Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v. (2008-2018)?

Status
Not open for further replies.

blazius

ScanFlyer Silver
Medlem
Har flypassasjerer noen standardrettigheter dersom ruteendringer får konsekvenser for en allerede booket reise? Eller er dette opp til det enkelte flyselskap/reisebyrås velvilje?

La oss si at jeg har en bekreftet, gjennomgående lavprisbillett fra A via B til C (på ett selskap, eller samarbeidende selskap). På grunn av en ruteendring er det ikke lenger mulig å nå den planlagte forbindelsen i B. Flyselskapet booker meg over på en senere avgang mellom B og C, dessverre fører dette til at jeg må sitte 5-6 timer ekstra i transitt på B flyplass.

- I et slikt tilfelle, har jeg rett til å kansellere bestillingen og få full refusjon?

- La oss si at det er mulig å gjennomføre turen med vesentlig mindre forsinkelse med en annen ruting enn A->B->C, f.eks. A->D->C (med samme selskap som opprinnelig booket). Denne rutingen er imidlertid priset høyere enn den opprinnelige bestillingen. Kan jeg kreve kostnadsfri ombooking dersom en slik ombooking får meg frem i samsvar med den opprinnelige reiseplanen?
 
Last edited:
Re: Rettigheter ved ruteendringer?

Nå skal jeg gå og legge meg, men jeg rekker i det minste svare på en måte:

http://www.flypassasjer.no/

Der bør du finne noe. Det er LT som drifter siden, og LT er også tilsynsmyndighet når det gjelder paxrettigheter i tilfeller som dine.
 
Re: Rettigheter ved ruteendringer?

Eneste rettighetene du har er hvis en av avgangene er blitt instilt og det er under to uker til du reiser. Hvis ikke det er tilfelle så er det opp til flyselskapet/reisebyråets vilje. Jeg ville i alle tilfeller tatt kontakt med flyselskapet/reisebyrået og forklart situasjonen og så se hva slags alternativer de kan komme med.
 
Re: Rettigheter ved ruteendringer?

Har flypassasjerer noen standardrettigheter dersom ruteendringer får konsekvenser for en allerede booket reise? Eller er dette opp til det enkelte flyselskap/reisebyrås velvilje?

La oss si at jeg har en bekreftet, gjennomgående lavprisbillett fra A via B til C (på ett selskap, eller samarbeidende selskap). På grunn av en ruteendring er det ikke lenger mulig å nå den planlagte forbindelsen i B. Flyselskapet booker meg over på en senere avgang mellom B og C, dessverre fører dette til at jeg må sitte 5-6 timer ekstra i transitt på B flyplass.

- I et slikt tilfelle, har jeg rett til å kansellere bestillingen og få full refusjon?

- La oss si at det er mulig å gjennomføre turen med vesentlig mindre forsinkelse med en annen ruting enn A->B->C, f.eks. A->D->C (med samme selskap som opprinnelig booket). Denne rutingen er imidlertid priset høyere enn den opprinnelige bestillingen. Kan jeg kreve kostnadsfri ombooking
dersom en slik ombooking får meg frem i samsvar med den opprinnelige reiseplanen?

De gangene familien og jeg Har bltt "utsatt" for dette har vi fått kompensasjon.
Sist gang CPH-New York-Florida til CPH-Washington-Florida fikk vi flybiletter på SAS til en verdi av ca 18 000 kroner (synes jeg å huske). Holdt til (nesten) Oslo-Roma tur/retur og Oslo-Hellas tur/retur. Ganske bra betalt synes jeg.
Enkelte ganger har vi fått telefon på forhånd.
 
Re: Rettigheter ved ruteendringer?

Takk for alle svar! Nå er ikke dette noen konkret problemstilling for meg, men jeg har opplevd litt ymse tidligere - alt fra å sitte "hele dagen" (6-7 timer) på OSL uten kompensasjon til å bli oppringt på forhånd og få forpleining i transitt og oppgradert klasse på flyet videre (selv om forsinkelsen ikke var på mer enn halvannentime eller så). Første tilfelle var BU (noen år siden, altså), det andre var KL.
 
Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei. Ankom nettopp Bodø 2,5t forsinket. Mistet derfor båt til Svolvær. Har jeg virkelig ingen rettigheter ift SAS? F.eks. Overnatting? Uten deres forsinkelse ville jeg jo kommet meg hjem i dag..
 
