504 milliarder delt på 1.1 millioner passasjerer; det blir mye sponsing per snute, det! Nesten 600 000,- pr subsidierte passasjer! Eller øyner vi den tradisjonelle forvekslingen mellom mrd og mill? Om ikke, tar jeg gjerne min subsidiering i cash istedet for å fly noen legger (-:
Staten sponser billigbilletter i nord
Oslo (ANB):
Bruker dobbelt så mye på å subsidiere flyruter uten at passasjerertallet øker.
Av HÅVARD PRESTEGÅRDEN Publisert 21.12.2007 - 07:32 Oppdatert 21.12.2007 - 09:23
Fakta om flysubsidier
* Samferdselsdepartementet subsidierer rutetrafikken på 30 flyplasser i Norge.
* Flyrutene fordeles mellom flyselskapene etter anbudskonkurranser.
* Widerøe flyr de fleste rutene, og mottar i år 395 millioner kroner i statsstøtte.
* Mindre selskaper som Coast Air, Kato Airline og Danish Air Transport flyr de andre rutene.
* Ifølge Avinor var passasjertallet i 1997 på 1.094.165.
* I 2006 var passasjertallet 1.089.006.
* Widerøe vil få en passasjervekst på 7,4 prosent i år etter at Samferdselsdepartementet senket maksprisen på billettene i Nord-Troms og Finnmark.
(ANB)
Neste år bruker regjeringen dobbelt så mye på å subsidiere flyruter som for ti år siden. Uten at tallet på passasjerer øker.
Staten subsidierer ruteflytrafikken på 30 mindre flyplasser i Norge. Flyselskapene får penger for å drive flyruter som i seg selv ikke lønner seg, de fleste i Nord-Norge og på Vestlandet.
Til neste år mottar flyselskapene rekordhøye 501,4 milliarder i subsidier. I 1997 var summen 253 milliarder. Men tallet på passasjerer er det samme i 1997 som i 2006, viser tall fra Avinor som Dagsavisen har hentet ut.
– Flere steder i distriktene får stadig bedre infrastruktur. Det gjør innbyggerne mindre avhengig av fly, tror Arild Hermstad, daglig leder i Framtiden i våre hender (FIVH)
Staten sponser billigbilletter i nord
Oslo (ANB):
Bruker dobbelt så mye på å subsidiere flyruter uten at passasjerertallet øker.
Av HÅVARD PRESTEGÅRDEN Publisert 21.12.2007 - 07:32 Oppdatert 21.12.2007 - 09:23
Fakta om flysubsidier
* Samferdselsdepartementet subsidierer rutetrafikken på 30 flyplasser i Norge.
* Flyrutene fordeles mellom flyselskapene etter anbudskonkurranser.
* Widerøe flyr de fleste rutene, og mottar i år 395 millioner kroner i statsstøtte.
* Mindre selskaper som Coast Air, Kato Airline og Danish Air Transport flyr de andre rutene.
* Ifølge Avinor var passasjertallet i 1997 på 1.094.165.
* I 2006 var passasjertallet 1.089.006.
* Widerøe vil få en passasjervekst på 7,4 prosent i år etter at Samferdselsdepartementet senket maksprisen på billettene i Nord-Troms og Finnmark.
(ANB)
Neste år bruker regjeringen dobbelt så mye på å subsidiere flyruter som for ti år siden. Uten at tallet på passasjerer øker.
Staten subsidierer ruteflytrafikken på 30 mindre flyplasser i Norge. Flyselskapene får penger for å drive flyruter som i seg selv ikke lønner seg, de fleste i Nord-Norge og på Vestlandet.
Til neste år mottar flyselskapene rekordhøye 501,4 milliarder i subsidier. I 1997 var summen 253 milliarder. Men tallet på passasjerer er det samme i 1997 som i 2006, viser tall fra Avinor som Dagsavisen har hentet ut.
– Flere steder i distriktene får stadig bedre infrastruktur. Det gjør innbyggerne mindre avhengig av fly, tror Arild Hermstad, daglig leder i Framtiden i våre hender (FIVH)