Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v. (2008-2018)?

Status
Not open for further replies.
Rettigheter ved rerouting?

Vi har bestilt en reise hos travellink. Stavanger-san fransisco. SAS fra stavanger til london og virgin fra london til san fransisco. Virgin endret avgang til en time tidligere slik at vi ikke rekker dette. Travellink vil bare refundere hele billetten uten å tilby andre muligheter. Vi har tilbudt oss å kjøpe nye flybilletter til london og hotell dagen før slik at vi rekker flyet videre. Dette nektes vi også. Hvis vi ikke kommer med det sas flyet vi har bestilt får vi ikke være med videre fra london. Men tar vi dette flyet rekker vi ikke flyet videre. De ønsker tydeligvis ikke å ha oss med. Vi er 9 personer, så det er vel perfekt å bli kvitt oss hvis flyet er overbooket. Har vi noen rettigheter? Billettene er bestilt for 6 mnd siden. Vi har selvsagt bestilt hoteller i 3 uker i usa pluus flybilletter fra usa-hawaii. alt dette er forhåndsbetalt og ikke refunderbart. Noen som har noen råd??? Travel link nekter å hjelpe oss.
 
Re: Omruting

Travellink (og reisebyråer generelt) er totalt uinteressert i om flyet er overbooket, det er flyselskapet som tar seg av. Men det høres rart ut at de ikke vil booke om, hvis det eksisterer alternativer de kan booke om til. Siste mulighet er å gå til flyselskapet og forklare at reisebyrået ikke vil hjelpe, men det er en vanskelig situasjon for flyselskapet i forhold til reisebyrået.
 
Re: Omruting

Når reiser du? Rettighetene dine kommer an på hvor lenge før avgang du har blitt opplyst om endringene.
 
Re: Omruting

24 juni er avreise. Synes det er rart vi ikke kan bruke billetten fra London hvis vi kommer oss dit for egen regning. Burde jo være mulig å benytte en gyldig billett fra London
 
Re: Omruting

24 juni er avreise. Synes det er rart vi ikke kan bruke billetten fra London hvis vi kommer oss dit for egen regning. Burde jo være mulig å benytte en gyldig billett fra London

Dette har nettopp vært diskutert i et eller annet reiseforum, og saken er den at det står i reisevilkårene at resten av billetten er ugyldig dersom en av de tidligere etappene ikke benyttes. Dette gjør f.eks. at man ikke kan sitte i USA og kjøpe en t/r billett Norge-USA-Norge dersom planen bare er å bruke returbilletten. Jeg ville ringt AS og snakket med dem og sett om første del av billetten kan endres, men jeg er ikke veldig optimist siden Virgin vel ikke har codeshare med SAS og du således i realiteten vel ikke har gjennomgående billett. Jeg ville også sjekket direkte med Virgin og forklart situasjonen til dem - flyselskap er ofte mer samarbeidsvillige enn reisebyrå.
 
Re: Omruting

Trenger ikke ha codeshare for å ha gjennomgående billett. Tipper vedkommene har gjennomgående billett. VS og SK har ihvertfall et billettsammarbeid, så det skal være mulig å kombinere dem. Men enig med Superhai, sjekk direkte med Virgin vist det er de som har sendt ut billetten. I tilfelle så skal billettnummeret begynne på 932-.
 
Re: Omruting

Hvis ikke billettene hadde vært gjennomgående så hadde det ikke vært problem å reise til LHR dagen før. Men det jeg ikke skjønner er hva som egentlig er problemet her. SAS SVG-LHR lander 11:05 og VS går videre 12:20.
 
Re: Omruting

Her må du sjekke avtalevilkårene til reisebyrået, se om de har sitt på det tørre.

Jeg skal ta en sjekk selv.

Ellers så gjelder det jo å sky nettreisebyråene som pesten. Det virker som at de gjør alt for å plage kundene. Mye bedre å bestille direkte fra flyselskapet å betale med kredittkort.
 
Re: Omruting

Quote fra deres vilkår:

TIDSENDRINGER
Ved tidsendringer fra flyselskapet sendes informasjon om nye tider alltid til den e-postadressen som er angitt i bestillingen. Det er alltid kundens eget ansvar å kontrollere tidsendringer. Du kan alltid se aktuell tidtabell på www.travellink.no eller www.checkmytrip.com. Angi bestillingsreferanse og etternavn. Travellink tar ikke ansvar for e-post som av noen anledning ikke når mottakeren (spamfilter/feil e-postadresse e.l.). Dersom flyselskapet tillater avbestilling på grunn av ruteendringer, refunderer vi billetten minus vårt servicehonorar fra 395-795 kroner per person for bestillinger med kun fly og fra 795-1190 kroner per person for fly + hotel. Vi refunderer ikke avgiften for avbestillingsbeskyttelsen, avgifter og eventuelle forsikringer.

