• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Reisebyrå vs flyselskap billettpris

akira

Scanflyer Silver
Reisebyrå vs flyselskap billettpris

Hei

Ser f.eks en reise til BKK med EK til 5838,- gjennom EK sin side, mens Gotgogate kun tar 5333,-.

Noen grunn til hvorfor reisebyråer på nett som f.eks Ticket, Gotogate, Tripmonster er noen hundringser billigere enn direkte på hjemmesiden til flyselskapet?

Re: Reisebyrå vs flyselskap billettpris

Et par grunner er i hvert fall at de tar gebyrer for kredittkort, setevalg m.m. som ofte spiser opp hele eller deler av prisforskjellen, og at de satser på mersalg som de får provisjon fra, f.eks. hotell og leiebil.

Men aner ikke om de går i direkte tap hvis man kun booker billetten med debetkort og ingen ekstrakjøp.

Jeg bestilte hos ebookers ingen kortgebyr brukte Amex sparte over 1800 kr fremfor å bestille direkte hos flyselskapet. Når sant skal sies så er det første gang jeg bruker reisebyrå framfor å bestille direkte men når prisforskjellen var slik den var, så tok jeg "sjansen" :)

Ser den. Jeg bestilte flybilletter til SGN med TG i mars for avreise i mai gjennom Ticket, fattern har ticketkortet, så slapp gebyr for å betale med kredittkort. Fikk referansenummer med en gang etter kjøp slik at jeg kunne gå inn på hjemmesiden for å velge sete og spesial måltid. Forklarer forsatt ikke hvorfor reisebyrået kan selge billetter billigere enn flyselskapet, dog.

Når det gjelder hotell så må hotellet betale en prosentdel for å være hos eks boooking.com
Samme må vel gjelde flyselskapet?

HUSK bagasje på TUR og RETUR. Hver gang jeg er på innsjekk så kommer det alltid noen luringer som "ikke visste" at de ikke hadde bagasje inkludert.

Hos DY er bagasjeprisen det dobbelte på flyplassen.. F.eks OSL-CPH-LGW = 600kr pr bagasje..

Mvh.
Handling Agent ;-)

Flyselskapene har gjennom sine avtaler med GSA'ene (General Sales Agents) forpliktet seg til ikke å selge flybilletter billigere enn byråenes nettopriser. Om flyselskapene hadde priset billettene lavere, hadde det vært kroken på døra for veldig mange turoperatører og reisebyråer.

Det er vel ikke umulig at reisebyråene også må godta forpliktelser. Garantere for et antall seter feks.

Hei

Ser f.eks en reise til BKK med EK til 5838,- gjennom EK sin side, mens Gotgogate kun tar 5333,-.

Noen grunn til hvorfor reisebyråer på nett som f.eks Ticket, Gotogate, Tripmonster er noen hundrin
gser billigere enn direkte på hjemmesiden til flyselskapet?

Man må somregel gjennom "100" tilleggs-ting,og krysse av NEI på alle,og krysse av JA.når du får spørsmålet...
"Tar du virkelig sjansen på å reise uten...disse tileggene".
Jeg er rimelig sikker på at 95% av de som bestiller,klikker JA til noen av disse,og da blir reisen med ett,dyrere an bestilling på flyselskapets hjemmeside.
Slik lurer reisebyråene kundene sine.
PS,Jeg bestiller ca 90% av reisene mine gjennom disse,siden de er billigst,men hold tunga rett i munnen...og betal med bankaksept...da dette er avgiftfritt på Ticket...og alle MarcoPolo forkledde internet siter (gotogate,supersaver,travelstart,travelpartner).

Last edited:

Mange reisebyråer får jo kickback fra flyselskapene. F.eks kan de få 100kr per segment. Osl-dxb-bkk tur-retur er 4x100 kr, og da kan de skru ned prisene for å "vinne" kunden. Ilke vanskeligere enn det.

Setereservasjon kan man bare takke nei til og fikse selv på hjemmesiden til flyselakapet uansett.

Til syvende og sist er det jo fortsatt flyselskapet som får bestillingen.

Ofte vanskelig å vite bookingklasse når det bestilles fra en rekke av disse internettbyråene.
For meg kan det være ganske avgjørende.
Synd, fordi det ofte kommer kreative ruter fram som man ikke bestandig finner på selskapenes egne nettsider.
Også mange som bare selger/oppgir økonomiklassebilletter.

