Rekordsubsidiering!

Jumper G5

ScanFlyer Gold
504 milliarder delt på 1.1 millioner passasjerer; det blir mye sponsing per snute, det! Nesten 600 000,- pr subsidierte passasjer! Eller øyner vi den tradisjonelle forvekslingen mellom mrd og mill? Om ikke, tar jeg gjerne min subsidiering i cash istedet for å fly noen legger (-:

Staten sponser billigbilletter i nord
Oslo (ANB):
Bruker dobbelt så mye på å subsidiere flyruter uten at passasjerertallet øker.
Av HÅVARD PRESTEGÅRDEN Publisert 21.12.2007 - 07:32 Oppdatert 21.12.2007 - 09:23
Fakta om flysubsidier
* Samferdselsdepartementet subsidierer rutetrafikken på 30 flyplasser i Norge.
* Flyrutene fordeles mellom flyselskapene etter anbudskonkurranser.
* Widerøe flyr de fleste rutene, og mottar i år 395 millioner kroner i statsstøtte.
* Mindre selskaper som Coast Air, Kato Airline og Danish Air Transport flyr de andre rutene.
* Ifølge Avinor var passasjertallet i 1997 på 1.094.165.
* I 2006 var passasjertallet 1.089.006.
* Widerøe vil få en passasjervekst på 7,4 prosent i år etter at Samferdselsdepartementet senket maksprisen på billettene i Nord-Troms og Finnmark.
(ANB)
Neste år bruker regjeringen dobbelt så mye på å subsidiere flyruter som for ti år siden. Uten at tallet på passasjerer øker.

Staten subsidierer ruteflytrafikken på 30 mindre flyplasser i Norge. Flyselskapene får penger for å drive flyruter som i seg selv ikke lønner seg, de fleste i Nord-Norge og på Vestlandet.

Til neste år mottar flyselskapene rekordhøye 501,4 milliarder i subsidier. I 1997 var summen 253 milliarder. Men tallet på passasjerer er det samme i 1997 som i 2006, viser tall fra Avinor som Dagsavisen har hentet ut.

– Flere steder i distriktene får stadig bedre infrastruktur. Det gjør innbyggerne mindre avhengig av fly, tror Arild Hermstad, daglig leder i Framtiden i våre hender (FIVH)

Nei, her må det være en trykkleif ute å går! Det kan da umulig være tilfelle!!

BF:cool2

Dette er nok helt feil ja, men et antall nuller for mye ;-)
Tror summen på ca 500 mill er korrekt, og da er vi nede på et subsidienivå på ca 460 kr per passasjer. Egentlig fantastisk billig om man tenker på hva storsamfunnet får igjen ved at hele kongeriket faktisk kan tas i bruk til levedyktig næringsliv som har behov for gode og raske forbindelser. Ser man på den verdiskapning som kan opprettholdes rundt om i utkantnorge pga dette så er dette en veldig billig investering.
Ettersom veiutbygging i de fleste tilfeller vil monne lite pga distanse og topografi tror jeg at opprettholdelsen av kortbanenettet på det nivå vi har i dag er en av de beste kost/nytte prosjekter i norsk samferdsel!

Er det nå det ikke passer å komme med noen ord om krøtterstien E18 Asker - Oslo ?
Kanskje det ;-) , men her burde man kanskje også se på hvordan man kan forbedre tognettet på strekningen, slik at vi diskuterer økt satsning på kollektivtransport, slik som subdidieringen av kortbanenettet faktisk er ..:lol:

Kanskje det ;-) , men her burde man kanskje også se på hvordan man kan forbedre tognettet på strekningen, slik at vi diskuterer økt satsning på kollektivtransport, slik som subdidieringen av kortbanenettet faktisk er ..:lol:
Problemet er hvor det faktisk bor folk i dette landet. Dessverre for alle bygderomantikere bor en fjerdedel av landets befolkning innen ca en times radius fra Oslo. Det er et lite kjent, men begredelig faktum. Derfor burde 25% av samferdselsmidlene tilfalle dette området om man skulle våge den antagelsen at en østfolding eller hedmarking har samme menneskeverd som en nordlending. :nor

Det er et lite kjent, men begredelig faktum. Derfor burde 25% av samferdselsmidlene tilfalle dette området om man skulle våge den antagelsen at en østfolding eller hedmarking har samme menneskeverd som en nordlending. :nor

Men hvor får staten sine største inntekter fra? Tenk om man hadde en fordelingsnøkkel ut fra statens inntjening fordelt på geografi, og hvor ressursene i Norge faktisk finnes. Da ville nok timesradiusen fra Oslo sett rimelig dårlig ut på BNP i forhold til visse andre områder.:p

Uansett, jeg er enig med dere. Samferdselstilbudet i Oslo (mitt bosted) er latterlig dårlig. Det burde spyttes inn milliarder i mange år fremover, spesielt på t-baner og tog, men også veiene trenger opprustning.

