flighten fra Beijing til Taipei opereres helt utenfor EU har du ingen rettigheter om standarderstatning. Likevel vil flyselskapet være erstatningspliktig for dokumenterte utgifter til hotel (Ved oppholde over natten) og mat etter 2 timers forsinkelse (etter kinesiske regler).
 
Re: Rettigheter ved ruteendringer?

Vi skal reise om 11 timer til London, nå fikk jeg sms fra sas der jeg er ombooket så ny ankomst london er kl 21:20, istedet for kl 09:20. Hva har jeg krav på?? Vi har jo booket og betalt ting vi nå ikke rekker???
 
Re: Rettigheter ved ruteendringer?

Vi skal reise om 11 timer til London, nå fikk jeg sms fra sas der jeg er ombooket så ny ankomst london er kl 21:20, istedet for kl 09:20. Hva har jeg krav på?? Vi har jo booket og betalt ting vi nå ikke rekker???
Så länge som det inte är extraordinära omständigheter så gäller följande ersättning:
Between an EU airport and a non-EU airport 3 hours or more
1 500 km or less EUR 250
1 500 km - 3 500 km EUR 400
Over 3 500 km EUR 600

Se länk
 
Re: Rettigheter ved ruteendringer?

Det der ser rart ut ... jeg ville ringt 05400 og sjekket hva som foregår.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top