Dagens gladnyhet - Milliardunderskudd for Wizz Air

Lukter egentlig litt Norwegian pre-corona og litt Bjørn Kjos-stil over Josef Varadis stormannsgalskap. Ekspansjon over hele fjøla helt andre steder enn deres tradisjonelle kjernemarked hvor de har hatt så stor suksess. Og dette skjer i markeder hvor det er knallhard konkurranse fra før fra en rekke godt etablerte aktører.

Italia er nå Wizz Air sitt desidert største marked. Etterfulgt av Storbritannia.

https://airserviceone.com/wizz-air-...-italy-now-1-country-market-tirana-4-airport/

Ryanair har vokst seg ut av koronakrisa med suksess men det ser ut som Wizz Air sliter litt med den voldsomme veksten.

Det er kanskje spekulasjoner en ren amatør som meg kommer med fra sofaen, men har en følelse av at en langt mer moderat vekst og mer fokus på kjernemarkedet hadde vært en lurere strategi. Ser EasyJet slaktes på ymse nettforum som en selskap på vei nedom og hjem, men deres strategi kan fort vise seg bedre enn hva Wizz legger opp til
 
Lukter egentlig litt Norwegian pre-corona og litt Bjørn Kjos-stil over Josef Varadis stormannsgalskap. Ekspansjon over hele fjøla helt andre steder enn deres tradisjonelle kjernemarked hvor de har hatt så stor suksess. Og dette skjer i markeder hvor det er knallhard konkurranse fra før fra en rekke godt etablerte aktører.

Italia er nå Wizz Air sitt desidert største marked. Etterfulgt av Storbritannia.

https://airserviceone.com/wizz-air-...-italy-now-1-country-market-tirana-4-airport/

Ryanair har vokst seg ut av koronakrisa med suksess men det ser ut som Wizz Air sliter litt med den voldsomme veksten.

Det er kanskje spekulasjoner en ren amatør som meg kommer med fra sofaen, men har en følelse av at en langt mer moderat vekst og mer fokus på kjernemarkedet hadde vært en lurere strategi. Ser EasyJet slaktes på ymse nettforum som en selskap på vei nedom og hjem, men deres strategi kan fort vise seg bedre enn hva Wizz legger opp til

Hertil skal også nævnes at Wizzair har noget Norwegian manglede i sin "Langdistancesatsning". Norwegian fløj med widebody, som er pænt store og fylde og kræver meget brændstof. Wizzair flyver med mindre A321XLR. som er noget nemmere at fylde og kræver færre cabin crew.
 
Hertil skal også nævnes at Wizzair har noget Norwegian manglede i sin "Langdistancesatsning". Norwegian fløj med widebody, som er pænt store og fylde og kræver meget brændstof. Wizzair flyver med mindre A321XLR. som er noget nemmere at fylde og kræver færre cabin crew.

Nå var vel ikke langdistanserutene det eneste problemet. Det er vel heller lite som tyder på at de intraeuropeiske operasjonene med Boeing 737 basert på ren rekke baser nedover kontinentet hvor man gikk i direkte konkurranse med EasyJet, Ryanair, Vueling etc. var spesielt lønnsomme de heller. Snarere tvert imot.

At Wizz Air har hatt så enorm suksess i sitt østeuropeiske kjernemarked betyr ikke at de kan komme valsende inn i UK og Italia hvor konkurransen er knallhard fra før, stjele markedsandeler fra godt etablerte aktører og tjene penger på det.
 
Ellers ble det 45,6 millioner passasjerer for Wizz i 2022, +15% mer enn i 2019
 
Blør de fortsatt penger?


De drev på så mye å kansellerte fly 3-4 uker før avgang at det skulle ikke vært lov.
 
Minus €564 mill i regnskapsåret som ble avsluttet 31. mars 2023.

Men de for inneværende år forventer et overskudd på mellom €350 og €450 millioner.

30 nye A321neo skal også leveres i år
 
De tjener iallefall kanskje ok med penger på å ringe dem all den tid telefonnummeret deres koster 14 kroner pr minutt. Ryanair har vel tilsvarende kostnader på å ringe kundeservice.
Edit nei ser faktisk at Ryanair har et vanlig 23 nummer i Norge. Det fortjener de nesten ros for, men de hadde jo et knalldyrt 820 nummer i mange år.Så ser jeg også Ryanair har en chat også man kan også chatte med en agent om det trengs.
 
Last edited:
De tjener iallefall kanskje ok med penger på å ringe dem all den tid telefonnummeret deres koster 14 kroner pr minutt. Ryanair har vel tilsvarende kostnader på å ringe kundeservice.
Edit nei ser faktisk at Ryanair har et vanlig 23 nummer i Norge. Det fortjener de nesten ros for, men de hadde jo et knalldyrt 820 nummer i mange år.Så ser jeg også Ryanair har en chat også man kan også chatte med en agent om det trengs.
Seriøst? Du må betale for og prate med kunde service?
 
Back
Top