Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Ser på nyhetene at USA strammer inn på innreise igjen, står at det kan komme allerede fra imorgen.

Som View nevner, testkravet endres fra 3 dager til 1 dag før avreise. Antigen fortsatt ok (ikke bare PCR).

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/testing-international-air-travelers.html

You must be tested with a viral test that could be either an antigen test or a nucleic acid amplification test (NAAT). Examples of available NAATs for SARS-CoV-2 include but are not restricted to reverse transcription polymerase chain reaction (RT-PCR), reverse transcription loop-mediated isothermal amplification (RT-LAMP), transcription-mediated amplification (TMA), nicking enzyme amplification reaction (NEAR), and helicase-dependent amplification (HDA). The test used must be authorized for use by the relevant national authority for the detection of SARS-CoV-2 in the country where the test is administered. A viral test conducted for U.S. Department of Defense (DOD) personnel, including DOD contractors, dependents, and other U.S. government employees, and tested by a DOD laboratory located in a foreign country also meets the requirements of the Order.

Test senest dagen før avreise er den store endringen som trer i kraft fra mandag.

Ja, jeg så det ikke før TV2 viste det som en melding på skjermen på GodMorgen Norge. Dette kan bli problematisk for de som har lengre flyreiser på 14 - 16 timer, og kunne ha et testresultat som ikke er eldre enn ett døgn. Sist jeg reiste til Chicago gikk det 17 timer inkl lang ventetid i København. Da er jo Dr Dropin den eneste muligheten til å ha et testresultat som er mindre enn 1 døgn.

En dag før avreise for flyvningen til USA er vel regelen

En dag før avreise for flyvningen til USA er vel regelen

Jepp, tester du deg og får resultatet på en torsdag er den gyldig hele fredagen, ikke bare 24 timer fra når testresultatet foreligger.

Skal prøve å gi litt hjelp til noen som ikke er så reisevante...

Er det noen som har reist inn til Gardermoen etter at teste-regelen ble innført som kunne gitt en liten gjennomgang av hvordan innreise fortoner seg nå? Gjerne steg-for-steg med hva slags kontroller osv som man må være forberedt på.

Er det noen som har reist inn til Gardermoen etter at teste-regelen ble innført som kunne gitt en liten gjennomgang av hvordan innreise fortoner seg nå? Gjerne steg-for-steg med hva slags kontroller osv som man må være forberedt på.

Basert på slik det var søndag ettermiddag: Forlat flyet, gå evt gjennom passkontrollen og vis passet (tror de tar stikkprøver på innreiseregistrering og coronapass). Gå til taxfree og last opp. Hent bagasjen om den ikke er forsvunnet på veien. Gå gjennom rød eller grønn sone. Følge skilting/slusing opp i avgangshallen. Oppgi personnummer, du får en QR-kode-klistrelapp med referanse , ta en hurtigtest. Vent på SMS ca 15-20 minutter (og sjekk evt svar på helsenorge), scan QR-kode-lappen ved utgangen. Veldig smooth, så kommer bare anpå hvor mye folk det er der. De testet ca 10 personer i parallell på søndag så det tok greit unna.

Last edited:

Basert på slik det var søndag ettermiddag

De gamle landet vel 00:15 natt til søndag og da fikk de bare en hurtigtest med seg hjem. Vet ikke om de vil fortsette med det på kveld/natt fremover eller om de har fått bedre bemanning nå.

Jeg lurer på en sak. Er det sitteplasser ved testsenteret? Jeg klarer ikke stå rett opp og ned i mer enn 5-10 minutter før kroppen begynner å verke så veldig greit å ha en stol og sitte på.

Jeg lurer på en sak. Er det sitteplasser ved testsenteret? Jeg klarer ikke stå rett opp og ned i mer enn 5-10 minutter før kroppen begynner å verke så veldig greit å ha en stol og sitte på.

Tidligere var det slik at måtte stå i kø en stund for å komme frem til den posten hvor man ble testet, og så kunne man gå til et sitte-område og vente på svaret.
Men de skifter jo stadig på hvordan pax blir sluset gjennom lufthavnen ved ankomst.

Nei var ingen sitteplasser i køen på søndag, kun når man venter etter test

Virker som det er mye proforma i dette. Har du en eller annen grunn så slipper du å ta testen på Gardermoen. Holder med en hjemmetest innen 24 timer. Eller bestill testing i kommunen du bor.

Jeg tok køen. Ca 1:30 fra start til testresultat.

Blir hjem fra CUN neste uke. CUN-IST-OSL-BGO med 2 timer på OSL.

Er vel i grensenseland om jeg rekker testen på OSL i tide da!

Noen som forøvrig vet om jeg trenger å fylle ut det skjemaet for innreise til Tyrkia ved transitt? Jeg var innom Istanbul en tur nedover, måtte fylle det ut da.

Betyr dette at f.eks. en hurtigtest på Dr Dropin vil være tilstrekkelig?

Hurtigtest har vært tilstrekkelig for innreise til USA i hele høst. Jeg tok "antigen rapid test" hos Oslo Helse: https://oslohelse.no/sas-choose-location-no/

Dette var det jeg fikk i EU sertifikatet mitt og det var sjekk på EWR mellom immigrasjon og toll ved innreise av både vaksinebevis og testresultat, men akkurat det er visst noe som sjelden blir gjort.

attachment.php

Attachments

• test.png
    test.png
    88.6 KB · Views: 436

På Dr Dropin får du en utskrift. Det gjør samme nytten. Hele prosessen tok meg under 30 minutter.

Sjelden kontroll ved ankomst USA, men desto nøyere før du reiser. Slik gjør man i de fleste land.

Hurtigtest har vært tilstrekkelig for innreise til USA i hele høst. Jeg tok "antigen rapid test" hos Oslo Helse: https://oslohelse.no/sas-choose-location-no/

Dette var det jeg fikk i EU sertifikatet mitt og det var sjekk på EWR mellom immigrasjon og toll ved innreise av både vaksinebevis og testresultat, men akkurat det er visst noe som sjelden blir gjort.

attachment.php

Ble dette sertifikatet oppdatert umiddelbart etter gjennomført test?

Sjekket ikke, men ser jeg fikk SMS om at det lå på helsenorge.no ca en time etter at jeg fikk muntlig beskjed på flyplassen når jeg tok hurtigtest ved innreise nå nylig og da er vel også sertifikatet oppdatert.

Mistenker at SMS ikke sendes ut umiddelbart, så godt mulig resultatet er der tidligere.

Når jeg gjorde innreisetest på OSL (Dr Dropin som håndterer den) så ble resultatet publisert gjennom Fürst-laboratoriet så det kom på portalen der ca 2 min før jeg fikk SMS om at testen var klar, og så fikk jeg mail om "ny melding" på Helsenorge 5-10 minutter senere så det går veldig kjapt når ting registreres korrekt hvertfall.

Back