Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Og MoL er frampå igjen ...

Toppsjefen i lavprisflyselskapet Ryanair, Michael O'Leary, ber i et intervju med den britiske avisen The Telegraph (krever innlogging) om at regjeringene i rundt om i Europa skal «gjøre livet vanskelig» for de han kaller «alle de idiotiske antivakserne» som nekter å ta corona-vaksinen.

Fordi disse personene er, i følge O’Leary, blant de viktigste årsakene til de store og kostbare nedstengningene og smitteverntiltakene som innføres i land etter land.

.....................................
Og han avslutter intervjuet med The Telegraph like ufiltrert som han startet:

«Vi anerkjenner rettighetene til alle til å bestemme seg for ikke å vaksinere seg hvis du ønsker det. Hvis du personlig protesterer mot vaksinasjon, fordi du mener at det er en stor konspirasjon mellom myndighetene og legemiddelindustrien, da er du helt klart en idiot. Men vi respekterer vi din rett til å være en idiot.»

https://dinside.dagbladet.no/reise/...exAMBabr0DBVVqCsuOXXFYe5YaiYVVqiiaopcjrBYYt-A

Heisann!

Jeg ringte nettopp Lufthansa i forbindelse en reise til USA i januar. ( De svarte etter ett ring.....), men jeg ble ikke helt klok på svaret jeg fikk. Hun svarte ikke iht hva jeg har lest på diverse sider, men kanskje jeg tar feil, Kanskje det er noen kloke hoder her?

Jeg skal fly Oslo-Munchen og så en overnatting i München. Dagen etter skal jeg fortsette til Miami. Hele reisen er i en bestilling.Siden jeg ikke trenger en test for å komme inn i Tyskland som fullvaksinert, hadde jeg tenkt å ta covid testen for USA i München.

Så leser jeg reglene at testen kan tas maks 24 timer før første flyvning, og da spurte jeg Lufthansa representanten om en antigen test tatt før min OSL-MUC flight også ville være gyldig for min MUC-MIA flight som da strengt tatt er nærmere 48 timer etter testing. Da begynner hun å si at jeg må ha en test for å fly OSL-MUC og at testen for USA må være tatt maks 48 timer før. Dette mener jeg er feil da test for innreise til Tyskland ikke gjelder for fullvaksinerte, men jeg vil jo ikke risikere å å bli denied boarding pga dette..

Er det noen som har erfaring med dette i det aller siste?

Last edited:

Heisann!
Så leser jeg reglene at testen kan tas maks 24 timer før første flyvning, og da spurte jeg Lufthansa representanten om en antigen test tatt før min OSL-MUC flight også ville være gyldig for min MUC-MIA flight som da strengt tatt er nærmere 48 timer etter testing. Da begynner hun å si at jeg må ha en test for å fly OSL-MUC og at testen for USA må være tatt maks 48 timer før. Dette mener jeg er feil da test for innreise til Tyskland ikke gjelder for fullvaksinerte, men jeg vil jo ikke risikere å å bli denied boarding pga dette..

Er det noen som har erfaring med dette i det aller siste?

Jeg har også en tur til Miami i januar med SAS (OSL-ARN-MIA-CPH-OSL) og min konklusjon er at dette nesten helt håpløst vanskelig å bli klok på - spesielt når ting endres dag for dag. I episode 123 av flightradar24's podcast AvTalk intervjuet de en representant fra Sherpa som bla samler alle råd og føringer - så jeg støtter meg foreløpig på det jeg finner ved å legge inn reiserute og datoer der [LINK] (selv om de tar alle mulige forbehold).

Jeg har også en tur til Miami i januar med SAS (OSL-ARN-MIA-CPH-OSL) og min konklusjon er at dette nesten helt håpløst vanskelig å bli klok på - spesielt når ting endres dag for dag. I episode 123 av flightradar24's podcast AvTalk intervjuet de en representant fra Sherpa som bla samler alle råd og føringer - så jeg støtter meg foreløpig på det jeg finner ved å legge inn reiserute og datoer der [LINK] (selv om de tar alle mulige forbehold).