Men hvor får staten sine største inntekter fra? Tenk om man hadde en fordelingsnøkkel ut fra statens inntjening fordelt på geografi, og hvor ressursene i Norge faktisk finnes. Da ville nok timesradiusen fra Oslo sett rimelig dårlig ut på BNP i forhold til visse andre områder.:p

Du er klar over at man kan skape verdier basert på andre ressurser enn råvarer. Kunnskap og teknologi skaper ofte større verdier enn råvarer og primærnæring. Når man ser på statistikken fra Norge ser man at Oslo, Akershus og Rogaland er det fylkene med høyest BNP

Landet med høyest BNP i Europa, Luxemburg, har oppnådd dette med en nesten kun tjenesteytende næringer og det er finans og bankindustrien som gjør at London er Europas viktigste by

Du er klar over at man kan skape verdier basert på andre ressurser enn råvarer. Kunnskap og teknologi skaper ofte større verdier enn råvarer og primærnæring. Når man ser på statistikken fra Norge ser man at Oslo, Akershus og Rogaland er det fylkene med høyest BNP

Jeg er selvsagt enig i at verdiskapning ikke bare er produksjon basert på råvarer, men jeg vil tro at en viktig grunn til at Oslo/Akershus har høy BNP per kapita er at mange større bedrifter har sine hovedkvarterer der og at regnskapsførselen til disse bedriftene ikke alltid identifiserer hvor produksjonen/verdiskapningen faktisk finner sted. Rogaland har naturlig nok noe med oljevirksomheten å gjøre.

Det vil alltid være en balanse mellom råvare og industriproduksjon ute i distriktene og kunnskap og teknologitjenester i de større bysentra. Ingen av disse kan leve uten den andre part.
Men, det som er helt sikkert og som jeg synes er underlig at de til enhver tid regjerende partier ikke tar inn over seg, er at befolkningen SKRIKER etter økt satsning både på kollektivløsninger og veier. Slik det er nå er jeg redd for at de er i ferd med å drive "folk flest" i armene på FRP som lover og lover akkurat på denne sektoren.
Hadde man valgt å satse 20-30 mrd mer pr år i nyinvesteringer på samferdsel ville en slik konstellasjon vært uovervinnelig, samt at man ville bruke penger på framtidsrettede og varige anlegg. Se på Dubai f,eks som virkelig bruker penger på infrastruktur for kunne stå sterkere når oljen der tar slutt rundt 2020.

Problemet er hvor det faktisk bor folk i dette landet. Dessverre for alle bygderomantikere bor en fjerdedel av landets befolkning innen ca en times radius fra Oslo. Det er et lite kjent, men begredelig faktum. Derfor burde 25% av samferdselsmidlene tilfalle dette området om man skulle våge den antagelsen at en østfolding eller hedmarking har samme menneskeverd som en nordlending. :nor

Selv om jeg i utgangspunktet er enig med deg, -KOG, så er det nå slik at det koster en gitt sum med penger for å lage et gitt antall meter vei av gitte dimensjoner uavhengig av om det er i distriktet eller i byen. Skulle man fordelt midlene utelukkende i forhold til folketall så hadde det vært sørgelig lite infrastruktur i distriktene. Da måtte alle distriktsboende flyttet inn til sentralestrøk, og jeg er ikke sikker på at dette ville forbedret situasjonen nevneverdig.

Jeg er selvsagt enig i at verdiskapning ikke bare er produksjon basert på råvarer, men jeg vil tro at en viktig grunn til at Oslo/Akershus har høy BNP per kapita er at mange større bedrifter har sine hovedkvarterer der og at regnskapsførselen til disse bedriftene ikke alltid identifiserer hvor produksjonen/verdiskapningen faktisk finner sted. Rogaland har naturlig nok noe med oljevirksomheten å gjøre.

Man for å snu litt på det. Det er en grunn til at de fleste hovedkontor til de store bedriftene ligger i nettopp Osloområdet og ikke i f.eks Tynset....

Ikke så rart at Oslo og Akershus troner på toppen, siden konsum i husholdninger står for nesten halvparten av BNP. Mange innbyggere med kjøpekraft gir BNP, men det gir ikke nødvendigvis de høyeste inntektene til staten.

Ikke så rart at Oslo og Akershus troner på toppen, siden konsum i husholdninger står for nesten halvparten av BNP. Mange innbyggere med kjøpekraft gir BNP, men det gir ikke nødvendigvis de høyeste inntektene til staten.

Alt henger jo i og for seg sammen. For staten spiller det igjen rolle om inntektene kommer fra oljen, fisk eller MVA.

Og for min del er det viktigere at innbyggerene har høy kjøpekraft og god velstand enn at Staten tjener penger.

Det viktigste kunne kanskje være at man har en langsiktig bærekraftig utvikling, slik at kommende generasjoner også kan ta del i godene?

Man for å snu litt på det. Det er en grunn til at de fleste hovedkontor til de store bedriftene ligger i nettopp Osloområdet og ikke i f.eks Tynset....

Men poenget er at selv om HQ ligger i Oslo så er det ikke riktig å hevde at verdiskapningen ligger der. At man har flere personer med kompetanse på administrasjon i dette området er ikke ensbetydende med verdiskapning.

Jepp, og det med minimal statlig innblanding :p

Hvorfor det...?;) Det er ikke noe som taler for at Norge ville vært bedre stilt uten offentlig innblanding. Tvert i mot kan man kanskje hevde at Norge ville vært mye mindre delaktig i oljeeventyret i Nordsjøen hadde det ikke vært for aktivt statlig innblanding. Hva som ville skjedd uten denne innblandingen er selvsagt ikke gitt å svare klart på.

Et glimrende eksempel på dette med produksjon ute i landet og administrasjon i Oslo er Elkem konsernet. De eksporter for milliarder fra steder som Mosjøen og Lista og har en liten administrasjon i Oslo, hvor de også blir registrert med sin omsetning... og vips ser det på papiret ut som om verdiskapningen skjer i Oslo.

Back