Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Skal på en konferanse og i noen møter i Hamburg om to uker fra i dag. Noen som har en formening om hvor mye Tyskland kan finne på å stenge ned innen den tid? Skal booke flybilletter i dag.

Ser også at Hamburg ligger i en region hvor det står litt bedre til.

Vær OBS på at Hamburg, i likhet med Oslo, er sitt eget fylke/delstat og muligens ikke regnes inn sammen med Schleswig-Holstein eller Niedersachsen som Hamburg er omringet av.

Hva er dette for noe? Må man ha legeerklæring i tillegg til de overnevnte skjemaene som bekrefter at jeg er klarert for å reise?

Nei.

Koronasertifikat har jo vaksinestatus på side 1 og testresultat på side 2 og det er det eneste du trenger for å sjekke inn.

Attestation form ble samlet inn ved gate ved boarding.

Ser ikke ut til at det er så vanlig, men på EWR forrige torsdag var det ekstra sjekk av koronasertifikat etter immigrasjon. Igjen så var det sjekk av EU koronasertifikatets side 1 og 2.

Sent from my iPad using Tapatalk

Skal til USA i morgen og kjenner jeg er litt på tuppa om jeg har gjort alt som behøves.

• Jeg har fra helsenorge printet ut koronasertifikatet der jeg er fullvaksinert og negativ test tatt i går.
  • Jeg har også fra helsenorge printet ut selve test-resultatet fra testen i går.
  • Jeg har fylt ut og printet "Attestation Form" fra amerikanske CDC der jeg erklærer at jeg er fullvaksinert og har negativ test.
Men så stusser jeg over denne setninga på https://www.sas.se/trafikinformation/meddelande/#entry-restrictions-countries:

Hva er dette for noe? Må man ha legeerklæring i tillegg til de overnevnte skjemaene som bekrefter at jeg er klarert for å reise?

Jeg dro til USA på onsdag, og det var kun tre ting jeg trengte. Test maks 72 timer før, koronapass og attestation skjema (som jeg fikk i skranken hos SAS). Ekstremt lite trøbbel og kun 15 minutter fra flydør til baggasjebånd. Måtte det bare vare!

Skoletysken min strekker ikke helt til: Hva betyr Geimpfte und Genesene?

Men så stusser jeg over denne setninga på https://www.sas.se/trafikinformation/meddelande/#entry-restrictions-countries:

Det er SAS som surrer med "AND", "OR", "AND" fra opprinnelige dokument som sammen med dårlig formatering på websiden gjør at det blir feil logikk.

Den teksten er ifbm. de som har hatt COVID og dokumenterer det isf vaksine.

"Documentation of recovery from COVID-19 in the form of a positive COVID-19 viral test on a sample taken
no more than 90 days prior to departure and clearance to travel."

https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/NCEZID-FRM-Combo-Passenger-Disclose-508.pdf

Skoletysken min strekker ikke helt til: Hva betyr Geimpfte und Genesene?

Geimpfte er vaksinert, og genesene er vel at du har vært smittet. Altså bare 2G i motsetning til den vanlige 3G som også inkluderer testet - getestet.

Jeg dro til USA på onsdag, og det var kun tre ting jeg trengte. Test maks 72 timer før, koronapass og attestation skjema (som jeg fikk i skranken hos SAS). Ekstremt lite trøbbel og kun 15 minutter fra flydør til baggasjebånd. Måtte det bare vare!

Tusen takk for denne info! Drev å tenkte på hva som kreves til USA. Nå kan jeg senke skuldrene :)

Ingen endring i reisevilkårene, kun mer byråkrati.

Ja, det betyr at når jeg kommer fra CPH til OSL i desember så må jeg passe på mange ting (teste meg, fylle ut skjema før ankomst o.s.v) ellers så får jeg bot :(

Ja, det betyr at når jeg kommer fra CPH til OSL i desember så må jeg passe på mange ting (teste meg, fylle ut skjema før ankomst o.s.v) ellers så får jeg bot :(

Hvis du er vaksinert, trenger du ikke å teste deg før ankomst. Det trengs kun for innreise til USA.

Hvis du er vaksinert, trenger du ikke å teste deg før ankomst. Det trengs kun for innreise til USA.

Ja, for jeg ser det nå på entrynorway.no at det står at det er for "utlendinger".

Så da slipper jeg å registrere meg og jeg trenger bare å vise korona passet mitt (der det står at jeg er full vaksinert) når jeg kommer til hjem til Norge.
Tusen takk LN-MOW

Ja, for jeg ser det nå på entrynorway.no at det står at det er for "utlendinger".

