Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Ingen endringer, tror jeg. Skjemaet har vært i bruk hele tiden, for uvaksinerte pg utlendinger.

Hvor finner jeg det skjemaet?
De sier at man bør fylle det ut 3 dager før ankomst.

https://reg.entrynorway.no/

Må fylles inn tidligst 72 timer før ankomst i Norge.

Får følgende feilmelding når jeg prøver å logge inn med BankID:

Vi klarte dessverre ikke å finne nødvendig kontaktinformasjon fra Kontaktregisteret / ID-porten.
Velg en annen innloggingsmetode ved å klikke på knappen under

Jeg trodde jeg bare skulle fylle ut et enkelt skjema. At man også må ha BankID med seg tenkte jeg ikke på.

Klarte å komme meg inn til slutt. Dette er nesten sånn at man må søke om man får lov og komme hjem til Norge. Minst 30 felt som må fylles ut... :wow:

Les ordentlig. Det finnes flere alternative metoder. Noe annet skulle tatt seg ut. Ingen utlendinger som har norsk bank-id ..

Det som blir "gøy" med dette registreringskravet, er at f.eks jeg som bor i Årjäng må fylle ut dette registreringsskjemaet for å svippe over grensen til Ørje for å gå på Rema1000 for å kjøpe et norsk brød og en boks rømme.

Det som blir "gøy" med dette registreringskravet, er at f.eks jeg som bor i Årjäng må fylle ut dette registreringsskjemaet for å svippe over grensen til Ørje for å gå på Rema1000 for å kjøpe et norsk brød og en boks rømme.

Det er for å leve opp til navnet "den siste Sovjetstat" - det ble opprettet et organ ved navnet "Nasjonalt Kontrollsenter for innreisende" under covid perioden. Smak på navnet. Det er noe som Sovjetunionen fint kunne funnet på i sin tid.

Beklager men jeg må ha ting inn med teskje agående testing før flyreise til USA. Jeg tester negativt og dette oppdateres i helse Norge appen. Jeg tar med helsenorge appen samt en utskrift fra helse norge appen (back-up) til check in på flyplassen. Check in ser at jeg på helse Norge-appen står oppført med negativ PCR test nyere enn 3 dager og at jeg er fullvaksinert?

Er det noen annet coronarelatert jeg må ha?

Fit for fly attest trenger jeg ikke?

Re: SAS - generelt om booking, priser m.v.

Skal fly stygg-tidlig til CPH på fredag og kommer til overnatte på flyplasshotell. Er det mulig å gjøre unna alt Coronapapirarbeidet kvelden før i check-in skranken til SAS og få boardingpass? Jeg reiser med bare håndbagasje.

Beklager men jeg må ha ting inn med teskje agående testing før flyreise til USA. Jeg tester negativt og dette oppdateres i helse Norge appen. Jeg tar med helsenorge appen samt en utskrift fra helse norge appen (back-up) til check in på flyplassen. Check in ser at jeg på helse Norge-appen står oppført med negativ PCR test nyere enn 3 dager og at jeg er fullvaksinert?

NB! Testene er ikke registrert på Helsenorge veldig lenge, anbefaler at du laster ned/tar utskrift med en gang så den ikke går ut på dato. USA godtar PCR og hurtigtest.

Ellers kan man finne en del info her om hvilket papirarbeid som trengs. NB! Husk også å sjekke evt mellomlandinger, eks. krever UK eget skjema også for transit:

https://www.iata.org/en/publications/timatic/widget/

NB! Testene er ikke registrert på Helsenorge veldig lenge, anbefaler at du laster ned/tar utskrift med en gang så den ikke går ut på dato. USA godtar PCR og hurtigtest.

Ellers kan man finne en del info her om hvilket papirarbeid som trengs. NB! Husk også å sjekke evt mellomlandinger, eks. krever UK eget skjema også for transit:

https://www.iata.org/en/publications/timatic/widget/

Takk for heads up på tester i helsenorge. Den widgeten virker jo veldig praktisk. Bare ti land tilgjengelig gratis, men tipper Belgia har omtrent samme regler som oss for reise til USA.

