Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Re: Reiserelaterte spørsmål vedr COVID-19

Ja. Jevn flyt av folk da jeg var der. Mest utlendinger. Tipper det er travlere på dagtid. Det var satt opp noen store venteområder. Dæven som de folka må sope inn penger ....

Takk, antar jeg får ordnet dette før jeg kommer til flyplassen, men greit å ha en backup.

Via sas.no så kommer man til Oslo Helse og en "antigen/hurtigtest" er noen hundrelapper billigere hos de selv om de nok heller ikke taper penger: https://oslohelse.no/sas-choose-location-no/

Hva er ståa med i fly via USA for tiden da før det åpner 14 november?

Jeg skal til CUN neste uke via IST, mens noen venner av meg har bestilt fly billetter via SFO den 31 oktober bestilt via telefon hos SAS. Dette går vel ikke? Eller spørs dette om de sender bagasje eller ikke og må igjen customs i USA? De har ESTA

Det går nok dårlig …. Ingen transittmuligheter som vier vant med fra Europa.

Har noen vært på Granka? Hvordan er ståa der nede? "Business as usual"?

Angående international connection på OSL (CPH-OSL-KRS), er 1t og 15 minutter snaut? Dette gjelder en gjennomgående billett.

Hvis Connection Norway er åpen, er det null problem. Ellers vil det være tight, men hvis bagasjen kommer raskt, går det greit. Har klart det på mindre selv.

En kompis på OSL mener å ha hørt at det foreligger planer om å åpne Connection Norway denne uken. Vi får se ...

Har noen vært på Granka? Hvordan er ståa der nede? "Business as usual"?

Var nede på Tenerife for 2 uker siden, bare på den uka vi var der var det markant økning av turister.
I samme takt åpnet de aller fleste butikker, barer og restauranter også.

Regner med at Gran Canaria er nogen lunde det samme.

Heads up om man skal til UK:

For reise til UK:
“Fully vaccinated means that you have had a complete course of an approved vaccine at least 14 days before you arrive in England. ”
https://www.gov.uk/guidance/travel-...d-19#check-if-you-qualify-as-fully-vaccinated

Når man er i UK:

“Fully vaccinated means that you have been vaccinated with an MHRA approved COVID-19 vaccine in the UK
https://www.gov.uk/government/publi...-with-possible-coronavirus-covid-19-infection

Det betyr at om man har vaksine fra Norge, og kommer borti noen som er smittet der borte, eller på flyet over så regnes man ikke som vaksinert og må i obligatorisk karantene der borte. (Er man vaksinert i UK slipper man karantene)

Heads up om man skal til UK:

For reise til UK:
“Fully vaccinated means that you have had a complete course of an approved vaccine at least 14 days before you arrive in England. ”
https://www.gov.uk/guidance/travel-...d-19#check-if-you-qualify-as-fully-vaccinated

Når man er i UK:

“Fully vaccinated means that you have been vaccinated with an MHRA approved COVID-19 vaccine in the UK
https://www.gov.uk/government/publi...-with-possible-coronavirus-covid-19-infection

Det betyr at om man har vaksine fra Norge, og kommer borti noen som er smittet der borte, eller på flyet over så regnes man ikke som vaksinert og må i obligatorisk karantene der borte. (Er man vaksinert i UK slipper man karantene)

Hørtes underlig ut? Er ikke bare en skriveflei igjen da?

Vi skal uansett over på fredag. Var innmari kukete å booke day2 test, som vi tar på flyplassen søndag på vei hjem. Blir spennende å se om det var et bra eller elendig taktisk valg. :)

Hørtes underlig ut? Er ikke bare en skriveflei igjen da?

Er vel det som skjedde med denne familien som havnet i karantene:

Dei hadde sett fram til ei lita ferieveke i London. I staden måtte Faaez Kahn og familien bruke dagane på karantenehotell i den britiske hovudstaden.
(...)
– Dei sa at det hadde vore nokon på flyet vårt som hadde testa positivt. Vi fekk difor beskjed om ikkje å forlate hotellrommet vårt, seier han til NRK.

Khan forklarte at både han og kona var fullvaksinerte og hadde testa negativt for covid-19 både før avreise og etter at dei var komne til Storbritannia.