Re: Hjelp! Rettigheter ved forsinkelser?

Reiseforsikringen vil kunne dekke dette under det som kalles "innhenting av planlagt reiserute".

Utdrag fra Europeiske sin:

"Ved innhenting av planlagt reiserute når du kommer for sent til forhåndsbetalt transport som følge av teknisk feil, værforhold eller trafikkuhell med offentlig transport, erstattes inntil kr 20 000 pr person - inntil kr 50 000 for familie, og inntil kr 1 500 pr person - inntil kr 4000 for familie for overnatting."

Du må få en skriftlig bekreftelse fra SAS sin ankomstskranke om at flyet har ankommet for sent iht rutetid. Og der kan du jo evt spørre om du har 'krav' på noe fra dem, eller om du må ta det via reiseforsikringen.
 
Re: Hjelp! Rettigheter ved forsinkelser?

Takk! Dette stemte. Reiseforsikringen redder meg. SAS var lite behjelpelig..
 
Re: Hjelp! Rettigheter ved forsinkelser?

Jeg er litt usikker på hva slags hjelp SAS skulle yte deg i en slik situasjon??
 
Last edited:
Re: Hjelp! Rettigheter ved forsinkelser?

Flyselskapene har ansvar for å frakte deg så raskt som mulig til den DESTINASJON som er beskrevet i din flybillett. Om du skal videre med fly, som er i en sammenhengende billett og du ikke når dette, vil du få gratis ombooking, hotell mat etc.
Men, om du skal videre noe sted på en separat billett eller med et annet transportmiddel er ikke dette noe flyselskapet har eller skal ta ansvar for.
Det er da det er viktig å ha en god reiseforsikring som kan dekke denne type eventualiteter.
 
Re: Hjelp! Rettigheter ved forsinkelser?

Jeg har flere ganger fått refundert £30-40 pga. forsinket fly inn til LHR og BHX for buss-/togbillett videre til min destinasjon.

Så lenge SAS bruker punktlighet såpass betydelig i sin markedsføring, er dette også et kort man som forbruker bør vite å benytte: send mail til SAS Customer Care og si du velger SAS pga. punktlighet. Legg ved kvitteringer og be om refusjon av utleggene. Personlig har jeg hittil aldri fått avslag.
 
Re: Hjelp! Rettigheter ved forsinkelser?

Ved stoerre forsinkelser har jeg ogsaa faatt dekket utgifter av SAS i etterkant. Du vil nok uansett faa dekket mer via reiseforsikringen.
 
Re: Hjelp! Rettigheter ved forsinkelser?

Jeg har flere ganger fått refundert £30-40 pga. forsinket fly inn til LHR og BHX for buss-/togbillett videre til min destinasjon.

Så lenge SAS bruker punktlighet såpass betydelig i sin markedsføring, er dette også et kort man som forbruker bør vite å benytte: send mail til SAS Customer Care og si du velger SAS pga. punktlighet. Legg ved kvitteringer og be om refusjon av utleggene. Personlig har jeg hittil aldri fått avslag.

Et tilleggstips til dette er å be om en (spesifikk) poengsum i stedet for cash, da de nok har lettere å gi ut dette.
 
SK flytter avg. 40 min.

Lurer på om det er noen smarte hoder her som har noen synspunkter på min problem stilling, eller om jeg er helt på "bærtur"

Skal fly:

SK1453(08:20)/9403(10:10) OSL-CPH-VIE 27/3-2013. SK 1453 er kanselert og jeg er booket på SK 453(07:40) som går 40 min.tidligere. Det er dermed ikke noe problem å nå SK9403 i CPH.
Mitt problem er som følger;jeg bor ikke i Oslo sentrum, har ikke noen buss som er inne i sentrum før 06:40, og kan dermed i prisippet nå flytog fra Oslo S kl 06:45, og vil da være på OSL 07:03. En liten forsinkelse og jeg er F****. Alternativet er å ta en taxi til Oslo S som koster ca. 550, men da kan jeg like godt ta taxi hele veien.
Snakket med SK i dag på tlf. De tilbyr meg å booke om til en avgang som går direkte 13:55, men da rekker jeg ikke toget videre fra VIE.(som jo ikke er Sk problem ,men..).