Sliter forøvrig selv med å finne et definitivt svar på om "Antigen Rapid Test" fra SAS-tilbudet fra Dr Helse er tilstrekkelig for innreise til USA.

Altså om ting virkelig begynner å haste hva gjelder test så er Dr Dropin på OSL åpen 24/7 (de har også express PCR) , men man må punge ut ja.

USA er ganske greit beskrevet på CDC sine sider:

If your itinerary has you arriving to the US via one or more connecting flights, your test can be taken within 1 day before the departure of the first flight.

You also have the option of getting tested en route during one of your connections. However, you should consider where in the connecting airport testing is available and if you would be able to access it while in transit.

Please note, if you planned an itinerary incorporating one or more overnight stays en route to the US, you will need to make sure your test is not expired before your flight that will enter the US. You do not need to be retested if the itinerary requires an overnight connection because of limitations in flight availability.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/testing-international-air-travelers.html

Trenger litt hjelp med innreise til Norge. Nettsidene til regjeringen gjør det ikke akkurat lett.
Jeg er norsk, bor i usa og har norsk covid cert.
Kona er amerikansk, bor i usa og har sveitsisk covid cert.
Hvis jeg leser riktig, trenger vi kun fylle ut innreiseskjema og teste ved ankomst, korrekt?

Trenger litt hjelp med innreise til Norge. Nettsidene til regjeringen gjør det ikke akkurat lett.
Jeg er norsk, bor i usa og har norsk covid cert.
Kona er amerikansk, bor i usa og har sveitsisk covid cert.
Hvis jeg leser riktig, trenger vi kun fylle ut innreiseskjema og teste ved ankomst, korrekt?

Dere må bruke EU-sertifikatet, ikke det nasjonale. Du har fått utstedt begge, sveitserne gjør muligens det samme. Men ja, ellers er det innreiseskjema og test ved ankomst som gjelder nå.

På jobben bruker vi mye Traveldoc.aero for å holde oss oppdatert på de enkelte lands regler. Ellers er Iata's travelmap og innholdsrik på info.

Forøvrig etter julens reising med både SK/DY/W6, så kommer sistnevnte ut som en klar info vinner. Fikk flere mailer fra dem om hva som gjaldt av regler, innreisekrav o.l
for flight KRK-SVG. De 2 andre glimret med totalt fravær i så måte, og ja, jeg vet at det står på nettsidene, men mailene var faktisk en ok påminnelse..

Last edited:

Sjekket ikke, men ser jeg fikk SMS om at det lå på helsenorge.no ca en time etter at jeg fikk muntlig beskjed på flyplassen når jeg tok hurtigtest ved innreise nå nylig og da er vel også sertifikatet oppdatert.

Mistenker at SMS ikke sendes ut umiddelbart, så godt mulig resultatet er der tidligere.

SMS om Helsenorge kommer ikke ut umiddelbart nei.

Det er nok svart på ett eller annet sted i denne tråden eller på forumet, men jeg prøver for det:

Spør for en venn; Han var ferdig med COVID for ca 10 dager siden og vurderer en svipptur til Miami eller Dubai.

- Ryktene sier at man da fort gir poeitiv PCR rest opptil 90 dager etterpå.. Stemmer dette? Kan man sjekke dette på hurtigtest hjemme før man booker dyr test dagen før avresie?

- Hvis man da tester positivt, men har recovered covid på vaksinesertifikater, kan man da reise for det?

Mvh

- Ryktene sier at man da fort gir poeitiv PCR rest opptil 90 dager etterpå.. Stemmer dette? Kan man sjekke dette på hurtigtest hjemme før man booker dyr test dagen før avresie?

