Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Dere må bruke EU-sertifikatet, ikke det nasjonale. Du har fått utstedt begge, sveitserne gjør muligens det samme. Men ja, ellers er det innreiseskjema og test ved ankomst som gjelder nå.

Glemte helt at jeg postet denne. Takk for info. Drar nå på lørdagen. Får håpe 90 minutter i CPH er nok 😬

Tror ikke du normalt viser annet enn passet. Innsjekk som kontrollerer at du har papirene du skal ha.

Supert. Får se hvordan det går i morgen. AA kansellerte til EWR så blir IAD i stedet, med 20 min mindre tid i Køben.

Må man ha det "fit to fly" rip off dokumentet til USA? Eller holder det med testresultat på helsenorge?

Må man ha det "fit to fly" rip off dokumentet til USA? Eller holder det med testresultat på helsenorge?

Nei, du trenger ikke det, men når jeg sjekket inn på OSL for å fly til LA idag så insisterte han først på at man måtte ha det. Ga seg etter å ha gravd rundt på dataen et par minutter uten å finne noe som støttet hans påstand.

Når jeg var over før jul var det også sjekk etter immigrasjon i New York og da sjekket de i EU sertifikatet at jeg var vaksinert samt resultatet av Antigen testen som jo også står det.

Sent from my iPad using Tapatalk

Holder fint med et vanlig EU-sertifikat. Men husk at det er max "previous day test" så ofte må man betale for å få det kjapt nok gjennom laben i disse dager. Holder også med hurtigtest, må ikke være PCR (var hvertfall ikke det for litt siden).

Kom også over denne - ser ut som man kan få kjøpt godkjente hurtigtester på apotekene her og få dem verifisert online for EUR 2.99 hos enkelte leverandører som Lufthansa lister opp:
https://lufthansa.travelintegration.com/covid-test/search

Until further notice, verified self-tests are only accepted when entering the following countries: Germany and Austria. For other countries, please check the local entry requirements.
Men jeg evt USA godkjenner en god del hjemmetester så kan jo være verdt å sjekke det ut.

Last edited:

Skal fly SEA-AMS-OSL i dag. Har alle doser og helsedeklarasjon etc i orden. Men synes det er utrolig vanskelig å finne ut av nettstedene til myndighetene.

Har ikke testet meg før avreise, men på Nederlandske nettsider går det ikke klart frem at jeg ikke behøver det. Noen som vet?

Skal fly SEA-AMS-OSL i dag. Har alle doser og helsedeklarasjon etc i orden. Men synes det er utrolig vanskelig å finne ut av nettstedene til myndighetene.

Har ikke testet meg før avreise, men på Nederlandske nettsider går det ikke klart frem at jeg ikke behøver det. Noen som vet?

Skal ikke være nødvendig for transit. Trenger vel ikkeno for Norge lenger heller nå? Men det tar kanskje litt tid før røyksignalene rekker rundt ..

Skal ikke være nødvendig for transit. Trenger vel ikkeno for Norge lenger heller nå? Men det tar kanskje litt tid før røyksignalene rekker rundt ..

Ja, det stemmer. Så Elefanten og Fnate trenger ingen ting for å komme inn i Norge.

De gjenværende innreisekravene om plikt til registering og negativ test før ankomst oppheves.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dnQW0J/regjeringen-fjerner-coronatiltakene

Stemte det, men skal innrømme at jeg ble litt klam i hakket når maskinen først nektet boarding og jeg ble sendt til dokumentsjekk. Men det var altså bare passet som måtte scannes.

Re: USA-tråden

Noen som har reist til USA etter gjennomgått covid sykdom?
Er ferdig med covid 19 nå, testet positivt med pcr 6 feb. Har avg 20 feb.
Er denne turen mulig? Ser det må ha gått 10 dager fra positiv test og skriv fra legen at covid er gjennomgått… hvor detaljert må dette skrivet vere?
Håper noen har erfaring fra reiser til USA etter endt corona sykdom

Noen som har reist til USA etter gjennomgått covid sykdom?
Er ferdig med covid 19 nå, testet positivt med pcr 6 feb. Har avg 20 feb.
Er denne turen mulig? Ser det må ha gått 10 dager fra positiv test og skriv fra legen at covid er gjennomgått… hvor detaljert må dette skrivet vere?
Håper noen har erfaring fra reiser til USA etter endt corona sykdom

Vi gjorde dette for en uke siden.. Det som er positivt (no pun osv.) er at man tar kun antigen test som neppe slår ut positivt. Vi helgarderte og gikk til fastlegen som skrev ut en attest på engelsk som fortalte at vi var friske og når vi testet positivt.

Vi reiste ca fire uker etter positiv PCR. Eneste stedet de sjekket var på Gardermoen hvor orden i sysakene (alle papirer printet ut i mapper) ble tatt meget godt i mot.

Vi gjorde dette for en uke siden.. Det som er positivt (no pun osv.) er at man tar kun antigen test som neppe slår ut positivt. Vi helgarderte og gikk til fastlegen som skrev ut en attest på engelsk som fortalte at vi var friske og når vi testet positivt.

Vi reiste ca fire uker etter positiv PCR. Eneste stedet de sjekket var på Gardermoen hvor orden i sysakene (alle papirer printet ut i mapper) ble tatt meget godt i mot.

If you recently recovered from COVID-19, you may instead travel with documentation of recovery from COVID-19 (i.e., your positive COVID-19 viral test result on a sample taken no more than 90 days before the flight’s departure from a foreign country and a letter from a licensed healthcare provider or a public health official stating that you were cleared to travel).

Merk deg at transit-landet KAN ha andre regler.

Merk deg at transit-landet KAN ha andre regler.

Åja da så
Så i teorien er jeg godt i rute med den positive pcr testen min jeg tok med legen fra 6 feb + et lite skriv fra legen at jeg er ute av isolasjon ?

Bra vi har noen som har prøvd ut dette, ble usikker på om jeg måtte ut med noen 1000,- for en hurtigtest som kanskje hadde slått ut positvt ut rett før avreise… det er litt surt :cry:

Skulle reist tilbake til Kina igjen, men får bare waitlist-plass den 1. mars, selv med diamantstatus og garantert sete når man bestiller mer enn 48 timer før avgang.

Noen som har brukbare verktøy for å sjekke om SK997 faktisk er suspendert?

Går SK997 med passasjerer i kveld? SAS vil ikke uttale seg om når de kan bekrefte plassen min.
Er på jakt etter trender.

Last edited:

Skulle reist tilbake til Kina igjen, men får bare waitlist-plass den 1. mars, selv med diamantstatus og garantert sete når man bestiller mer enn 48 timer før avgang.

Går SK997 med passasjerer i kveld? SAS vil ikke uttale seg om når de kan bekrefte plassen min.

Tja er denne flyginga satt opp med AIrbus 340 er det garantert en ghost flyging dvs at den mest sannsynligvis ikke går. Uansett så er det så å si umulig å få visum til Kina med mindre man ikke er diplomat eller er i et annet ekstremt viktig ærend. De fører fortsatt en ekstrem zero covid politikk og om man ville få visum så ville jeg ikke dratt. Det er rett og slett for risikibelt med karanteneregimet. Jeg kjenner en som er ansatt på ambassaden i Beijing og selv for dem var dette en kronglete greie.

Det er kun billetter i bookingklasse C (dyreste biz) som gir deg garantert sete. Men får du fortsatt ikke plass ville jeg prøvd litt agentrulett…

SK997 er i kveld satt opp med LN-RKT (A330).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Back