Ser på nyhetene at USA strammer inn på innreise igjen, står at det kan komme allerede fra imorgen.
You must be tested with a viral test that could be either an antigen test or a nucleic acid amplification test (NAAT). Examples of available NAATs for SARS-CoV-2 include but are not restricted to reverse transcription polymerase chain reaction (RT-PCR), reverse transcription loop-mediated isothermal amplification (RT-LAMP), transcription-mediated amplification (TMA), nicking enzyme amplification reaction (NEAR), and helicase-dependent amplification (HDA). The test used must be authorized for use by the relevant national authority for the detection of SARS-CoV-2 in the country where the test is administered. A viral test conducted for U.S. Department of Defense (DOD) personnel, including DOD contractors, dependents, and other U.S. government employees, and tested by a DOD laboratory located in a foreign country also meets the requirements of the Order.
Test senest dagen før avreise er den store endringen som trer i kraft fra mandag.
En dag før avreise for flyvningen til USA er vel regelen
Er det noen som har reist inn til Gardermoen etter at teste-regelen ble innført som kunne gitt en liten gjennomgang av hvordan innreise fortoner seg nå? Gjerne steg-for-steg med hva slags kontroller osv som man må være forberedt på.
Basert på slik det var søndag ettermiddag
Jeg lurer på en sak. Er det sitteplasser ved testsenteret? Jeg klarer ikke stå rett opp og ned i mer enn 5-10 minutter før kroppen begynner å verke så veldig greit å ha en stol og sitte på.
Nei var ingen sitteplasser i køen på søndag, kun når man venter etter testJeg lurer på en sak. Er det sitteplasser ved testsenteret? Jeg klarer ikke stå rett opp og ned i mer enn 5-10 minutter før kroppen begynner å verke så veldig greit å ha en stol og sitte på.
Som View nevner, testkravet endres fra 3 dager til 1 dag før avreise. Antigen fortsatt ok (ikke bare PCR).
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/testing-international-air-travelers.html
Betyr dette at f.eks. en hurtigtest på Dr Dropin vil være tilstrekkelig?
Hurtigtest har vært tilstrekkelig for innreise til USA i hele høst. Jeg tok "antigen rapid test" hos Oslo Helse: https://oslohelse.no/sas-choose-location-no/
Dette var det jeg fikk i EU sertifikatet mitt og det var sjekk på EWR mellom immigrasjon og toll ved innreise av både vaksinebevis og testresultat, men akkurat det er visst noe som sjelden blir gjort.
![]()
Ble dette sertifikatet oppdatert umiddelbart etter gjennomført test?
Når jeg gjorde innreisetest på OSL (Dr Dropin som håndterer den) så ble resultatet publisert gjennom Fürst-laboratoriet så det kom på portalen der ca 2 min før jeg fikk SMS om at testen var klar, og så fikk jeg mail om "ny melding" på Helsenorge 5-10 minutter senere så det går veldig kjapt når ting registreres korrekt hvertfall.Ble dette sertifikatet oppdatert umiddelbart etter gjennomført test?