Ofte vanskelig å vite bookingklasse når det bestilles fra en rekke av disse internettbyråene.
For meg kan det være ganske avgjørende.
Synd, fordi det ofte kommer kreative ruter fram som man ikke bestandig finner på selskapenes egne nettsider.
Også mange som bare selger/oppgir økonomiklassebilletter.

Det er det største minus jeg ser ved å ikke bestille direkte,
da er jeg enig i at man bør bestille direkte for å være 100 % sikker hvilken klasse man kjøper

men man kan også titte på http://matrix.itasoftware.com/

Last edited:

Man må somregel gjennom "100" tilleggs-ting,og krysse av NEI på alle,og krysse av JA.når du får spørsmålet...
"Tar du virkelig sjansen på å reise uten...disse tileggene".
Jeg er rimelig sikker på at 95% av de som bestiller,klikker JA til noen av disse,og da blir reisen med ett,dyrere an bestilling på flyselskapets hjemmeside.
Slik lurer reisebyråene kundene sine.
PS,Jeg bestiller ca 90% av reisene mine gjennom disse,siden de er billigst,men hold tunga rett i munnen...og betal med bankaksept...da dette er avgiftfritt på Ticket...og alle MarcoPolo forkledde internet siter (gotogate,supersaver,travelstart,travelpartner).

Ja, som regel takker jeg nei til alle tilleggsprodukter. Ser bare ikke grunnen til å bestille direkte hos flyselskapets side kontra alle reisebyråene. Utenom om du vil ha forskjellige avganger å velge imellom, f.eks hos Singapore Airlines.

Hvordan er det med rettigheter ifht kundeservice da? Kan man ringe SAS kundeservice og få hjelp av de dersom det er bestilt gjennom tredjepart? Og har man mulighet til å bruke OptionTown når billett er booket gjennom tredjepart?

Bruker stort sett ITA Matrix for deretter å bestille direkte via selskapets side. Er generelt skeptisk til disse såkalte reisebyråene, samtlige har som regel gebyr for alt mulig. Kan vel sammenlignes med bemanningsbyrå i arbeidslivet, altså at man fraskriver seg en del rettigheter ved bruk av tredjepart.

Last edited:

Hvordan er det med rettigheter ifht kundeservice da? Kan man ringe SAS kundeservice og få hjelp av de dersom det er bestilt gjennom tredjepart? Og har man mulighet til å bruke OptionTown når billett er booket gjennom tredjepart?

Bruker stort sett ITA Matrix for deretter å bestille direkte via selskapets side. Er generelt skeptisk til disse såkalte reisebyråene, samtlige har som regel gebyr for alt mulig. Kan vel sammenlignes med bemanningsbyrå i arbeidslivet, altså at man fraskriver seg en del rettigheter ved bruk av tredjepart.
jeg vet ihvertfall at optiontown fungerer på bestilling gjort igjennom Kilroy Travels
når det gjelder SAS kundeservice gjelder det vel kun bestillinger gjort igjennom dem.
Du må henvende deg direkte til dem du har bestilt hos så viktig å velge et seriøst reisebyrå visst det skjærer seg..

Samme gjelder for alle. Skjærer det seg må du kontakte selger. Derfor bestiller jeg alltid direkte av flyselskapet.

Jeg bestiller som regel fra selskapene selv av en enkelt grunn - kundeservice hos disse OTAene er som regel bare tull og knalldyre numre som koster 20 kroner pr minutt. Hint feks Bravofly.

Av og til får man billetter med selskaper som ikke er i same allianse eller har codeshare med hverandre, for eksempel med SAS og Qatar Airways. Har man flere rettigheter enn normalt da dersom man ikke skulle nå den neste flighten pga forsinkelse?

Av og til får man billetter med selskaper som ikke er i same allianse eller har codeshare med hverandre, for eksempel med SAS og Qatar Airways. Har man flere rettigheter enn normalt da dersom man ikke skulle nå den neste flighten pga forsinkelse?

Så lenge alt er i samme booking/samme billett så er det akkurat samme rettigheter (allianser er ikke noe som har noe som helst med rettigheter å gjøre). SAS og Qatar har interlining og kan derfor selges på samme billett. SAS og BA har ikke interlining og du får ikke kjøpt det på samme billett.

Back