Dette viser jo også hvor gribbete og utrivelige disse nettbyråene egentlig er. Når de tar seg betalt opptil 2000 kroner for å avbestille en billett for deg.

Men i forhold til din sak så sier du ikke noe om hvor mye forsinket du faktisk er, og om det er slik at flyet ditt lander etter at det neste har gått eller at det bare blir en veldig tight connection. I det første tilfellet så er det helt klart reisebyrået sitt ansvar, da de har solgt deg biletten, de må isåfall hjelpe deg med å booke om. Denne kostnaden vil jo uansett ligge på flyselskapet, selv om de ikke kan røre bookingen.

I det andre tilfellet er det litt værre, da kan du pushe på byrået, men i værste tilfelle må du reise vel vitende om at du vil miste flyet og få selskapet til å booke deg om når det uungåelige skjer.
 
Re: Omruting

Hvis ikke billettene hadde vært gjennomgående så hadde det ikke vært problem å reise til LHR dagen før. Men det jeg ikke skjønner er hva som egentlig er problemet her. SAS SVG-LHR lander 11:05 og VS går videre 12:20.

Har ikke tidene i hodet her, mener å huske at for mange connections på LHR er minium mer enn 90 minutter.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Minimum connection time SK-VS er 90 minuter.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Har reisebyrået lov til å selge reiseruter der det ikke er lagt tilstrekkelig tid til connection?
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Nei. Og de får det heller ikke opp som noen mulighet.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Har man en gjennomgående bilett og ett eller flere segment blir endret så det ikke er mulig å gjennomføre reisen slik den er satt opp , er billiterende selskap/reisebyrå ansvarlig for å invol omrute passasjeren slik at reisen kan gjennomføres.

Ombookingen skal (og her er det noe forhold som skal taes med i beregningen) skje i enten samme bookingklasse eller lavere, evt i mange tilfeller samme serviceklasse. Bilettene skal da skrives om som en involtery rebook/reroute, passasjeren skal ikke ha noe økonomisk belastning i slike tilfeller. Om man ikke finner ett brukbart alternativ kan passasjeren tilbys full refusjon inkludert servicehonorarer.
 
Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Skulle opprinnelig ha cirka 3 timer på LHR i dag på vei hjem, men totalen havner på 12,5 timer - SAS ga meg en voucher på 18 pund som kan brukes her på airporten.

Er det egentlig noe mer jeg har krav på siden jeg er på DM tur?
 
Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Ståle;854345 said:
Er det egentlig noe mer jeg har krav på siden jeg er på DM tur?

Spørsmålet er hvorfor du endte opp med 12,5 time istedetfor. Er det en vanlig tur bestilt gjennom DM så har ikke det noe med saken å gjøre.
 
Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Ståle;854345 said:
Skulle opprinnelig ha cirka 3 timer på LHR i dag på vei hjem, men totalen havner på 12,5 timer - SAS ga meg en voucher på 18 pund som kan brukes her på airporten.

Er det egentlig noe mer jeg har krav på siden jeg er på DM tur?

LHR idag er vel meget klart en force majeure situation grundet BA-nødlandingen - ergo ikke noget at komme efter udover den "care" du allerede har fået.
 
Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Ok, - da dropper jeg å styre mer med denne saken.
 
Forsinkelse med SK/WF

God kveld forumister,

På min første av 7 flighter i forrige uke så ble jeg(vi) forsinket 12 timer (6 timer ut fra HAU; 12 timer totalt til destinasjon). Har sendt mail til SAS (via customer service på nettet) om dette men ikke fått noe svar. Har jeg(vi) krav på noe som helst her utover den voucheren på NOK 200 for mat og drikke samt det nødvendige hotelloppholdet ved Kastrup fordi vi ikke rakk vår videreforbindelse?

Har forsøkt å lese den EU forordningen som regulerer dette, men den er jo så tvetydig for å si det mildt :)

Jeg er rimelig «grønn» her, rett og slett fordi jeg har vært heldig gjennom mange år og stort sett sluppet unna lange forsinkelser.

Bagasjen forsvant selvsagt også. Og det å gå i møte med en viktig kunde dagen derpå med «gamle» klær er ikke noe særlig det heller,etter sånn ca. 1 time forsinket oppmøte.

Hvor lang tid må man påregne før man får svar fra SAS Customer Service?

For ordens skyld; jeg er vanligvis veldig fornøyd med både SAS og Widerøe (som sto for turen fra HAU til CPH, men informasjonen fra SK på Helganes står til stryk minus dessverre).

Og for ordens skyld atter en gang; crewet fra WF var eksemplariske, og tilbød "free bar" på strekket til CPH når vi omsider tok av (hjelper jo det). Og kapteinen fra Trøndelag et sted beklaget veldig (flaut var ordet han brukte)

Mvh
Fjordheim

PS! Årsaken til den første forsinkelsen var en indikasjon på en en feil med den ene motoren på Q400’en fra HAU til CPH DS!
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top