Men i og med at dei vaksinerte i Noreg, og ikkje Storbritannia, måtte dei i karantene i ti dagar.

https://www.nrk.no/norge/london-turen-enda-pa-karantenehotell-1.15695502

Reiseforsikring - karantenedekning, info
God morgen :-)
Jeg skal snart på tur til Playa del Carmen og er svært opptatt av å ha reiseforsikring som dekker `alt`. Til tross for at jeg har helårsreiseforsikring fra Europeiske endte jeg og reisefølget opp med å kjøpe enkeltreiseforsikringer fra Gouda i går, denne dekker også karantene før avreise og ev. karantene på destinasjonen. Det gjør ikke Europeiske…
Jeg har sjekket sirlig opp med div. mailkorr og tlf. - Gouda endret til og med info på nettsiden sin etter mailer med meg.

Regner med at det er flere som tenker at ens egen reiseforsikring nå dekker der meste siden reiserådene er opphevet, mao viktig å lese det med liten skrift ;-)

Hei!

Eg skal til USA i november, og har blitt litt i tvil om korleis ein dokumenterer at ein har negativ test tre dagar før. Eg har jo tenkt at ein vanlig offentlig test som kjem opp i sertifikatet på Helsenorge er nok, men så blir eg forvirra av alle annonser om «Fit to fly-attest» osv.

Har nokon kunnskap om eller testa kva dokumentasjon som blir akseptert for å få fly til USA?

Hei!

Eg skal til USA i november, og har blitt litt i tvil om korleis ein dokumenterer at ein har negativ test tre dagar før. Eg har jo tenkt at ein vanlig offentlig test som kjem opp i sertifikatet på Helsenorge er nok, men så blir eg forvirra av alle annonser om «Fit to fly-attest» osv.

Har nokon kunnskap om eller testa kva dokumentasjon som blir akseptert for å få fly til USA?

Fit to fly attest er noe mange private aktører tar seg godt betalt for. Som oftest helt unødvendig å betale ekstra for det, dokumentasjonen fra Helsenorge er i de aller fleste tilfeller godt nok.

Terminal 2 på Arlanda har gjenåpnet fra 26. oktober. Endel selskaper som normalt er på T5 er fortsatt der, som BA og Iberia.

c56f1209a4adaa4d6d750d8191a3319f.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fit to fly attest er noe mange private aktører tar seg godt betalt for. Som oftest helt unødvendig å betale ekstra for det, dokumentasjonen fra Helsenorge er i de aller fleste tilfeller godt nok.

Du sier «som oftest» men er USA et slikt unntak som freser en slik attest? Det slår meg at det landet ikke kommer til å gjøre ting mest mulig lettvint.

En annen sak, må man kanskje teste seg før avreise fra USA og retur til Danmark? Er testing lett tilgjengelig nå på de fleste apotek?

Du sier «som oftest» men er USA et slikt unntak som freser en slik attest? Det slår meg at det landet ikke kommer til å gjøre ting mest mulig lettvint.

En annen sak, må man kanskje teste seg før avreise fra USA og retur til Danmark? Er testing lett tilgjengelig nå på de fleste apotek?

Jeg kan ikke finne noe som tilsier at en fit to fly attest er noe som kreves ut i fra det som står her.
https://travel.state.gov/content/tr...19-faqs-for-travel-to-the-us-information.html
En kan fint også printe ut testresultatet fra Helsenorge.no på engelsk, når man velger utskriftsvennlig versjon der står det klart og tydelig at det er henta fra FHI. Type test akseptert kan både være PCR og hurtigtest står det på nettsiden jeg lenka til.

Last edited:

Alt du trenger er å komme gjennom innsjekk. Ingen kontroll ved ankomst USA annet enn det vanlige.

Re: USA-tråden

Fant ikke noen Coronatråd jeg turde stille dette spørsålet siden det ikke hadde med status å gjøre. Vet noen hvordan vaksinasjonsgraden er i følgende amerikanske byer:
Nyc, Washington, Los Angeles, Sfo og Chigaco. Finner bare status på deltstasnivå. Miami er det vel best å holde seg unna.

Back