Jeg har funnet en reiserute via FRA som passer meg perfekt,og jeg vil også rekke toget i VIE. Dette er en codeshare med LH, OSL-FRA-VIE SK 4755(09:35)/SK 3297(12:30).

Jeg legger dette frem for SK , og karen på kundesevice sjekker med supervisor og får beskjed at det kun er 24 timer før avreise at de booker om på andre *A, selv om det er codeshare. Men jeg kunne få full refusjon, det var ikke noe problem, og da kunne jeg jo bare booke meg en bill selv på nettet. Forstå det den som kan, jeg skjønner ikke hva de tenker på.

Har jeg noen case her? Det hører også med til historien at når denne reisen er utført vanker det EBG, og det er en av grunnene til at jeg ikke tar refund og flyr med noen andre, som har ok pris den dagen. Trenger poengene.

Jeg var også freidig nok til å spørre om de kunne dekke en taxtameterbil for meg, men det fikk jeg blankt nei på.:-)
Så uansett hvordan jeg velger å gjøre det vil jeg komme ut med tap, jeg har bet.hele reisen med SAS MC,men forsikringen slår først inn etter 1 times forsinkelser.

Noen som har et bra stalltips å komme med ?
 
Re: SK flytter avg. 40 min.

Men jeg kunne få full refusjon, det var ikke noe problem, og da kunne jeg jo bare booke meg en bill selv på nettet. Forstå det den som kan, jeg skjønner ikke hva de tenker på.

Det er EU261/2004 som krever at du kan få refusjon. Du har rett til re-ruting ved første anledning, ved en senere dato avhengig av kapasitet eller refusjon. Dette har du fått. Hvor bor du siden du ikke klarer å komme til flyplassen før 7?
 
Forsinkelse fra New York til Oslo v/ Paris.

Hei til dere smarte flyentusiaster.

I og med at mine interesser for fly og den slags ikke strekker seg lengre enn til dette forumet lurte jeg på noe angående en forsinkelse og hvilke rettigheter vi har(hadde). Frykter at vi er veldig seint ute og at rettighetene våre har frafalt, og derfor trengs det ekstra hjelp her.

Saken er som følger:

I fjor, nærmere bestemt 5 april skulle vi landet 08:35 i Paris etter en nattflight med Air France. Sen taxing samt kø på rullebanen gjorde at vi landet nærmere femti minutter senere. Da vår connecting-flight ikke var på mer enn 1t05 minutter ble det umulig for oss å rekke flyet på kaosflyplassen til Air France. Vi ble booket om til et fly seks timer senere, og vi kom til slutt hjem i åtte, ni-tiden på kvelden samme dag. 8 timer senere enn vi oppsatt rutetid.

Når vi ankom service-desken fikk vi ingen hjelp foruten nye billetter til Oslo. Så da begynner jeg spørrerunden med:
- Har vi i utgangspunktet krav på erstatning fra AF?
Om ja: Gjelder dette fortsatt? Hvordan skal vi gå frem isåfall?
Om nei: Hvorfor ikke? Før jeg blir skutt hodet av for uvitenhet vil jeg presisere at jeg har lett overalt på nettet etter svar, men presise svar som treffer til punkt å prikke er dessverre mangelvare.

Vil legge til at jeg ikke ble klar over denne rettigheten før jeg sopet over nettet etter svar på en forsinkelse nå nylig, og at jeg i tiden etter denne flyreisen fikk øynene opp for fly.
 
Re: Forsinkelse fra New York til Oslo v/ Paris.

Sen taxing samt kø på rullebanen gjorde at vi landet nærmere femti minutter senere.

Hvis det var dette som var årsaken, så er det mest sannsynlig ATC/Airport relatert og dermed utenfor flyselskapets kontroll. Dermed vil du ikke ha rett på kompensasjon fra flyselskapet.

Det er ikke satt noen tidsbegrensning for krav så langt jeg kan finne.
 
Re: Hjelp! Rettigheter ved forsinkelser?

Hadde vel krav på et måltid selv om det ligger utenfor flyselskapets kontroll? Uansett lite vits å henge seg opp i de skarve 200 kronene nå.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top