Ser jeg kanskje har bommet på et punkt. Må barn over to år som ikke er vaksinert ha test (antigen holder) som er maks en dag gammel? Eller gjelder siste punktet bare om barnet reiser alene? Sas sier at barn som reiser med en voksen skal ha maks tre dager gammel PCR eller antigen test, ikke noe om en dag gammel antigen.

Last edited:

Ettersom vaksine ikke anbefales for barn under 5, vil jeg toilke det som tre dager når de reiser med sin vaksinerte familie.

tipper Belgia har omtrent samme regler som oss for reise til USA.

Det er reglene for innreise til USA som gjelder. De er like for alle. Transittlandet kan imidlertid ha egne restriksjoner eller dokumentasjon (som f.eks GB), så det må også sjekkes. Alt sjekkes før avgang, ved ankomst er det bare vanlig dokumentkontroll. Spottsjekker forekommer dog.

Den widgeten virker jo veldig praktisk. Bare ti land tilgjengelig gratis, men tipper Belgia har omtrent samme regler som oss for reise til USA.

Beklager - denne er bedre for oversikt pr land - jeg bommet litt på linken
https://www.iatatravelcentre.com/international-travel-document-news/1580226297.htm

Når det gjelder å få oversikt pr reiserute har mange selskaper en widget der man kan søke på "fra - til" (og via) og få opp all info (se eks. Lufthansa)

Re: SAS - generelt om booking, priser m.v.

Skal fly stygg-tidlig til CPH på fredag og kommer til overnatte på flyplasshotell. Er det mulig å gjøre unna alt Coronapapirarbeidet kvelden før i check-in skranken til SAS og få boardingpass? Jeg reiser med bare håndbagasje.

Jeg var like engstelig som deg i forrige uke da jeg reiste til USA via CPH. Det viste seg å være null stress.

Jeg testet meg på mitt kommunale testsenter to dager før avreise og koronapasset var oppdatert neste dag. Hadde med utskrift av dette + testresultatet og attestation form.

Ved innsjekk var alt egentlig som før. Det ble gløttet på koronapasset, men først etter at bagasjen var tatt i mot og sent inn i anlegget.
Ved ombordstigning i CPH ble attestation form levert inn uten at det ble gransket så altfor nøye.
Ved ankomst USA ble det opplyst om at det ble tatt stikkprøver av koronasertifikatet. Ble ikke sjekket, og kunne ikke legge merke til om noen andre ble det heller.

Testresultatet som jeg også hadde printet ble aldri sett på. Men de opplysningene sto jo også i koronapasset.

Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Er det sannsynlig med flyforbud eller kanselleringer til andre europeiske land mtp denne nye virusvarianten? Skal en tur til London til uka

Edit: Kanskje ikke passende i denne tråden, moderator bare slett om det er utenfor temaet.

Last edited:
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

UK innfører vel PCR-test ved grensen, og isolasjon til negativt svar foreligger. Så ikke så aktuelt å reise dit atm.

Er det sannsynlig med flyforbud eller kanselleringer til andre europeiske land mtp denne nye virusvarianten? Skal en tur til London til uka

Edit: Kanskje ikke passende i denne tråden, moderator bare slett om det er utenfor temaet.

Er en tråd på Reiseforumet som omhandler restriksjoner ved reise.
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=151183&page=9

Helsedirektoratet vil at alle, også fullvaksinerte, skal vise negativ corona test på grensen pluss ta en test etterpå også. Så får man se om det blir sånn klokken 16 i dag. Dette vil nok ha innvirkning på flytrafikken i så tilfelle.

Last edited:

Hvorfor tar det noen dager å starte håndhevelsen av påbudene?

Best at alle som trenger å vite om det på håndhevelsessiden får beskjed og får ressurser på plass. Ikke alltid at det ersom å skru på en bryter. Folk skal omplasseres, utstyr på plass, instrukser utarbeides og distribueres ...

Back