Fare for det ja, hurtigtest er godt nok for USA, så jeg ville gått (og gikk) for det.

- Hvis man da tester positivt, men har recovered covid på vaksinesertifikater, kan man da reise for det?

Til USA trenger man strengt tatt ikke test om man har vørt smittet siste 90 dager, men man trenger å ha en "fit to fly"-attest som kan være vanskelig å få noen til å skrive på bakgrunn av den gamle testen.

Fare for det ja, hurtigtest er godt nok for USA, så jeg ville gått (og gikk) for det.

Til USA trenger man strengt tatt ikke test om man har vørt smittet siste 90 dager, men man trenger å ha en "fit to fly"-attest som kan være vanskelig å få noen til å skrive på bakgrunn av den gamle testen.

Takker.. testet negativt på hjemmetest nå (vennen jeg spør for altså) Er man da sikker på å slippe unna på PCR? Er USA om ti dager uaktuelt?

Takker.. testet negativt på hjemmetest nå (vennen jeg spør for altså) Er man da sikker på å slippe unna på PCR? Er USA om ti dager uaktuelt?

Får å komme inn i USA må man (som vakinsert) enten teste negativt (dokumentert hurtigtest eller PCR) tidligst dagen før avreise eller være dokumentert tidligere Covid-syk og nå skriftlig dokumentert "fit to fly" som nevnt over. Så da er det vel opp til vedkommende hva man satser på er enklest og som funker.

Årsaken til at det ofte er "enten negativ test, eller påvist Covid siste xx periode" er at man kan være frisk, men test slår fremdeles ut. Har man vært smittet er man ute av isolasjon/karantene når man har vært de tilmålte dagene og er symptom og feberfri. Test etter sykdom vil i mange tilfeller slå ut i lang tid og er derfor unødvendig/feil, og derfor heller ikke et krav i de fleste tilfeller.

Last edited:

Jeg gav opp å få FTF basert på gjennomgått sykdom, og tok hurtigtest på Oslo S dagen før avreise.
Ville ikke tatt PCR, da den som nevnt gir en viss fare for falsk positiv ukevis etter gjennomgått sykdom.

Får å komme inn i USA må man (som vakinsert) enten teste negativt (dokumentert hurtigtest eller PCR) tidligst dagen før avreise eller være dokumentert tidligere Covid-syk og nå skriftlig dokumentert "fit to fly" som nevnt over. Så da er det vel opp til vedkommende hva man satser på er enklest og som funker.

Årsaken til at det ofte er "enten negativ test, eller påvist Covid siste xx periode" er at man kan være frisk, men test slår fremdeles ut. Har man vært smittet er man ute av isolasjon/karantene når man har vært de tilmålte dagene og er symptom og feberfri. Test etter sykdom vil i mange tilfeller slå ut i lang tid og er derfor unødvendig/feil, og derfor heller ikke et krav i de fleste tilfeller.

Takker så mye. Snakket med Volvat og der traff jeg en proff en som sa jeg kunne booke time der for fit to fly attest. Da dette tydeligvis fungerer så booket jeg hos fastlegen på tirsdag så får vi se om han hoster opp riktig dokumentasjon.

Jeg gav opp å få FTF basert på gjennomgått sykdom, og tok hurtigtest på Oslo S dagen før avreise.
Ville ikke tatt PCR, da den som nevnt gir en viss fare for falsk positiv ukevis etter gjennomgått sykdom.

Hei, ga opp? Fordi du ikke fikk det, eller fordi du er usikker på om USA godtar dette?

Ingen ville skrive "fit to fly"-dokumentet, og SAS sa at recovery-biten i koronapasset ikke var nok alene.

Vanskelig og ta PCR siden det tar så lang tid og få svar, eller at du er villig til og betale en høy pris. Jeg var i Norge i Desember og kom tilbake til USA den første dagen under nye regler. Tok hurtigtest hos kommunen på søndag og reiste mandag.

Back