Så da slipper jeg å registrere meg og jeg trenger bare å vise korona passet mitt (der det står at jeg er full vaksinert) når jeg kommer til hjem til Norge.
Tusen takk LN-MOW

Nei, du må fortsatt fylle ut innreiseskjemaet. Det er det som er endringen for fullvaksinerte.

Ikke helt korrekt, LN-MOW. Det som står på registreringssiden er, quote

Dersom du kommer fra et område uten karanteneplikt er du fritatt fra innreiseregistrering.

Dersom du kommer fra et område med karanteneplikt, men er fullvaksinert eller har gjennomgått covid-19 siste seks måneder og kan dokumentere dette gjennom norsk, svensk eller dansk koronasertifikat med QR-kode, EUs digitale koronasertifikat, NHS Covid-pass fra England eller Wales med QR-kode, eller koronasertifikat fra Nord-Irland eller Skottland med QR-kode, er du fritatt fra innreiseregistrering og skal ikke fylle ut dette registreringsskjemaet.

Alle barn under 16 år er fritatt fra innreiseregistrering.

Unquote

Mvh,

Ikke helt korrekt, LN-MOW. Det som står på registreringssiden er, quote

Dersom du kommer fra et område uten karanteneplikt er du fritatt fra innreiseregistrering.

Dersom du kommer fra et område med karanteneplikt, men er fullvaksinert eller har gjennomgått covid-19 siste seks måneder og kan dokumentere dette gjennom norsk, svensk eller dansk koronasertifikat med QR-kode, EUs digitale koronasertifikat, NHS Covid-pass fra England eller Wales med QR-kode, eller koronasertifikat fra Nord-Irland eller Skottland med QR-kode, er du fritatt fra innreiseregistrering og skal ikke fylle ut dette registreringsskjemaet.

Alle barn under 16 år er fritatt fra innreiseregistrering.

Unquote

Mvh,

Fra 26/11 gjelder dette .. (sitert fra VG litt lengre opp)

''** Skjerpet kontroll på grensene - alle må registrere seg før innreise til landet og det blir krav til testing for de uten coronapass. Dette gjelder fra neste fredag.

Dette vil gjelde uansett hvilket land man reiser fra, sier justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp).''

.. og:

''Dette er de viktigste endringene hva gjelder innreise til Norge, som trer i kraft fra fredag 26. november 2021:

Alle innreisende over 16 år skal som hovedregel registrere seg i innreiseregistreringssystemet.
Gjeninnføring av krav om attest for negativ test tatt i løpet av 24 timer før innreise for de som ikke kan dokumentere med et verifiserbart koronasertifikat at de er fullvaksinert eller har gjennomgått covid-19 siste seks måneder.
Plikt til å teste seg ved innreise uavhengig av hvor du ankommer Norge fra, så fremt du at du ikke er fullvaksinert eller har gjennomgått covid-19 siste seks måneder - og kan dokumentere det med et verifiserbart koronasertifikat.
Det åpnes for innreise for alle utlendinger som har rett til innreise etter utlendingsloven. '''

https://www.regjeringen.no/no/tema/...ed-for-gjennomforing-av-karantene2/id2791503/

Gode nyheter for f.eks. LN-RTP som nå får grønt lys.

Last edited:

Gode nyheter for f.eks. LN-RTP som nå får grønt lys.

Ja, grønt lys for innreise fra f.eks. USA også for de som ikke tidligere var godkjent for innreise. Men så vidt jeg forstår det ingen endringer i karanteneplikten, dersom man ikke har et EU-godkjent koronapass.

"Regjeringen gjør ingen endringer i reglene om innreisekarantene. Karanteneregelverket vil trolig gjelde hele vintersesongen."

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nye-tiltak-ved-innreise-til-norge/id2888683/

''Dette er de viktigste endringene hva gjelder innreise til Norge, som trer i kraft fra fredag 26. november 2021:

Alle innreisende over 16 år skal som hovedregel registrere seg i innreiseregistreringssystemet. '''

https://www.regjeringen.no/no/tema/...ed-for-gjennomforing-av-karantene2/id2791503/

Jeg håper linken kommer 26. november (ønsker å se det skjemaet) så jeg kan finne ut hvilke opplysninger jeg trenger å ha klare til min reise CPH - OSL 10. desember.

Ingen endringer, tror jeg. Skjemaet har vært i bruk hele tiden, for uvaksinerte pg utlendinger.

Back